بیش از ۸۰ درصد نیاز ناوگان دریایی در داخل تامین می شود
به گزارش پلات، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اکنون بیش از 80 درصد نیاز جاری ناوگان در داخل تامین می شود که طی آن از خروج بیش از 300 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل می آید.
به گزارش پلات به نقل از مهر، محمدرضا مدرس خیابانی در جلسه ویژه مدیران ارشد ارگان های دریایی، با تأکید بر این که تحقق سیاست های ابلاغی کلی توسعه دریامحور و منویات مقام معظم رهبری دراین زمینه، نیازمند سرعت بخشیدن به اقدامات لازم از طرف تمام ارگان ها و دستگاه های مربوطه است، اشاره کرد: با اهمیت ترین مساله برای پیاده سازی دقیق فرامین مقام معظم رهبری در عرصه توسعه دریامحور، تعیین فرماندهی و متولی واحد برای بخش دریایی کشور است؛ چونکه در این صورت، دستیابی به اهداف سیاست های کلی توسعه دریا محور ممکن و امکانپذیر خواهد شد.
وی درباب اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق ابلاغیه مقام معظم رهبری، اشاره کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تمام همت خودرا بر این گذاشته تا با بهره بردن از توانمندی ساخت داخل، زمینه را برای توسعه ناوگان فراهم آورد؛ به ویژه این که تجربه مثبت تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور ثابت کرد هر چه توانایی تولید داخل بیشتر باشد، خارجی ها مجالی برای ایجاد مانع بر سر راه ناوگان نخواهند داشت.
بهره گیری واقعی از توان تولید داخل
مدرس خیابانی افزود: زمانی که در سال ۲۰۲۰ میلادی، سازمان جهانی دریانوردی (IMO) ممنوعیت استفاده از سوخت های با سولفور بالا را اجرا کرد، کشورهای خارجی از فروش سوخت کم سولفور به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امتناع می کردند، اما پس از آن که مطمئن شدند این سوخت به همت دست اندرکاران پالایشگاهی و وزارت نفت در داخل تولید شد و تمام نیاز ناوگان را پوشش داد، به این صرافت افتادند که سوخت کم سولفور را مجدد به ایران بفروشند و در اختیار ناوگان کشتیرانی کشور قرار دهند.
وی اضافه کرد: این تجربه نشان میدهد هر جا توان ساخت داخل وجود داشته باشد، خارجی ها توان ایجاد مانع ندارند؛ بدین سبب کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش بر استفاده از تولیدات داخلی تاکید ورزیده و این سیاست را به عنوان یک اصل محوری در سیاست گذاری های خود اعمال می کند.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه اشاره کرد: اکنون بیش از ۸۰ درصد نیاز جاری ناوگان در داخل تامین می شود که طی آن از خروج بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل می آید.
نوسازی ناوگان کشتیرانی در مدت ۱۰ سال
وی با اشاره به ضرورت راهبردی نوسازی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: طی سال قبل با تصویب شورای عالی صنایع دریایی که از طرف رییس جمهور ابلاغ گردید، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش مکلف شدند طی مدت ۱۰ سال، دست به نوسازی ناوگان زده و عمر ناوگان را به زیر ۱۰ سال برسانند.
مدرس خیابانی افزود: در مجموع قرارداد ساخت ۱۰ فروند شناور به ارزش ۸۶ میلیون دلار با سازندگان داخلی منعقد شده و مذاکره برای عقد قرارداد ساخت ۴ فروند شناور دیگر به ارزش تقریبی ۷۵ میلیون دلار در دستورکار قرار دارد.
نخستین شناور خزر کلاس داخلی امسال تحویل می شود
وی این مهم را آزمونی مهم برای سازندگان داخلی ارزیابی کرد و اظهار داشت: مطمئن هستیم که با وجود برخی تأخیرهای صورت گرفته، صنعت کشتی سازی داخلی از عهده این مهم بر خواهد آمد و امسال اولین شناورهای خزر کلاس در شمال کشور تحویل ناوگان خواهند شد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از دیگر اقدامات این مجموعه برای تحقق سیاست های توسعه دریامحور را، کوشش برای ایجاد شبکه لجستیکی از طرف این شرکت دانست و افزود: برای توسعه بخش ریلی، ۴۸۸ دستگاه انواع واگن به ارزش ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیاردریال از تولیدکنندگان داخلی خریداری شده است ضمن این که در کنار این اقدام، ۱۵۰ دستگاه کامیون و کشنده نیز از خودروسازان داخلی خریداری شده که به مرور در شبکه حمل و نقل جاده ای وارد خواهند شد.
افزایش جابجایی بار در بندر چابهار
وی با اعلان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۱۴۱ فروند شناور در اختیار دارد که در اقصی نقاط جهان از بنادر شرقی تا غربی دنیا درحال تردد هستند، بر ضرورت فعال سازی بیشتر بندر چابهار و کریدور شمال - جنوب اصرار کرد و اضافه کرد: فعال سازی کریدور شمال-جنوب یکی از مهم ترین برنامه های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که طی آن موفق شدیم ۶۵ هزار TEU کانتینر را در بندر چابهار به عنوان یکی از حلقه های مهم کریدور جابه جا نماییم که این رقم طی سال جاری به ۱۰۰ هزار TEU ارتقا خواهد یافت.
مدرس خیابانی افزود: در عین حال، با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر سالیانکای روسیه، حمل بار در قالب کریدور شمال - جنوب با حضور عوامل ایرانی، فعالیت شایان توجهی داشته است.
تمام دریانوردان ایرانی هستند
وی با اشاره به بند ۶ ابلاغیه توسعه دریامحور درباب توسعه سرمایه انسانی نیز اظهار داشت: اولین بار از زمان تأسیس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تمام دریانوردان شاغل در این ناوگان، ایرانی هستند همین طور ۵۰۰ نفر از جوانان مستعد درحال آموزش در مؤسسه آموزشی گروه کشتیرانی هستند که به تدریج در خدمت ناوگان درخواهند آمد.
خرید دستگاه شبیه ساز آموزش دریانوردی بمنظور تقویت نظام آموزشی کشتیرانی
مدرس خیابانی افزود: برای بهبود آموزش دریانوردان نیز مجموعه دستگاه های شبیه ساز در مؤسسه آموزشی کشتیرانی نصب شده اند که در منطقه مشابه ندارند و در اختیار نظام آموزشی کشور قرار گرفته اند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر ضرورت کمک به ناوگان حمل فله داخلی و حفظ آن اشاره و اشاره کرد: آماده هستیم برمبنای قیمت های رقابتی، حمل کالاهای اساسی را بر عهده بگیریم؛ چونکه اکنون سهم ما دراین زمینه حدودا صفر است.
وی همین طور آسان سازی دستورالعمل ها از طرف دستگاه های نظارتی را لازمه رونق ترانزیتی کشور دانست و اظهار داشت: نظام اداری کشور باید در این خصوص اقدامات لازم را اجرائی کند تا شاهد افزایش حجم ترانزیت از کشور باشیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب