یك مقام مسئول خبرداد؛
حمل روزانه ۷۰ هزار تن کالای اساسی با ۲۸۰۰ کامیون
به گزارش پلات مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری از نبود مشکل کمبود ناوگان برای حمل کالای اساسی از بنادر به داخل کشور اطلاع داد.
مهرداد حمداللهی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت حمل کالاهای اساسی از بنادر به داخل کشور اظهار داشت: از ۸ بندر امام خمینی، چابهار، آستارا، انزلی، شهید رجایی، نوشهر، بوشهر، امیرآباد کالاهای اساسی به داخل کشور با کامیون حمل می شود.
وی اضافه کرد: سال قبل رکورد حمل کالای اساسی از بنادر را با حمل ۲۷ میلیون تن شکستیم و رشد ۳۵ درصدی نسبت به ۱۳۹۹ به ثبت رسید.
مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: از آغاز سالجاری تا روز شنبه ۲۴ اردیبهشت سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر به داخل کشور حمل شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۱۶ درصد رشد در تناژ حمل کالای اساسی را شاهدیم.
حمداللهی تصریح کرد: ۶۰ درصد بار کالای اساسی ما از بندر امام خمینی (ره) وارد کشور می شود و بعد از آن بندر شهید رجایی با ۱۹ درصد در رتبه دوم قرار دارد. بنادر چابهار و امیرآباد در رتبه های بعدی هستند. سال جاری با هماهنگی صاحبان کالای اساسی که به طور عمده دولتی هستند تلاش کرده ایم از ظرفیت سایر بنادر هم استفاده نماییم.
وی خاطرنشان کرد: مشکلی برای اعزام ناوگان حمل بار جاده ای به بنادر برای انتقال کالای اساسی نداریم اما با عنایت به این که در فصل برداشت محصولات کشاورزی خصوصاً در خوزستان هستیم و هم چغندر قند که محصول با فسادپذیری بالا در فصل برداشت قرار دارد و باید به سرعت به کارخانجات قند حمل شود سبب شده در کاهش کامیون های ورودی به بنادر اثرگذار باشد.
وی بیان نمود: تا هفته گذشته روزانه به صورت متوسط تا ۲۸۰۰ کامیون در کل کشور از بنادر کالای اساسی را حمل می کنند که حدود ۷۰ هزار تن در روز از ۸ بندر مجموع آنهاست.
این مقام مسئول در سازمان راهداری اذعان داشت: از بندر امام خمینی (ره) روزانه به صورت متوسط ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ دستگاه کامیون خارج شده و بارنامه برای آنها صادر می شود که بالغ بر ۴۰ هزار تن انواع کالای اساسی از این بندر به مقاصد مختلف حمل می شود.
وی تصریح کرد: برای تداوم روند خروج کالای اساسی از بنادر باید اعلام بار در سالن های بار به صورت منظم صورت گیرد و اگر میزان کالا در سالن های اعلام بار کاهش پیدا کند در کاهش کامیون های ورودی به پایانه های بندری مؤثر است.
حمداللهی افزود: مشکل دیگر کرایه حمل است، یکی کم بودن کرایه آن و دیگری دیرکرد در کرایه حمل است خصوصاً از جانب صاحبان بار دولتی کالای اساسی که به تدریج امکان دارد به کاهش کامیون های ورودی به بنادر منجر شده و کامیون ها به چشمه های بار در دیگر مناطق گسیل شوند.
وی اظهار داشت: در چند روز اخیر برخی معوقات رانندگان از جانب شرکت بازرگانی دولتی پرداخت شده اما هنوز رانندگان مطالباتی از صاحبان کالای اساسی دارند. دو روز قبل هم جلسه ای در کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی داشتیم و مبحث تسریع در پرداخت کرایه حمل کالا و همینطور بازدید میدانی از بندر امام خمینی و اتخاذ تصمیمات جدید برای افزایش انگیزه رانندگان کامیون اقدام گردد.
وی با تکیه بر این که کرایه حمل باید بموقع پرداخت گردد، درباره متوسط زمان پرداخت اظهار داشت: بستگی به زمان انتقال کالای اساسی بین ۱۰ روز تا یک ماه پرداخت کرایه حمل عقب می افتد در حالیکه باید بلافاصله کرایه به راننده داده شود. فردا در همین خصوص جلسه ای با شرکت بازرگانی دولتی برای پیگیری مابقی مطالبات رانندگان از وزارت جهاد کشاورزی خواهیم داشت.
حمداللهی در مورد راه اندازی سامانه پرداخت آنلاین کرایه حمل اظهار داشت: پیشنهاد راه اندازی سامانه پاک (پردخت آنلاین کرایه حمل) با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام در شورایعالی ترابری مطرح شده که اگر به تصویب برسد زیرساخت ایجاد آن سال جاری فراهم خواهد شد.
منبع: plats.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب