یك مقام مسئول
صفر تا صد برج مراقبت سیار
به گزارش پلات معاون عملیات فرودگاهی شركت فرودگاه ها از بازگشت هواپیمای فلایت چك پس از یك ماه و نیم توقف پروازی به سیكل پروازهای وارسی اطلاع داد.
به گزارش پلات به نقل از مهر، امروز با حضور وزرای راه و دفاع، از یک دستگاه برج مراقبت فرودگاهی موبایل (سیار) که ۱۰۰ درصد تولید داخل بوده و از جانب شرکت ایرانی (وابسته به وزارت دفاع) تولید شده، رونمایی و به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تحویل گردید.
سعید اکبری عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اتفاق تصریح کرد: قاعدتاً همه فرودگاه ها به برج مراقبت ثابت مجهز هستند؛ اما در بعضی شرایط برج های مراقبت ثابت قابل استفاده نیست. بعنوان مثال وقتی در بم زلزله آمد، برج مراقبت فرودگاه بم فرو ریخت تا زمانی که برج مراقبت سیار به بم برسد، ما در فرودگاه این شهر برای کمک به نشست و برخاست هواپیماها مشکل داشتیم از همین رو در آن سال یک دستگاه خودروی آتش نشانی را در کنار برج مراقبت قرار دادیم و با بهره گیری از پله های نردبان آتش نشانی، مبادرت به هدایت هواپیماها کردیم تا اینکه برج سیار قدیمی شرکت فرودگاه ها به بم رسید.
وی اضافه کرد: همینطور سال قبل قرار شد برج مراقبت فرودگاه شیراز را اوورهال و تعمیر اساسی کنیم؛ در مدتی که برج مراقبت در حال آماده سازی بود، از برج مراقبت سیار که در اختیار یکی از شرکتهای ایرانی بود استفاده کردیم که این برج سیار، یک ماه در اختیار شرکت فرودگاه ها بود.
معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران خاطرنشان کرد: ازاین رو برج مراقبت سیار هم در زمان رخداد حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله و هم در زمان نوسازی و بازسازی برج های مراقبت ثابت می تواند به هدایت و نشست و برخاست هواپیماها کمک نماید. چون وقتی برجی مراقبت اصلی از اپراتوری خارجی می شود، باید جایگزینی داشته باشد که همه اینها در قالب پدافند غیر عامل قرار می گیرند.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به وسعت کشور و تعدد و تنوع حوادث غیر مترقبه، بر مبنای محاسباتی که در شرکت فرودگاه ها داشته ایم، نیازمند تهیه ۵ دستگاه برج مراقبت سیار هستیم. سال قبل در خراسان رضوی زلزله های سریالی رخ داد که سبب شده بود تا برج مراقبت فرودگاه های این استان از عملیاتی بودن خارج شده و نیازمند فعالیت با برج های مراقبت سیار باشیم.
اکبری درباره اینکه آیا این شرکت ایرانی برج مراقبت قدیمی خویش را اوورهال کرده یا تولید محصولی جدید است؟، اظهار داشت: شرکت ایرانی، برج مراقبت سیاری که امروز به شرکت فرودگاه ها تحویل داد را از صفر تا صد در داخل تولید کرده و محصول جدید این شرکت است که اتفاقاً بر مبنای بررسی های شرکت فرودگاه ها، از کیفیت خوبی برخوردارست.
به گفته عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، برج های مراقبت سیار امکان حمل زمینی با کشنده های کامیونی فعال در کشور را دارند.
از هواپیمای فلایت چک برجامی چه خبر؟
وی در پاسخ به پرسشی درباره هواپیمای فلایت چک اظهار داشت: هواپیمایی که سال ۹۴ خریداری شد، همچنان عملیاتی است اما جهت بررسی و وارسی پروازها و دستگاه های ناوبری و کمک ناوبری فرودگاه ها، یک فروند هواپیمای فلایت چک پاسخگو نیست و بنابراین به دنبال خرید هواپیمای فلایت چک دوم هستیم.
این مقام مسئول در صنعت فرودگاهی خاطرنشان کرد: با توجه به این که فلایت چک، هواپیمای استراتژیکی است، تلاش می نماییم که این یک فروند فلایت چک موجود را در هر فرودگاهی به پرواز درنیاوریم؛ دستگاه های ناوبری برخی فرودگاه ها را با هواپیماهای دیگری چک می نماییم تا سیکل پروازی فلایت چک موجود افزایش نیابد.
وی خاطرنشان کرد: علت اینکه بیشتر از یک ماه و نیم فلایت چک موجود عملیاتی نبود، بروز مشکل در لندینگ گیر «Landing Gear» (سیستم ارابه فرود) این هواپیما بود که تلاش کردیم آنرا اوورهال نماییم ضمن اینکه تایم چک هواپیما هم رسیده بود اما هم اکنون در حال استفاده است.
اکبری خاطرنشان کرد: در زمان خرید فلایت چک، قطعات آنرا هم خریداری کردیم، اما امکان خرید لندینگ گیر وجود نداشت.
منبع: plats.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب