تامین منافع کشورهای حاشیه خزر با ورود به کریدورهای دیجیتال
به گزارش پلات، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: خروج از پوسته سنتی کریدورها و ورود به عرصه نوین و راهگشای کریدورهای دیجیتال، منافع کشورهای حاشیه دریای خزر را به همراه خواهد داشت.
به گزارش پلات به نقل از مهر، سعید رسولی معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پنل همکاریهای حمل و نقلی و ترانزیتی و خدمات فنی و مهندسی «سومین همایش اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر»، به تشریح ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران درباب طرح ریزی و اجرای برنامه اقدام مشترک و هم افزایی کوتاه مدت، کم هزینه و زودبازده کشورهای حاشیه دریای خزر جهت استفاده حداکثری از ظرفیتهای زیرساختی و امکانات موجود کلیه شقوق حمل و نقل و نگاه توسعه ای به زیرساخت ها و تجهیزات مورد نیاز در امتداد جهش مبادلات حمل ونقلی و ترانزیتی پرداخت.
وی به استفاده حداکثری کشورها از موافقت نامه ها و تفاهمات اقتصادی، تجاری، حمل ونقلی و ترانزیتی در رابطه با کریدورها در امتداد تجاری سازی و جذاب سازی مسیرهای حمل و نقل دریایی، جاده ای و ریلی در جهات شرقی-غربی و شمالی- جنوبی دریای خزر و پس کرانه آن در جنوب، شرق، غرب و شمال دریای خزر، اشاره نمود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: عضویت دو یا چند کشور از کشورهای حاشیه دریای خزر در نهادها و سازمان ها و کریدورهایی نظیر کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، موافقتنامه ترانزیتی عشق آباد، کریدور تراسیکا، موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری دولت های ساحلی خزر، بریکس، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ظرفیتهای قابل توجهی را در این جهت فراهم آورده است.
رسولی اضافه کرد: پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان در استفاده مؤثر از ظرفیت هایی چون عهدنامه کارنه تیر و خصوصاً تیر الکترونیک (E-TIR)، کنوانسیون CMR و شکل الکترونیکی آن (E-CMR)، شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع، سازمان OTIF کنوانسیون های CIM و SMGS و تکنولوژی های جدید الکترونیکی و دیجیتالی جهت یکپارچه سازی سامانه های حمل ونقلی و گمرکی، رفع موانع اسنادی و تبادل الکترونیک اطلاعات مورد تاکید است.
وی پیشنهاد کرد شرکت های توانمند کشورهای ساحلی دریای خزر در قالب تعریف کار مشترک دراین خصوص نقش آفرینی مؤثری ایفا کنند. مرزهای موجود بین ما همسایگان در دریای خزر، قلب تپنده اقدامات تحول آفرین هستند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خطاب به حضار این اجلاس اظهار داشت: هم اکنون برخی موانع فیزیکی و فرایندی در مرزهای مشترک وجود دارند که با اقدامات کم هزینه ساماندهی و نیز اصلاح فرایندی، قابل رفع هستند.
وی اضافه کرد: حذف این موانع فیزیکی در مرزهای مشترک، برمبنای مفهوم متعالی مرز محل عبور بلامانع و بدون توقف است و مستلزم اراده و هماهنگی مؤثر طرفین است.
رسولی اشاره کرد: خروج از پوسته سنتی کریدورها و ورود به عرصه نوین و راهگشای کریدورهای دیجیتال بوسیله هم افزایی کشورهای ساحلی دریای خزر در ایجاد این کریدورها، ایجاد و توسعه کریدورهای دیجیتال در منطقه خزر و در قلب ژئوپلیتیک جهان، بر معادلات ترانزیتی منطقه و بین الملل تأثیری غیرقابل انکار دارد و منافع کشورهای حاشیه دریای خزر را به همراه خواهد داشت.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: در غیر این صورت، باتوجه به رشد شتابان فناوری های دیجیتال، این منطقه در آینده ای نه چندان دور در معادلات ترانزیتی جهانی «حاضر غایب» تلقی خواهد شد.
وی اشاره کرد: استفاده بیش از ظرفیتهای کشتیرانی، ایجاد خطوط تجاری عمیق تر و بیشتر و افزایش امکان حمل کانتینری در دریای خزر نیازمند تجهیزات تخصصی برای تخلیه بارهای کانتینرها و همین طور سیستم، سامانه و زیرساخت لازم در بنادر جهت ترخیص کانتینر در خارج از بندر و گرفتن ضمانت برای اجازه خروج کانتینر از بندر هستند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر در بنادر این تجهیزات به میزان کافی مستقر و امکانات مورد نیاز محیا نباشند، آن بنادر به مفهوم کامل کانتینری محسوب نمی شوند. علاوه بر این، یکی از ظرفیتهای مغفول در دریای خزر بحث گردشگری دریایی است که در کوتاه مدت می توان اقداماتی جهت رونق آن به عمل آورد.
وی در ادامه بر رفع موانع ورود کشتی ها و شناورهای جدید به خزر و حمایت مشارکت جویانه کشورها از یکدیگر در این جهت تأکید نمود.
رسولی با اشاره بر اهمیت شبکه سازی زیرساخت های حمل ونقلی و جابه جایی بدون مانع کالا با تکیه بر حمل و نقل ترکیبی کالا، اظهار داشت: در این راستا، در کوتاه مدت می توانیم مشترکاً برنامه ریزی برای تشکیل یک پایگاه الکترونیکی اطلاعات جامع و واحد حمل و نقل را پیش ببریم.
وی اضافه کرد: این پایگاه اطلاعات مشتمل بر؛ اطلاعات زیرساخت ها، شبکه حمل و نقل و امکانات و تجهیزات و ناوگان فعلی و در دست راه اندازی و توسعه در تمامی شقوق مختلف در قلمروی کشورهای ساحلی خزر، مشخصات تشکل ها و انجمن های حمل و نقل داخلی و بین المللی فعال برای اقدام جهت تأسیس شرکت های مشترک، همین طور عملکرد شبکه حمل و نقل کشورها، با بوجودآوردن قابلیت دسترسی هر پنج کشور به این پایگاه اطلاعات است.
معاون حمل و نقل یادآور بیان کرد: در ضمن برآورد زمان و هزینه حمل و نقل در مسیرها، خصوصاً مسیرهای ترانزیتی بوسیله اجرای طرح های مشترک ترانزیت آزمایشی بار(Test Run) به ویژه کانتینری، از قلمرو پنج کشور و مقاصد ترانزیتی با جلب مشارکت این کشورها مد نظر است.
رسولی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه اجرای عبور آزمایشی بار تجربیات موفقی دارد و هم افزایی کشورها در استفاده مناسب از آسمان و تقویت مناسبات و مبادلات حمل و نقل هوایی مسافر و کالا بوسیله اقدامات تسهیل کننده و حمایتی است.
وی در ادامه به وجود شرکت های توانمندی که با سرمایه گذاری بخش غیر دولتی به وجود آمده اند و بازیگر اصلی هستند اشاره نمود و اظهار داشت: نخستین وظیفه دولت ها در این جهت تسهیلگری، حمایت و روان سازی فعالیت این شرکتها است. برای اینکه این شرکتها از سرمایه خود ساختاری را فراهم آورده اند اما اقتصادی و تجاری سازی نشدن مسیر فعالیت آنها مانع از رشد این شرکتها می شود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از مقامات عالیرتبه و دست اندرکاران حمل و نقل کشورهای حاشیه دریای خزر که تفاهمات بسیار نزدیکی با ایران دارند درخواست کرد؛ با بهره گیری از ظرفیت توافقنامه ها و تفاهم نامه ها، همین طور حمایت مقامات عالیرتبه کشورها و بازوی توانمند بخش خصوصی که سرمایه اصلی آنها تجربه و دانش کسب شده از خودشان است، اهتمام ورزیده بطور یقین با شناخت از حسن روابط بین یقین شاهد یک جهش و تحول قابل توجه در منطقه باشیم.
رسولی با اعلان اینکه باید خودمان را در یک ساختار یکپارچه مجازی با احترام به شخصیت های حقوقی مستقل و جایگاه قانونی هر یک از اعضا ببینیم، اظهار داشت: حمل و نقل و ترانزیت و شبکه های حمل و نقلی به مانند عروق یک بدن هستند. به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خودرا برای هرگونه همکاری در راستای تسهیلگری و رونق بیشتر در ترانزیت و حمل و نقل و کارهای لجستیکی در منطقه اعلام می کنم.
منبع: پلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب