خرید هواپیمای نو وارد مذاکرات فعلی برجام شده است
پلات: رییس سازمان هواپیمایی کشوری از ورود نوسازی ناوگان به مذاکرات وین آگاهی داد.
به گزارش پلات به نقل از مهر، محمد محمدی بخش در حاشیه جلسه خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل با اعلان اینکه وضعیت صنعت هوایی کشور نیاز به بازطراحی در همه حوزه ها شامل زیرساخت، نیروی انسانی و ارتباطات داخلی و بین المللی دارد، اظهار داشت: در دو سال قبل شرایط سختی برای حمل و نقل هوایی دنیا همچون ایران وجود داشت.
وی اضافه کرد: برای افزایش پروازهای داخلی و خارجی، پروازهای اروپایی و پروازهای چین و شرق آسیا برنامه ریزی کردیم، با ۱۱ کشور منطقه مذاکراتی داشته ایم تا پروازها به مقاصد مختلف افزایش یابد. همین طور با لغو ویزای عتبات، پروازهای عراق افزایش خواهد یافت. تا دو هفته آتی سفری به دمشق داریم تا مذاکرات برای ازسرگیری پروازهای سوریه نهایی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که رشد حداقل دو برابری پروازهای خارجی رقم خواهد خورد، اضافه کرد: به هر کشوری که پرواز داریم، توافق دوجانبه خواهیم داشت و شاهد پرواز یکطرفه نخواهیم بود.
محمدی بخش درمورد قیمت بلیت اظهار داشت: ایرلاین ها متأثر از شرایط اقتصادی کشور هستند بدین سبب جدول حرفه ای و تخصصی قیمت بلیت را تضمین و در شورای عالی هواپیمایی تصویب کردیم. با این وجود کاهش متوسط ۱۵ درصدی قیمت بلیت رقم خورد. چند مؤلفه قیمت دلار، نرخ سوخت، نرخ بیمه، تعمیرات و... را در این جدول لحاظ کردیم و به یک رقمی رسیدیم که در وضعیت فعلی به آن پایبند خواهیم بود. برای شب عید هم که «های سیزن» است، تلاش می نماییم قیمت بلیت افزایش نیابد. نظارت بر دفاتر فروش بلیت، ایرلاین ها و آژانس ها را افزایش دادیم و برخی آژانس ها و سایت ها بسته شد.
سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما درباره انتقال صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری اظهار داشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این انتقال دیده شده و امیدواریم برای مشکلات ایران ایر یک راهگشا باشد.
وی درباره هواپیماهای زمین گیر اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان و مراکز تفریحی از ما خواسته اند که بدنه هواپیماهای زمین گیر را در اختیار آنها قرار دهیم؛ کمیته ای برای این منظور تشکیل شده و هواپیماهای زمین گیر را به آنها واگذار می نماییم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره هواپیماهای برجامی اظهار داشت: این هواپیماها بصورت نو وارد کشور شده اما سازندگان اروپایی تعهدات خودرا در پشتیبانی هواپیماهای برجامی و ارائه قطعات انجام نداده اند. درحال تنظیم لایحه شکایت از سازندگان اروپایی هستیم. پنج تا شش فروند از هواپیماهای ATR درحال چک هستند و این زمین گیری به مفهوم از رده خارج شدن آنها نیست.
محمدی بخش اضافه کرد: درخواست امهال اقساط خرید هواپیماها به صندوق توسعه ملی را داده ایم، قسمتی از اقساط پرداخت شده و بخش اعظم آن باقی مانده است. بطور کلی ۱۳۲ فروند هواپیمای زمین گیر داریم.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره پروازهای پهبادی اظهار داشت: سازمان هواپیمایی مرجع صدور مجوز پهبادهای غیرنظامی است. پهبادها پروازهای مختلفی دارند که شامل عکسبرداری، فیلمبرداری و... می شوند. باتوجه به رشد بی نظیر این صنعت در کشور، توسعه هوانوردی پهبادی جزو لاینفک این صنعت شده است. دستورالعمل پرواز پهبادها را تنظیم کرده ایم که شامل شناسایی، گواهی ثبت و صدور مجوز پرواز است. قسمتی از ظرفیت فرودگاه ها را نیز در شهرهای مختلف به فعالیت پهبادها اختصاص داده ایم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره زیان ده بودن ایرلاین ها اظهار داشت: ما با این مساله مخالفیم و با زیان ده بودن ایرلاین ها موافق نیستم اما مدلهای اقتصادی آنها باید اصلاح گردد. با مدلهای اقتصادی موجود، هیچ ایرلاین جدیدی را نمی پذیریم و مجوز جدیدی صادر نخواهیم کرد اما اگر ایرلاینی هواپیمای ملکی داشت، مدل اقتصادی مناسب طراحی کرد و کفایت سرمایه مناسب داشت، شامل نخستین شاخصهای صدور مجوز خواهد شد.
محمدی بخش درباره نوسازی ناوگان هواپیمایی اظهار داشت: در مذاکرات برجام همچنان دنبال نوسازی هواپیما هستیم، قراردادهای قبلی پابرجا است و اگر خبر جدیدی داده شود، وارد مذاکرات می شویم. هم اکنون هم بصورت هفتگی هواپیمای جدید وارد کشور می شود. همین طور محدودیت هایی برای سن هواپیما و تجهیزات جدید اعمال کرده ایم تا هواپیماهای با مدل قدیمی وارد ناوگان هوایی کشور نشود. قسمتی از هواپیماهای جدید هم درحال نوسازی است.
وی درباب شکایت خانواده های متوفیان هواپیمای اوکراینی از سازمان هواپیمایی کشوری به ایکائو اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری کامل ترین همکاری را با مراجع بررسی پرونده داشت و حتی فراتر از آنچه از ما درخواست نمودند، به آنها اسناد، مدارک و گزارش دادیم. ایکائو برای همکاری تنگاتنگی که داشتیم از سازمان هواپیمایی کشوری تشکر کرد. درباب شکایت هم هر فردی می تواند از منظر خودش شکایت کند. ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) مرجع ذی صلاح برای ثبت شکایت است و ایران هم برمبنای مقررات پاسخ مناسب را خواهد داد.
منبع: پلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب