مدیرعامل سازمان بنادر خبر داد؛
مشکل ورود کشتی های ایرانی به بنادر چین و هند برطرف شد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: هم اکنون مشکلی برای ورود کشتی های ایرانی به بنادر چین و هند وجود ندارد.
محمد راستاد در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره حمل دریایی کالا از خزر و برقراری تردد میان بنادر شمالی ایران با بنادر روسیه و قزاقستان اظهار نمود: وزارت صمت اخیراً با خرید کشتی رو-رو موافقت کرده است.
وی اضافه کرد: ما هم در سازمان بنادر و دریانوردی به شرکتهای کشتیرانی اعلام نموده ایم آمادگی داریم تا از محل وجوه اداره شده این سازمان، تسهیلات و منابع مالی برای خرید شناورهای رو-رو (کامیون بر) پرداخت نماییم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار نمود: امیدواریم با ورودی این نوع شناورها، مسیر دریایی بازرگانی ما با کشورهای آسیای میانه برقرار و فعال شود؛ البته هم اکنون ترددهای دریایی به بنادر آسیای میانه و حاشیه خزر با استفاده از شناورهای کارگو، فله بر و کانتینری برقرار است.
وی تصریح کرد: این که کشتی رو-روی کامیونی هم داشته باشیم تا بتوانیم مود حمل و نقل جاده ای را از راه دریا به کشورهای آسیای میانه متصل نماییم، گزینه مناسبی است که می توانی ظرفیت تجاری با کشورهای منطقه را افزایش دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ابقای توافقنامه چابهار در شرایط جدید دولت کابل خاطرنشان کرد: موافقت نامه سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، هند و افغانستان معروف به توافقنامه چابهار، تفاهمنامه ای است که هنوز رسمیت دارد؛ در این توافق نامه آمده که امکان اضافه شدن و الحاق کشورهای دیگر به آن فراهم است.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده تا ترکمنستان هم به این تفاهمنامه افزوده شود؛ الحاق ترکمنستان به تفاهمنامه چابهار یک فرصت برای توسعه ترانزیت میان کشورهای منطقه است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره مشکل پهلوگیری کشتی های ایرانی در بنادر هند اظهار داشت: با پیگیری هایی که سازمان بنادر و دریانوردی انجام داده، هم اکنون مشکل خاصی وجود ندارد؛ من از شرکتهای کشتیرانی هم پیگیری کردم، آنها هم تأیید کردند که امکان پهلوگیری در بنادر هند فراهم و ترددها برقرار است.
معاون وزیر راه درباره مشکل تردد کشتی های ایرانی به بنادر چین هم اظهار نمود: هم اکنون ترددها به بنادر چین برقرار است؛ عمده تبادلات تجاری دریایی کشورمان با چین است.
وی تصریح کرد: کشتیرانی یک مقوله بین المللی است و این گونه نیست که الزاماً ناوگان ملکی کشوری بخواهد از کشور دیگری بار حمل کند؛ بلکه جابه جایی کالا می تواند هم از راه ناوگان بین المللی و هم ملکی صورت گیرد.
ماجرای منع ورود کشتی های ایرانی به بنادر چین و هند چه بود؟
گفتنی است برخی فعالان صنعت کشتیرانی در هفته های اخیر از عدم امکان توقف و پهلوگیری کشتی های ایرانی در بعضی بنادر چین و یکی از بنادر هند اطلاع داده بودند.
مدیرعامل یک شرکت کشتیرانی هم از توقف ۴ ماهه برخی از کشتی های متعلق به این شرکت در یکی از بنادر چین در سال ۱۳۹۹ و همینطور ادامه دار بودن این روند تا کنون اطلاع داده بود که گفته می شود هم اکنون مشکلی برای برقراری تردد کشتی های ایرانی به بنادر این دو کشور وجود ندارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب