معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر:

شروع تدوین طرح جامع بنادر تجاری کشور

شروع تدوین طرح جامع بنادر تجاری کشور

به گزارش پلات، معاون امور بندری سازمان بنادر اظهار داشت: در امتداد برنامه هفتم، تدوین و طراحی پروژه 10 سال آینده سازمان بنادر و دریانوردی موسوم به طرح جامع سازمان بنادر و دریانوردی از مهر امسال شروع شده است.



به گزارش پلات به نقل از مهر، بمنظور برگزاری بیست و هشتمین همایش هماهنگی نهادهای دریایی کشور که مقرر است نهم مهر سال جاری برگزار شود، پنل تخصصی توسعه بنادر و لجستیک به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و به ریاست معاونت امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اجرا شد.
آغاز تدوین طرح جامع بنادر تجاری کشور
جلیل اسلامی عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در این جلسه با اشاره به این که سازمان بنادر و دریانوردی درحال باز طراحی پایانه داری و باز طراحی ساختار قیمت گذاری و تعرفه در بنادر تجاری است، اظهار داشت: در سالهای اخیر در عرصه سرمایه گذاری، اقدامات بسیار زیاد و مثبتی، صورت گرفت است.
وی با اعلان اینکه حالا سهم بخش خصوصی و دولتی در سرمایه گذاری بنادر، حدود نصف نصف (۵۰-۵۰) است، اضافه کرد: در بنادر دنیا، سهم بخش خصوصی حدود ۸۰ درصد است که با استاندارد جهانی فاصله داریم ولی روند حاضر بسیار مثبت و شتابان است.
اسلامی افزود: همه اقدامات توسعه ای درحال انجام در بنادر کشور شامل حوزه های دریایی، عملیات، سرمایه گذاری و…تحت عنوان راهبرد برنامه هفتم در عرصه لجستیک و ترانزیت تبیین و ابلاغ گردیده است و از مهر امسال، تدوین و طراحی پروژه ۱۰ سال آینده سازمان بنادر و دریانوردی موسوم به طرح جامع سازمان بنادر و دریانوردی، شروع شده است.
۳ محور پنل تخصصی توسعه بنادر و لجستیک
حمیدرضا خلیلی مشاور معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی و دبیر پنل تخصصی توسعه بنادر و لجستیک در آغاز پنل تخصصی توسعه بنادر و لجستیک با اشاره به محورهای این پنل، گفت: نقش طرح های جامع در توسعه متوازن بنادر، نقش نوین بنادر در زنجیره تامین و چالش های پیش رو همین طور تسهیل سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بنادر ایران محورهای پنل تخصصی توسعه بنادر و لجستیک را تشکیل می دهد.
در ادامه حمیدرضا آبایی مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و دبیر کمیته راهبردی طرح جامع بنادر کشور با اشاره به نقش طرح جامع در توسعه متوازن بنادر کشور، اظهار داشت: نقش برنامه ریزی و تدوین طرح های جامع در توسعه متوازن بنادر کشور، غیرقابل انکار است و باید به سیاست های کلی نظام در بخش حمل و نقل، سیاست های کلی و برنامه جامع تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور همین طور قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه، توجه کرد.
وی با اعلان اینکه افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت با بوجودآوردن و تقویت شبکه حمل و نقل تلفیقی از اهمیت بسیار بالایی برخودار است، اظهار داشت: برمبنای اسناد بالادستی باید برقراری توازن بین زیرساخت های بندری و دریایی و تقاضای تجارت دریابرد، مدنظر قرار گیرد.
تنها از ۵۰ درصد ظرفیت بنادر بزرگ و ۴۰ درصد بنادر کوچک استفاده می شود
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در بنادر بزرگ از ۵۰ درصد ظرفیت و در بنادر کوچک از حدود ۴۰ درصد ظرفیت استفاده می شود؛ ازاینرو باید بازبینی طرح های جامع بنادر کشور مدنظر قرار گیرد و با افق ۱۴۱۴ کار را پیش ببریم و بدانیم که پروسه تدوین طرح جامع بنادر کشور، نیازمند توجه به رویکرد های نوین است.
آبایی اضافه کرد: در طرح های جامع دو موضوع منابع مالی و نیروی انسانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارست و رقابت پذیری بنگاه های فعال در بازار تجارت دریابرد باید مورد توجه قرار گیرد؛ در عین حال بازبینی طرح جامع بنادر کشور با رویکرد نوین بر مشارکت تمامی ذی نفعان بندری در برنامه ریزی، بسیار اهمیت دارد.
وی نقش کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب در عرصه حمل و نقل دریایی و بندری را دارای اهمیت بسیار بالایی دانست و اضافه کرد: انجام کارها مبنی بر ریل پایه موضوعی است که باید به آن توجه کرد و باید سهم حمل و نقل ریلی در بنادر و خصوصاً کریدور شمال-جنوب افزایش یابد.
دبیر کمیته راهبردی طرح جامع بنادر کشور با اشاره به این که ارائه خدمات مناسب و بهینه به متقاضیان در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: تشکیل یک شرکت مادر تخصصی از طرف هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، مصوب شده است و امیدواریم از این ظرفیت به خوبی استفاده گردد و بتوانیم به بهترین شکل کار را پیش ببریم.

سامانه جامع بندری نهایی شد
عادل دریس مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در تذکری کوتاه نسبت به مسائل مطرح شده، گفت: سامانه جامع تجارت، عملیاتی شده است و شاخه آن، سامانه جامع حمل و نقل است و سازمان بنادر و دریانوردی به سمت تجمیع سامانه ها حرکت کرده است و اولین مرحله سامانه جامع بندری نیز نهایی شده و بخش آزمایشی آن در مرحله اجرائی قرار دارد و امیدواریم به عاقبت برسد.
سهم اقتصاد دریا از تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۲ درصد است
در ادامه این جلسه کاظم صالحی سرپرست اداره کل ترانزیت، لجستیک و توافق نامه ها سازمان بنادر و دریانوردی، پیرامون نقش نوین بنادر در لجستیک و زنجیره تامین و چالش های پیش رو، اظهار داشت: با وجود این که حدود ۹۰ درصد تجارت کشور بوسیله دریا صورت می گیرد ولی کماکان سهم اقتصاد دریا از تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۲ درصد است.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش سهم بنادر از ترانزیت عبوری کشور در شاخص وزنی، اشاره کرد: کشورهای پیشرو از موضوع لجستیک عبور کرده اند و مفاهیم زنجیره تامین، هوشمندسازی و ایجاد ارزش افزوده را در دستور کار قرار داده اند؛ در عرصه زنجیره تامین، محور اصلی ارزش افزوده است و در رویکرد های مطالعاتی جدید، بین ارتقای نسل بنادر و ارتقای پتانسیل ارزش افزوده، یک رابطه معنادار وجود دارد.
سرپرست اداره کل ترانزیت، لجستیک و توافق نامه ها با انتقاد از این که تفکر مدیریتی در کشور حاکی از توسعه فیزیکی و سخت افزاری است، گفت: در ظرفیتهای تجاری امروز، کشورهای محصور در خشکی نیز می توانند به اندازه کشورهای داری دسترسی به دریای آزاد در حوزه لجستیک موفق شوند بطوریکه کشوری مثل قرقیزستان به شدت بدنبال سرمایه گذاری لجستیکی در بنادر ایران است.
صالحی با اشاره به تشکیل ستاد ملی گذر مرز به مرز (ترانزیت) در دولت، اظهار داشت: وظایف این ستاد در عرصه ترانزیت و لجستیک تبیین شده است و همه سازمان های ذیربط در عرصه ترانزیت و لجستیک مکلف به هماهنگی و اجرای آن هستند.
وی اضافه کرد: شبانه روزی کردن گمرکات در مرزهای زمینی و بنادر بزرگ، ارتقای سهم ریلی بنادر به میزان ۲۵ درصد، نوسازی و تامین ناوگان ریلی جدید با مشارکت بخش خصوصی و نوسازی ناوگان جاده ای و ارتقای نسل بنادر جزء تکلیف این ستاد در برنامه هفتم اعلام شده است.
ایجاد ۴.۵ میلیون تن ظرفیت توسط بخش خصوصی در بنادر کشور
در ادامه حسین یداللهی مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی درباره ی توسعه بنادر ایران با مشارکت بخش خصوصی، گفت: برای عبور از بنادر نسل سوم به بنادر نسل چهارم در ایران و روی آوری به ایجاد ارزش افزوده در بنادر با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی، اجتناب ناپذیر بوده است.
وی با اشاره به پایش بالاتر از ۱۰۰ بندر اصلی در اروپا، اظهار داشت: بیشتر بنادر در قاره اروپا برمبنای رویکرد بندر-صاحب خانه اداره می گردند.
یداللهی با اشاره به طرح های موفق جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و غیر دولتی در بنادر کشور طی یک دهه اخیر، اضافه کرد: تامین ۴۷ درصد از هزینه سرمایه گذاری در بنادر بوسیله جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی طی ۱۰ سال اخیر، سبب اشتغال بیش از ۳۵ هزار نفر در بنادر کشور شده است.
مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به خوش نامی مدیریت بندر در بازار سرمایه گذاری به عنوان عامل موثر بر رشد حجم سرمایه گذاری، اشاره کرد: در سالهای اخیر هدف اصلی از جذب مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساختی در بنادر، اجرای مگا پروژه، ایجاد زنجیره کامل و فضای یکپارچگی در بنادر و پسکرانه بندری بوده و در سالهای اخیر نسبت سرمایه گذاری بخش خصوصی در پس کرانه ها و محوطه های بنادر درحال افزایش است.
یداللهی اضافه کرد: در این سال ها ۴.۵ میلیون تن ظرفیت توسط بخش خصوصی در بنادر به وجود آمده و ۲.۵ میلیون تن ظرفیت نیز در بنادر در دست اجرا است و به همین میزان نیز در دست بررسی و پیش قرارداد قرار دارد.
وی حرکت به سمت بنادر آزاد و منطقه ویژه را یکی از راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی برای هدایت بهتر و بهره مندی کامل از سرمایه گذاری برشمرد، گفت: امروز شاهد سیلوهای مکانیزه و زیرساخت های اساسی در بنادر تجاری هستیم که پاسخگوی نیاز کشور است.
مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی، با تبیین بیانیه حوزه اقتصادی این سازمان برای همایش ارگان های دریایی، اظهار داشت: باز تعریف طرح های سرمایه گذاری در قالب بسته پروژه و راهکارهای پروسه محور با تمرکز بر لجستیک و زنجیره تامین کالا و تمرکز بر رویکرد توسعه پایدار و رابطه بندر - شهر، بیانیه امور اقتصادی و مناطق به دبیرخانه ارگان های دریایی است.
نیمی از ناوگان جهان به سمت پیر شدن در حرکت است
علی رضا آذرباد رییس اداره امور بندری نیز در این جلسه تخصصی با مرور حمل و نقل دریایی و بندری جهان، اظهار داشت: تجارت دریابرد حدود ۲ درصد بالا رفته است و در سطح کانتینری، حدود ۳ درصد رشد پیش بینی شده است.
وی افزود: جنگ اوکراین موجب شد تا الگوی تجارت دریابرد تغییر و کالا مسافت بیشتری طی کند؛ در این سال ها بخش جابه جایی نفت گرفتار جهش شده که ناشی از جنگ اکراین بوده است.
رئیس اداره امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اعلان اینکه تجارت جهانی کانتینری در سال ۲۰۲۲ گرفتار کاهش بود اما در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ رشد در بخش کانتینری را شاهد می باشیم، گفت: در بخش ناوگان جهانی، میانگین سن ناوگان در سال ۲۰۲۳، حدود ۲۰ سال بود که نشان میدهد نیمی از ناوگان جهان به سمت پیر شدن در حرکت است.
آذرباد اضافه کرد: در بخش شاخص انتظار شناورها در بنادر برمبنای تحقیقات انجام شده در ۲۵ بندر دنیا حاکی از این است که بنادر کشورهای قطر، امارات و عربستان به سمت شاخص راندمان در حرکت هستند و ما باید برای ارتقا در این بخش برنامه ریزی نماییم.


منبع:

1403/07/07
09:25:05
5.0 / 5
54
تگهای خبر: استاندارد , بازرگانی , بنادر , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پلات