كارشناس مسكن در گفت وگو با پلات:

عددسازی در حوزه مسکن، باعث بروز معضلات جدی در بازار می شود

عددسازی در حوزه مسکن، باعث بروز معضلات جدی در بازار می شود

به گزارش پلات، یک کارشناس مسکن اظهار داشت: اخطار وزیر راه و شهرسازی خطاب به معاونین مسکنی خود برای خودداری از آمارسازی در قسمت مسکن قابل تامل بود، چونکه باعث بروز معضلات جدی و غیر قابل جبران در بازار می شود.



فرهاد بیضایی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به عملکرد وزیر راه و شهرسازی در ماه های ابتدایی سکان داری خود در این وزارت خانه، اظهار داشت: وزیر راه در اولین نشست مسکنی خود نسبت به عدم عددسازی مسکن تأکیدات ویژه ای داشت و خطاب به معاونین مسکنی خود اخطار داد که از عددسازی در این عرصه اجتناب کنند و آن چه که حقیقت ماجراست به اطلاع عموم مردم جامعه برسد، این مسئله از همین یک اتفاق خوب و میمونی بود که رخ داد.
وی افزود: تاثیر عدم عدد سازی علاوه بر این که مردم از حقیقت عملکرد وزارت راه و شهرسازی آگاه است، از طرفی بدنه برنامه ریزی و اجرایی کشور با حقیقت موجود رو به رو می شود که مسئله دوم بسیار حائز اهمیت تر از مسئله اول است. زمانیکه که اعداد و ارقام حوزه مسکن با حقیقت ماجرا تطابق داشته باشد، نظام تصمیم سازی کشور می داند که چگونه روندهای در ارتباط با این حوزه را پیش ببرد.
این کارشناس مسکنی خاطرنشان کرد: آمارهای مسکنی که با محوریت واحدهای درحال راه اندازی در گذشته منتشر می شد با حقیقت ماجرا بسیار فاصله داشت و متولیان برنامه ریزی کشور با سردرگمی مواجه بود. البته ناگفته نماند که شبکه بانکی هم به تعهد مسکنی در دولت سیزدهم موضع جدی داشت و خیلی از بانکها در این خصوص همکاریهای لازم را نداشتند، چونکه شبکه بانکی هم سردرگم بود.
وی اضافه کرد: زمانیکه سازمان برنامه و بودجه کشور و شبکه بانکی توان پرداخت ساخت ۲ میلیون و ۷۰۰ واحد مسکونی را نداشته باشند، همکاریهای لازم را نخواهند داشت و وعده مسئولین مسکنی بر زمین خواهند ماند و به جهت اینکه نشان دهند که روند رو به توسعه است، مجبور به اغراق در آمار سازی ها هستند که حقیقت ندارد.
بیضایی خاطرنشان کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی آن چه که حقیقت ماجرا است را بیان کند، نهادهای تابع هم با عنایت به منابعی که در اختیار دارند در تولید و عرضه مسکن در بازار گام خواهند برداشت. همینطور وزارت خانه باید یک پیشبینی جامعه و کامل از منابع مورد نیاز برای ساخت مسکن طراحی و تدوین کند، سپس در اختیار نهاد قرار دهد تا منبع مالی مورد نیاز توسط تمام ارگان تأمین شود.
وی تصریح کرد: به صورت کلی اقدامات وزیر راه مطلوب است و شفاف سازی عملکرد آمار و ارقام حوزه مسکن اقدام صحیحی است که وی در پیش گرفته و آمارهای مسکن از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به کم تر از ۵۰۰ هزار واحد تغییر پیدا کرد و به عبارت دیگر آن چه که در میدان ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن بود با آمارهای واقعی تطابق پیدا کرد.
این کارشناس مسکنی در انتها اظهار داشت: آمار و عددسازی در حوزه مسکن در روند کار تداخل بوجود می آورد و اغراق سازی عملکرد دولت ها در قسمت مسکن صدمات جدی و جبران ناپذیری در حوزه اجرایی و برنامه ریزی کشور بوجود می آورد و بخش مسکن بزرگترین صدمات را از این روند دیده است.


منبع:

1403/07/18
14:24:34
5.0 / 5
84
تگهای خبر: بازار مسكن , پروژه , تولید , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پلات