سقوط وعده ها بر باند بی تدبیری فرودگاه کرمانشاه
پلات: پروژه بهسازی و نوسازی باند فرودگاه کرمانشاه از سال 96 شروع شده و از این تاریخ تا امروز اسیر وعده های نمایشی مسئولین بوده و همچنان معین نیست که زمان افتتاح این پروژه کی فرا می رسد.
خبرگزاری مهر، گروه استان ها: فرودگاه بین المللی کرمانشاه که در شمال شهر کرمانشاه واقع شده مهم ترین و بزرگ ترین فرودگاه در منطقه غرب ایران است و با دارا بودن ۲ ترمینال هوایی پذیرای پروازهای داخلی و خارجی است. این فرودگاه در سال ۱۳۵۰ راه اندازی شده و بعنوان فرودگاه «هاب» و مرکز فرودگاه های غرب علاوه بر جا به جایی مسافران کرمانشاهی، نقش به سزایی در جا به جایی مسافران استانهای غرب کشور دارد و میزبان گردشگران کشور عراق هم است. حالا بعد از گذشت نیم قرن از فرودگاهی که می تواند محل ترانزیت مسافران از قطب تجاری و گردشگری غرب کشور به نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای خارجی باشد و شاهراه ورود گردشگران محسوب شود و نقش بسزایی در توسعه فعالیتهای اقتصادی و گردشگری استان داشته باشد به فرودگاهی نیمه فعال تبدیل گشته که ظرفیت پذیرش هواپیماهای پهن پیکر در آن فراهم نیست. ارزش و اهمیت فرودگاه ها در دنیای امروز به حدی است که برخی کارشناسان فرودگاه ها را لوکوموتیو اقتصادی توصیف و وجود فرودگاه های پررونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و پیشرفت پایدار یک منطقه می دانند. فرودگاه نقش برجسته ای در پویایی اقتصادی کشور دارد و با توسعه گردشگری و صادرات محصولات کشاورزی از راه فرودگاه اقتصاد رونق می یابد و از آنجائیکه کرمانشاه دارای استعدادهای فراوانی در زمینه های گردشگری، توسعه محصولات کشاورزی، صنعتی، دامی، شیلاتی و… است وجود فرودگاهی در شأن مردم این استان با تمام امکانات لازم و ضروری می باشد. کرمانشاه از تفرجگاه های دیدنی، آثار تاریخی و مناطق توریستی و گردشگری برخوردار می باشد و با سیاستگذاری و برنامه ریزی و بهره برداری اصولی از ظرفیت ها با تشکیل زیرساخت ها و بسترسازی مناسب و رونق صنعت گردشگری می تواند در رشد و توسعه همهجانبه استان مؤثر باشد. با وجود مراکز دانشگاهی، مراکز درمانی و بیمارستان ها برای جذب توریسم و توسعه گردشگری سلامت در استان کرمانشاه میتوان بخشی از مشکلات اشتغال در استان را حل کرد اگر زیرساخت هایی همچون فرودگاهی فعال با تمام امکانات در استان فراهم گردد. بهسازی و بازسازی باند فرودگاه کرمانشاه در افزایش پروازهای داخلی نقش قابل توجهی خواهد داشت و برقراری پروازهای خارجی را هم امکانپذیر می کند و با ارتقا وضعیت باند فرودگاه شاهد افزایش پروازها و ورود گردشگران کشور عراق و اعزام حجاج کرمانشاهی از راه این فرودگاه خواهیم بود.
در گذشته بخش قابل توجهی از پروازهای فرودگاه کرمانشاه به گردشگران عراقی اختصاص داشت که از کرمانشاه به مشهد مقدس سفر می کردند. خبرگزاری مهر استان کرمانشاه در این زمان پیگیر وضعیت بازسازی باند فرودگاه کرمانشاه بوده و با انتشار اخبار و گزارش هایی مانند «بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه در بلاتکلیفی»، «تداوم پروژه بهسازی فرودگاه کرمانشاه تا ۱۴۰۳»، «روند کند بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه مشکل ساز شد» «پروژه ای اسیر وعده ها / بهسازی فرودگاه کرمانشاه کی تمام می شود؟» «خیال پرواز و بال های بسته فرودگاه کرمانشاه» و «افتتاح باند جدید فرودگاه کرمانشاه در انتظار مجوز هواپیمایی» تلاش کرد با مطالبه گری درست و صحیح مسؤلان را نسبت به شرایط آگاه و برای پیشبرد پروژه بعنوان مطالبه عمومی ترغیب کند. از سال ۱۳۹۶ عملیات بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه شروع شده و همچنان ناتمام باقی مانده و در این عملیات مقرر است که باند فرودگاه برای نشست و برخاست تمام انواع هواپیماهای پهن پیکر مناسب سازی شود. پایان ۱۴۰۱ اولین وعده بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه کرمانشاه در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: با عنایت به بهسازی باند فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه انجام پروازهای پهن پیکر در باند محدود شده است. وی ادامه داد: پروازهای فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه تا اتمام پروژه بهسازی باند فرودگاه برای پرواز هواپیماهای بدنه متوسط و کوچک امکانپذیر است. مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه اظهار داشت: با توجه بهسازی باند فرودگاه شهید اشرفی هم اکنون به دلیل این که پروازهای پهن پیکر نمی توانند نشست و برخاست در باند فرودگاه را داشته باشند پروازهای بین المللی متوقف شده است و این مساله بر طبق قوانین و مقررات پرواز انجام می گیرد. بیاتی تصریح کرد: پیشبینی می شود تا آخر سال جاری پروژه بهسازی باند فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه به پایان برسد و سال آینده پروازهای بین المللی این فرودگاه انجام گیرد.
علی مهرتاش معاون سابق استاندار کرمانشاه هم در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ اظهار نمود: درگذشته برخی مسؤلان استان کرمانشاه نسبت به طرح توسعه باند فرودگاه کرمانشاه کم توجهی کرده اند و الان وضعیت این باند بگونه ای است که هواپیماهای پهن پیکر و پروازهای حاجیان امکان نشستن در فرودگاه را ندارند. معاون استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: یکی از اولویت ها و دستورکارهای استانداری کرمانشاه پیگیری و فعال سازی طرح توسعه باند فرودگاه کرمانشاه در کوتاه ترین زمان امکان دارد. بهمن امیری مقدم استاندار سابق کرمانشاه هم در همین تاریخ در جمع خبرنگاران اظهار نمود: در جهت عرضه خدمات به مردم کرمانشاه در حوزه فرودگاهی با بررسی های انجام گرفته باند فرودگاه کرمانشاه از شرایط مناسبی برخوردار نیست و احتیاج به بازسازی و توسعه آن وجود دارد. قرارداد بازسازی فرودگاه از ۹۶ استارت خورده است وی ادامه داد: در سال ۹۶ قرارداد بازسازی باند فرودگاه با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان بسته شده اما نه تنها کاری صورت نگرفته بلکه بازسازی آن به اعتبار ۳۸۰ میلیارد تومان نیاز دارد که پروژه صورت گیرد. استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: فرودگاه برای توسعه هر استانی ضروریست و با عنایت به جایگاه استان کرمانشاه در غرب کشور و منطقه بنا است قرارداد جدید با پیمانکار جدید بسته شود و کار طی مدت کوتاهی صورت گیرد و فرودگاه کرمانشاه به وضعیت بین المللی خود بازگردد. امیری مقدم بیان نمود: توسعه فرودگاه کرمانشاه سبب می شود که پروازهای پهن پیکر در فرودگاه کرمانشاه صورت گیرد و پروازهای خارجی هم در کنار پروازهای داخلی صورت گیرد. همینطور در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ در نشست مشترک امیری مقدم استاندار کرمانشاه با سید معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با محوریت تسریع در روند انجام پروژه طرح توسعه فرودگاه کرمانشاه با ورود راهداری استان کرمانشاه عملیات تسطیح موانع پروازی ضلع شمالی باند موقت فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی شروع شد. تأخیر در بازسازی و بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه ادامه دارد منوچهر فخری معاون سابق و وقت عمرانی استاندار کرمانشاه در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱، اظهار نمود: فرودگاه کرمانشاه مرکز منطقه غرب کشور است که با اجرای طرح توسعه امکان فرود تمامی هواپیماهای پهن پیکر در این فرودگاه فراهم می شود. اردیبهشت ۱۴۰۲ دومین وعده بهسازی معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه اعلام نمود: ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه فرودگاه کرمانشاه درنظر گرفته شده است و طبق پیگیری های صورت گرفته توسعه باند فرودگاه ظرف مدت ۱۰ ماه به بهره برداری خواهد رسید که این مهم با افزایش پروازها، تأثیرگذار در توسعه استان هم خواهد بود. وی خاطر نشان کرده بود: باند اصلی فرودگاه کرمانشاه دیگر جوابگوی پروازها نیست و توسعه آن و راه اندازی یک باند دیگر در کنار این باند اجتناب ناپذیر است و استاندار کرمانشاه هم طی چند روز گذشته با مدیریت هواپیمایی کشور به نتایج مهمی در این حوزه رسیدند. قرارداد ۱۲ ماهه بهسازی فرودگاه کرمانشاه در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ عملیات اجرایی نوسازی و بهسازی باند اصلی فرودگاه کرمانشاه با حضور محمدطیب صحرایی استاندار سابق کرمانشاه و حمیدرضا سیدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران شروع شد.
زمستان ۱۴۰۲ وعده دیگری برای بهسازی باند فرودگاه به قول استاندار سابق کرمانشاه بازسازی باند اصلی فرودگاه کرمانشاه طی مدت ۱۲ ماه و با اعتبار بیشتر از ۵۰۰ میلیارد تومانی شروع شد و بنا بود قسمت عمده پروژه تا پیش از زمستان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد. احمد وحیدی وزیر سابق کشور ۵ خرداد سال ۱۴۰۲ از طرح بهسازی باند اصلی فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه بازدید و بر تسریع در بهسازی آن تاکید نمود. تشریح جزئیات بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه کرمانشاه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: بیشتر از پنج دهه از زمان راه اندازی فرودگاه کرمانشاه گذشته است و باند این فرودگاه الان گرفتار فرسودگی است. وی ادامه داد: با عنایت به اهمیت فرودگاه کرمانشاه برای پذیرش مسافران استانهای مجاور و خدمات دهی به زائرین اربعین عملیات بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه از بهمن سال قبل شروع شده است. مدیرکل فرودگاه کرمانشاه افزود: با عملیاتی شدن باند دوم فرودگاه کرمانشاه این استان تنها استان غرب کشور خواهد بود که ۲ باند به شکل همزمان است. پیگیری ها برای تسریع در بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه ادامه داشت تا ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ استاندار و تعدادی از نمایندگان استان کرمانشاه در دیداری طرح بهسازی فرودگاه کرمانشاه را با سرپرست شرکت فرودگاه ها و ناوبری هواپیمایی ایران پیگیری کردند. طی جلسه ای که در دفتر مصری نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی و با حضور صحرایی استاندار کرمانشاه و رشیدی عضو هیأت رئیسه مجلس با نخجوانی سرپرست شرکت فرودگاه ها و ناوبری هواپیمایی ایران برگزار شد بر تسریع و تکمیل پروژه بهسازی باند اصلی فرودگاه کرمانشاه تاکید و رفع موانع فعلی این طرح مورد پیگیری قرار|گرفت. گردن نگرفتن کم کاری ها / دولت قبل مقصر اصلی همه ناقصی ها محمد طیب صحرایی ۲۱ آذر ۱۴۰۲ در گفتگو با خبرنگار مهر با تکیه بر وضعیت نچندان خوب فرودگاه کرمانشاه، اظهار نمود: فرودگاه کرمانشاه که در زمانی شاهد پروازهای گوناگونی بود امروز با وضعیت نابسامانی رو به است که حاصل کم کاری مسئولین دولت های قبلی است و امروز تعداد پروازهای این فرودگاه به حداقل خود رسیده است. وی با اشاره به اینکه اصلاح و بهسازی باند فرودگاه باید چهار سال پیش انجام می گرفت، اضافه کرد: بر مبنای اسناد به دست آمده این اصلاح به علت مسائل سیاسی بدون هیچ اقدامی رها شده تا امروز به جایی برسد که مجبور باشیم باند اصلی این پروژه را کاملا شخم بزنیم.
استاندار کرمانشاه در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه ساماندهی باند فرودگاه مساله مهم امروز در استان کرمانشاه بوده، خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته با مذاکراتی که با سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام گرفته به دنبال ایجاد حضور ایرلاین ها در کرمانشاه هستیم. گذر از وعده های گذشته مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در گفتگو با خبرنگار مهر در حالیکه بر مبنای قرارداد بسته شده با پیمانکاران زمان اتمام پروژه اردیبهشت ۱۴۰۳ بود، اظهار نمود: پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی ادامه داد: طبق پیشبینی های انجام گرفته این پروژه تا پایان نیمه نخست سال جاری به بهره برداری می رسد. مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه خاطرنشان کرد: هم اکنون کارخانه آسفالت دوم در فرودگاه کرمانشاه عملیاتی شده و خوشبختانه این پروژه مهم و ملی با سرعت قابل توجهی پیش می رود.
وی در مورد توسعه پارکینگ هواپیمایی فرودگاه کرمانشاه، اظهار داشت: ۳۶ هزار مترمربع پارکینگ هواپیمایی برای پارک همزمان ۴ هواپیما داشتیم که با اتمام بهسازی، قابلیت تبدیل به پارک همزمان ۸ هواپیما را خواهد داشت.
مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه ضمن اشاره به قدمت ۵۵ ساله فرودگاه کرمانشاه، در مورد ارزش افزوده این فرودگاه برای غرب کشور، خاطرنشان کرد: فرودگاه شهید اشرفی بعنوان فرودگاه هاب منطقه در پشتیبانی از چهار استان همجوار، جابجایی زائرین عتبات عالیات و مسافران کشور عراق نقش بسزایی داشته است.
نیمه اول ۱۴۰۳ وعده دیگری برای بهسازی فرودگاه کرمانشاه
وی افزود: فرودگاه کرمانشاه از طلوع تا غروب عملیاتی است و امکان نشست و برخاست ۵۰ پرواز روزانه برای هواپیماهایی با بدنه متوسط را دارد.
بیاتی در انتها تصریح کرد: امیدوارم با عنایت به برنامه زمان بندی تعریف شده برای پیمانکار و هم حمایت مدیران ارشد شرکت فرودگاه ها و استان کرمانشاه، در انتها ۶ ماهه اول سال جاری باند این فرودگاه عملیاتی شود.
۱۰ آبان ۱۴۰۳ آخرین وعده افتتاح!
محمد رشیدی عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در بازدید از فرودگاه کرمانشاه به همراه مدیرعامل شرکت هواپیمایی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: در جلسه ای که در وزارت راه و شهرسازی با حضور وزیر جدید داشتیم مسائل در ارتباط با فرودگاه کرمانشاه مورد پیگیری قرار|گرفت.
وی اضافه کرد: بر مبنای قولی که شرکت هواپیمایی کشور داده ۱۰ آبان سالجاری بعد از حدود ۳ سال پیگیری بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه به بهره برداری می رسد.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فرودگاه کرمانشاه به واسطه باندی به طول ۳.۵ کیلومتر و عرض ۶۵ متر مجدداً هاب منطقه غرب شده و این باند از باندهای مهم کشور بشمار می رود.
باند فرودگاه کرمانشاه ۷ سال است که احتیاج به بهسازی دارد
رضا نخجوانی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در بازدید از فرودگاه کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: بنا بر اعلام کارشناسان در حدود ۷ سالی است که فرودگاه کرمانشاه احتیاج به بهسازی دارد.
وی افزود: از حدود ۱.۵ الی ۲ سال پیش قراردادی برای بهسازی منعقد گردید و با تأخیر این پروژه به پایان رسیده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: مراحل پایانی پروژه بهسازی فرودگاه کرمانشاه در حال انجام می باشد و این پروژه بزودی به بهره برداری می رسد.
وی افزود: بعد از بهسازی پروازهای این فرودگاه با امکان نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر افزایش خواهد یافت.
امیدواریم بهسازی فرودگاه کرمانشاه در زمان مقرر انجام شود
محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: بر مبنای وعده های مجریان وعده های قبلی در مورد افتتاح بهسازی فرودگاه کرمانشاه عنوان شد که متأسفانه محقق نشدند.
وی اضافه کرد: امیدواریم در ادامه شاهد تأخیر در افتتاح و وعده مجریان نباشیم و در زمان اعلام شده این پروژه به بهره برداری برسد.
باز هم وعده!
محمد رشیدی عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در بازدید از فرودگاه کرمانشاه به همراه مدیرعامل شرکت هواپیمایی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: در جلسه ای که در وزارت راه و شهرسازی با حضور وزیر جدید داشتیم مسائل در ارتباط با فرودگاه کرمانشاه مورد پیگیری قرار|گرفت.
وی اضافه کرد: بر مبنای قولی که شرکت هواپیمایی کشور داده ۱۰ آبان سالجاری بعد از حدود ۳ سال پیگیری بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه به بهره برداری می رسد.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فرودگاه کرمانشاه به واسطه باندی به طول ۳.۵ کیلومتر و عرض ۶۵ متر مجدداً هاب منطقه غرب شده و این باند از باندهای مهم کشور بشمار می رود.
پیش از این وعده محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه با بیان زمان بهره برداری از این باند در تاریخ آبان سال قبل و سپس اردیبهشت ۱۴۰۳ داده بود که محقق نشد.
پرواز بر باند جدید در انتظار صدور مجوز سازمان هواپیمایی
مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: باند جدید فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) استان کرمانشاه مراحل ساخت آن تقریبا به پایان رسیده و در انتظار مجوز سازمان هواپیمایی برای اجازه پرواز بر این باند هستیم.
وی افزود: مجوزهای پرواز به شکل مرحله به مرحله صادر می شود و در مرحله اول که پرواز در ساعات روز است مشکلی نداریم و پروژه روشنایی باند هم تا زمان مجوز برای پروازهای شب تکمیل خواهد شد.
مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه خاطرنشان کرد: فرودگاه کرمانشاه در صورت بهره برداری از باند جدید می تواند به جایگاه هاب منطقه غرب بازگردد.
وی اضافه کرد: بعد از افتتاح باند آمادگی پروازهای خارجی را هم از فرودگاه کرمانشاه داریم و بر مبنای نامه نگاری هایی که با حج و زیارت استان کرمانشاه انجام شده به دنبال گرفتن مجوز پروازهای حج تمتع و حتی حج عمره از فرودگاه کرمانشاه هستیم که در این صورت می توانیم میزبان زائرین از سایر استانهای منطقه هم باشیم.
بیاتی تصریح کرد: در صورت صدور مجوز پرواز فورا تردد از باند اصلی فرودگاه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه اظهار داشت: با اتمام پروژه بهسازی باند، فورا ساماندهی پارکینگ هواپیمایی در فرودگاه در دستور کار قرار خواهد گرفت و بعد از مدتی پروژه ساماندهی فرودگاه به شکل کامل به پایان خواهد رسید.
داستان تکراری وعده های نمایشی
رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ۴ آذر از افتتاح پروژه نوسازی باند و سطوح پروازی فرودگاه کرمانشاه در هفته آینده با حضور فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی اطلاع داد و اظهار داشت: پروژه نوسازی باند و سطوح پروازی فرودگاه کرمانشاه بعنوان یکی از مهم ترین فرودگاه ها و هاب پروازهای غرب کشور به اتمام رسیده و آماده افتتاح و بهره برداری است.
وی ضمن اشاره به تمهیدات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با عنایت به تحریم های ظالمانه ضد صنعت هوانوردی و پروازهای بین المللی کشورمان اظهار نمود: یکی از مأموریت های مهم شرکت فرودگاه ها، کنترل و مدیریت فضای کشور به وسیله نرم افزارها و سخت افزارهایی است که خیلی از آنها در خارج از کشور تولید می شوند. اما با گذشت ۴۵ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز تحریم های صنعت هوانوردی کشورمان از همان سال اول، شاهد می باشیم که این صنعت همچنان پابرجا می باشد و روزانه به پرواز داخلی و خارجی گوناگونی خدمات ناوبری عرضه می دهد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران خاطرنشان کرد: در این سال ها، سخت افزارها و نرم افزارهای ناوبری هوایی توسط دانشمندان و مهندسان کشورمان با ایمان و همت مضاعف بومی سازی شده و به تولید ملی رسیده اند و در آینده هم شاهد رشد و توسعه فناوری های نرم افزاری و سخت افزاری ناوبری هوایی خواهیم بود.
وعده مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی هم عملی نشد
اما بیشتر از ۲ هفته از وعده یک هفته ای مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران می گذرد و خبری از افتتاح باند حاشیه ساز فرودگاه کرمانشاه نیست. اخیرا محمدرضا زحمتکشان مدیرکل عمران و توسعه فرودگاه ها در جریان بازدید از پروژه بهسازی سطوح پروازی اظهار نمود: با عنایت به این که این پروژه مهم برای افتتاح و بهره برداری در آینده نزدیک آماده می شود، کمیسیون تحویل موقت تشکیل و کارشناسان اداره کل عمران و توسعه فرودگاه ها، مدیران فرودگاه کرمانشاه و مشاور پروژه اقدامات لازم برای تحویل موقت را انجام دادند. وی ضمن اشاره به مهم ترین اقدامات انجام شده در پروژه بهسازی و توسعه سطوح پروازی فرودگاه کرمانشاه اظهار داشت: نوسازی و تأمین ایمنی تاکسی وی موازی فرودگاه برای بهره برداری عملیاتی با رویکرد باند موقت به منظور حداقل رساندن تعطیلی فرودگاه در زمان بهسازی باند اصلی( افزایش شاخص PCN/R، اصلاح طرح هندسی تاکسی وی و موارد وابسته)، مطابقت طراحی روسازی بر مبنای اسناد بالادستی ایکائو و FAA با ضوابط و مشخصات فنی اجرایی لایه های روسازی و استفاده از لایه تثبیت شده سیمانی(CTB) بعنوان لایه تثبیتی زیر لایه آسفالتی در باند موقت را که برای اولین بار در فرودگاه کرمانشاه انجام شد، میتوان جزو اهم این اقدامات دانست.
آنچه در تأخیر آغاز، اجرا و اتمام بهسازی پروژه فرودگاه کرمانشاه به وضوح دیده می شود اینست که این پروژه در ابتدا (سال ۹۹) احتیاج به اعتبار ۸۰ میلیاردی داشت که با تعلل مسئولین در سال ۱۴۰۱ این اعتبار به ۳۵۰ میلیارد تومان رسید و باز هم تعلل مدیریتی سبب شد قرارداد این پروژه به قول مسئولین با ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار منعقد شود و امروز صحبت از ۷۰۰ میلیارد تا ۱ هزار میلیارد اعتبار هم برای این پروژه است و آن چه در بهره برداری این پروژه عمرانی به صورت کلی فراموش شده زمان بندی اجرای پروژه و تأخیر در بهره برداری است که باید از مسئولین پرسید چگونه این تأخیر جبران خواهد شد و خبرگزاری مهر در ادامه هم تا پایان بهره برداری از پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه پیگیر وعده ها خواهد بود.
منبع: plats.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب