اتصال ریل ایران به مدیترانه در گروی اتصال راه آهن ایران به عراق
به گزارش پلات، مدیرعامل اسبق راه آهن ایران، اظهار داشت: تکمیل خط ریلی شلمچه - بصره به توسعه ترانزیت و اتصال ایران به بازارهای مدیترانه کمک می نماید، اما همکاری عراق برای پیشبرد این پروژه ضروری می باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، در سالهای اخیر حجم تجارت ایران و عراق به بیشتر از ۱۰ میلیارد دلار و تبادل زائر و توریست هم به حدود سالانه ۹ میلیون نفر رسیده است، همینطور عراق در سال گذشته، چهارمین شریک تجاری و دومین مقصد صادراتی ایران بود.
بر همین اساس، عدم توجه به ظرفیتهای راهبردی بلند مدت اقتصادی، فرصت های تقویت پیوند تجاری بین ایران و عراق را محدود کرده است، یک مشکل مهم در گسترش مبادلات ایران و عراق فقدان زیرساخت های ارتباطی مناسب بخصوص در حوزه مسیر ریلی میان دو کشور بوده است. کارشناسان اعتقاد دارند در حالیکه کشوری مانند ترکیه توانسته به پلی میان عراق و اروپا تبدیل گردد.
ایران هم باید تلاش مضاعفی را برای افزایش زیرساخت ترمینال های صادرات ریلی و جاده ای به عراق اختصاص دهد، همچون اقدامات مهمی که برای رفع نقصها مذکور در دولت سیزدهم انجام شد پروژه اتصال راه آهن شلمچه - بصره بود که به نظر می آید تکمیل این خط ریلی در دولت چهاردهم الزامی است.
گفتنی است، پروژه ریلی شلمچه - بصره از حدود ۴۰ سال قبل طراحی شده و عملیات اجرایی آن هم از حدود ۲۰ سال پیش آغاز شد، اما با وجود برخی چالش ها و موانع این طرح مهم تا دولت سیزدهم بر زمین ماند. تکمیل و بهره برداری از خط ریلی ریلی شلمچه - بصره به مفهوم توسعه روابط، ترانزیت مسافر و کالا میان ایران و عراق است.
اتصال ریلی شلمچه - بصره دارای آثار مهم و راهبردی است، ظرفیت جابجایی سالانه ۳ میلیون نفر زائر، کمک به تحقق تجارت ۳۰ میلیارد یورویی بین ایران و عراق، کاهش بار ترافیکی جاده ها، صرفه جویی در میزان سوخت و کاهش تصادفات، فراهم کردن امکان اتصال خط آهن ایران به سوریه و لبنان، اتصال کریدورهای بین المللی از راه ایران به دریای مدیترانه و در نهایت دسترسی ایران به بازار کشورهای عربی و سواحل مدیترانه همچون این آثار است.
همچنین اتصال خط آهن شلمچه - بصره شبکه راه آهن ایران را از راه عراق به راه آهن سوریه و اردن متصل خواهد کرد، چنین موردی علاوه بر کارکردهای تجاری می تواند در خدمت اهداف راهبردی و ژئوپولتیک قرار گیرد. در واقع متصل شدن شبکه راه آهن ایران به خط آهن عراق گام نخست در جهت دسترسی به دریای مدیترانه به حساب می آید.
در همین راستا، محسن پور سید آقایی مدیرعامل اسبق راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه طرف عراقی جدیتی برای تکمیل پروژه ریلی شلمچه - بصره ندارد، اظهار نمود: اگر خط ریلی شلمچه - بصره تکمیل شود، بسیار حائز اهمیت خواهد بود، چونکه خطوط ریلی ایران می تواند به خطوط ریلی عراق متصل شود. بر همین مبنا مبحث جابه جایی کالا و مسافر در روزهای خاص پررنگ می شود.
وی اضافه کرد: کشور عراق باید جدیتی برای راه اندازی خط ریلی شلمچه - بصره داشته باشد، چونکه ایران بخش خرمشهر به شلمچه را طی سالهای اخیر ساخته است. طرف عراقی اعلام نموده که اگر این خط ریلی برای ایران مهم می باشد، مبادرت به سرمایه گذاری، ساخت و تکمیل کند، اما با عنایت به درآمد نفتی دولت عراق دلیلی وجود ندارد که ایران چنین اقدامی کند، چونکه از طرفی عراق درحال سرمایه گذاری و توسعه خطوط ریلی خود در «بندر فاو» است.
عضو علمی دانشگاه علم و صنعت بیان نمود: حتی اگر ایران برای تکمیل خط ریلی شلمچه - بصره در کشور عراق سرمایه گذاری کند، زمانیکه دولت عراق همکاری ندارد، اساسا در آینده هم همکاری ترانزیتی از این محور نخواهد داشت، البته به نظر می آید، عدم تمایل دولت عراق برای همکاری در ساخت این خط ریلی به دلیل فشار کشورهای خارجی همچون آمریکا باشد تا اجازه ندهند تا مراودات ایران و عراق توسعه یابد.
پور سید آقایی تصریح کرد: گسترش مبادلات تجاری از خط ریلی شلمچه - بصره به عزم و اراده کشورهای عراق و سوریه بستگی دارد، چونکه این خط ریلی قابلیت کریدور شرقی - غربی را دارد که از ایران بسمت عراق، از عراق بسمت «بندر لاذقیه» و «دریا مدیترانه» در سوریه حرکت نماید، همینطور از طرفی می تواند به ترکیه متصل شود.
وی با اشاره به اینکه ترانزیت به دو بخش اقتصادی و سیاسی تقسیم می شود، اضافه کرد: کشورهای مرتبط باید عزم سیاسی کافی جهت استفاده از خط ریلی شلمچه - بصره داشته باشند.
به گزارش پلات به نقل از مهر، در ارتباط با عراق یکی از مهم ترین پیشران ها پروژه اتصال شلمچه - بصره بود که در دولت سیزدهم طلسم آغاز عملیات اجرایی آن شکست و تابحال پیشرفت قابل توجهی داشته است. این پروژه آثار راهبردی مهمی فراتر از ارتقا روابط تجاری و غیرتجاری با عراق می تواند به دنبال داشته باشد و میتوان آنرا گام نخست دسترسی ریلی به دریای مدیترانه قلمداد کرد که وزن ژئوپلیتیک ایران را در زمینه بین المللی ارتقا خواهد داد.
منبع: پلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب