گزارش پلات؛

نگاهی به تحولات دوساله بلیت هواپیما

نگاهی به تحولات دوساله بلیت هواپیما

پلات: در صورتیکه در دو سال اخیر تغییرات قیمت بلیت هواپیما به سبب اتفاقات متعدد، متنوع بوده، سازمان هواپیمایی کشوری در اقدامی عجیب از ارزان فروشی بلیت ممانعت کرد.



به گزارش پلات به نقل از مهر، برخی شنیده های غیر رسمی حاکی می باشد در ایام اخیر شرکتهای هواپیمایی در نشستی درون تشکلی تصمیم گرفته اند با عنایت به کاهش تقاضای سفرهای هوایی (Low Season) رقم ۶۰۰ هزار تومان را بعنوان کف قیمتی فروش بلیت تعیین کنند.


نگاهی به تحولات قیمت بلیت در دو سال گذشته / ‬ نرخنامه بهمن ۹۸ اندکی پیش از شیوع کرونا
در بهمن ماه ۱۳۹۸ جدید ترین نرخ نامه بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی و اندکی قبل از انتشار کرونا منتشر شد؛ اما در اسفند ماه همان سال و با شیوع کرونا به دستور وزیر راه و شهرسازی، تمام پروازهای مسافری داخلی و خارجی در نوروز ۱۳۹۹ متوقف گردید و سپس در اواخر اردیبهشت ۱۳۹۹ بار دیگر پروازها از سر گرفته شد.
خرداد ۱۳۹۹ و افزایش مجدد قیمت ها با نرخنامه مصوب سازمان هواپیمایی
در پی کاهش تقاضای پروازهای داخلی و خارجی، برخی ایرلاین ها در اواخر خرداد ماه ۱۳۹۹ مبادرت به افزایش نرخ پروازها کردند.
در این بازه زمانی بلیت برخی مسیرها که تا قبل از کرونا کمتر از ۲۰۰ هزار تومان بود به دامنه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان رسید.
ابلاغ نرخنامه جدید در مهر ۹۹ و افزایش قیمت ها به بهانه محدودیت های مسافرگیری کرونایی
این روند ادامه داشت تا این که در مهر ماه ۱۳۹۹ انجمن شرکتهای هواپیمایی به صورت خودسر نرخنامه جدیدی منتشر نمود این در شرایطی است که تا قبل از آن، نرخ نامه ها با تصویب شورایعالی هواپیمایی یا نظر نهایی وزیر راه و شهرسازی تعیین و ابلاغ می شد.
اقدامی که با واکنش منفی وزیر سابق راه و شهرسازی و رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری مواجه گردید و محمد اسلامی وزیر وقت راه دستور توقف اجرای این نرخنامه را صادر کرد.
در این نرخنامه، تغییرات قیمتی عجیبی رقم خورد و سقف قیمتی پرواز تهران-مشهد یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود؛ گران ترین قیمت بلیت برای مسیر تبریز-بندرعباس با حداکثر قیمت ۲ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۲۰۰ تومان بوده، همینطور مسیر کرمانشاه- بندرعباس در حداکثر قیمت خود ۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.
قیمت بلیت پروازهای تهران-کیش و تهران-قشم هم به ترتیب بین «۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار» و «۷۲۲ هزار تا ۱ میلیون و ۸۹۰ هزار» تومان دامنه گذاری شد.
بهانه شرکتهای هواپیمایی برای صدور این نرخنامه جدید، ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص اجبار ایرلاین ها به فروش بلیت پروازهای داخلی حداکثر تا ۶۰ درصد ظرفیت هر هواپیما از آغاز آبان ماه ۱۳۹۹ بود.
وزیر سابق راه شبانه نرخنامه مهر ۹۹ را ابطال کرد
وزیر سابق راه شامگاه ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۹ دستور توقف اجرای این نرخنامه را صادر کرد و ۱۹ مهر ماه هم سازمان هواپیمایی با بیان مخالفت خود با این افزایش قیمت بلیت، وعده اصلاح قیمت ها در آبان ۹۹ را داد.
آخرین روز مهر ماه سال قبل مدیران عامل ایرلاین ها و مدیران صنعت هوانوردی به دیدار اسلامی وزیر راه رفتند تا درباره وضعیت این صنعت و تعیین نرخ بلیت هواپیما با وی رایزنی کنند؛ در این جلسه بود که وزیر راه خواهان شفاف سازی صورت های مالی ایرلاین ها و همینطور تعیین ریز به ریز جدول هزینه های هر ساعت-صندلی پروازی از جانب شرکتهای هواپیمایی شد.
الزام ایرلاین ها به شفاف سازی صورت های مالی برای نخستین بار
اتفاقی که برای اولین بار قرار بود رقم بخورد؛ اما نهایتا برخی از ایرلاین ها به بهانه این که وابسته به نیروهای مسلح هستند، از شفاف سازی صورت های مالی خود طفره رفتند؛ برخی هم صورت های مالی خویش را به صورت ناقص به سازمان هواپیمایی کشوری دادند!
افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت در آبان ۹۹ / ‬ تعیین کف قیمتی برای نخستین بار منتفی شد
نهایتاً اواخر آبان ماه شورایعالی هواپیمایی با حضور نمایندگان شرکتهای هواپیمایی برگزار و مقرر شد تا قیمت بلیت هواپیما ۱۰ درصد نرخنامه خرداد ۱۳۹۹ تغییر افزایشی کند.
از دیگر اقدامات خوب وزیر سابق راه در این خصوص، حذف کف قیمتی از نرخنامه بود؛ در این نشست مقرر شد محدودیت ارزان ترین نرخ برای شرکتهای هواپیمایی از جدول فوق حذف شده و هیچ حداقل قیمتی وجود نداشته باشد؛ همینطور هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت، بالاتر از سقف تعیین شده نبود.
در این نرخ نامه، حداکثر قیمت پرواز تهران-مشهد ۷۷۱ هزار تومان، تهران-شیراز ۶۷۴ هزار تومان و تهران کیش ۹۹۶ هزار تومان تعیین شده بود؛ این در شرایطی است که قیمت همین مسیرها در خرداد همان سال (۱۳۹۹) به ترتیب ۷۰۱، ۶۱۳ و ۹۰۵ هزار تومان تعیین شده بود.
افزایش مجدد قیمت ها در خرداد ۱۴۰۰
روند اعتبار نرخنامه آبان ۱۳۹۹ تا سفرهای نوروز ۱۴۰۰ و حتی بهار سال جاری هم ادامه یافت اما در نهایت در اواخر خرداد سال جاری بار دیگر شرکتهای هواپیمایی مبادرت به افزایش قیمت بلیت هواپیما کردند.
اتفاقی که با برکناری رئیس وقت سازمان هواپیمایی و شروع به کار سرپرست این سازمان که همزمان مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بود، همزمان شد؛ این مورد به چالش سنگینی میان انجمن شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری بر سر قانونی بودن یا نبودن تغییرات قیمت بلیت هواپیما منجر شده بود.
انجمن ایرلاین ها: افزایش قیمت بلیت قانونی می باشد / ‬ سازمان هواپیمایی: غیر قانونی است
از یک سو انجمن شرکتهای هواپیمایی با استناد به بند ب ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه کشور معروف به قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، این تغییرات قیمتی را قانونی می دانست.
از سوی دیگر سیاوش امیرمکری سرپرست وقت سازمان هواپیمایی کشوری با استناد به بند ب ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری و بند ج ماده ۶ این قانون، تعیین نرخ بلیت پروازهای داخلی را در زمره اختیارات شورایعالی هواپیمایی کشوری عنوان می کرد.
از ابتدای آذر امسال؛ محدودیت مسافرگیری در پروازها لغو شد
ستاد ملی مقابله با کرونا نهایتا در اواخر آبان ماه سال جاری مصوب کرد تا محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیما از آغاز آذر ماه سال جاری برداشته شود.
شورای عالی هواپیمایی هم در ۲۵ آبان ماه سال جاری به ریاست رستم قاسمی برگزار شد و به دستور وی، قرار شد از آغاز آذر ماه و همزمان با رفع محدودیت کرونایی مسافرگیری، قیمت بلیت پروازهای داخلی کاهش شود.
نرخ نامه جدید هم همان روز منتشر گردید.
رئیس سازمان هواپیمایی: کاهش ۱۵ درصدی قیمت بلیت از آغاز آذر الزامی است
محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در انتها این نشست اعلام نمود: با عنایت به تصمیم اتخاذ شده در شورایعالی هواپیمایی و موضوع هایی نظیر رفع محدودیت ۶۰ درصدی ظرفیت پذیرش پرواز و افزایش ظرفیت پروازها و با عنایت به استدلال های مطرح شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری، نماینده شرکتهای هواپیمایی و سایر اعضای شورا، توافق بر این شد که از اول آذر نرخ بلیت هواپیما به صورت متوسط ۱۵ درصد کاهش پیدا کند.
دبیر انجمن ایرلاین ها (۲۶ آبان): کاهش قیمت بلیت از ۲ تا ۳۳ درصد است!
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی فردای همان روز (۲۶ آبان) درباره این نشست اظهار داشت: دامنه کاهش قیمت ها از ۲ تا ۳۳ درصد است که بیشترین کاهش قیمت به پرواز تهران- بم با کاهش ۳۳ درصدی اختصاص دارد اما به صورت متوسط کاهش قیمت ها ۱۲ تا ۱۳ درصد بوده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: سقف قیمت مسیر پروازی تهران- مشهد قبلاً یک میلیون و ۷۸ هزار تومان بود که با کاهش ۹ درصدی در جلسه ۲۵ آبان سازمان هواپیمایی به ریاست وزیر راه، به ۹۸۲ هزار و ۴۸۲ تومان کاهش پیدا کرد.
اسعدی سامانی با اشاره به اینکه کف قیمتی در نرخنامه جدید برداشته شده و فقط سقف قیمت اعلام شده است اظهار داشت: نرخ ها شناور بوده و مردم می توانند بر مبنای ساعت یا روز پرواز بلیت با قیمت های پایین تر خریداری کنند. مثلا در ایام میانی هفته پرواز تهران- مشهد با قیمت ۵۶۶ هزار تومان وجود دارد.
به گفته وی ارزان ترین سقف قیمتی مسیرهای پروازی به پرواز تهران- اراک با ۵۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان اختصاص دارد.
وزیر راه (۴ آذر امسال): کاهش ۱۵ درصدی قیمت بلیت الزامی است
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هم در ۴ آذر ماه سال جاری با انتشار توییتی در فضای مجازی، ایرلاین ها را موظف به اعمال کاهش ۱۵ درصدی بلیت هواپیما کرد.


افزایش ۴ درصدی بلیت پروازهای داخلی از ۱۳ دیماه / ‬ بهانه جدید: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده!
بلافاصله بعد از کاهش ۱۵ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی از ۱۳ دیماه سال جاری قانون مالیات بر ارزش افزوده برای بلیت پروازهای داخلی و خارجی اعمال شد که با عنایت به لغو قانون دریافت عوارض ۵ درصدی شهرداری ها از فروش بلیت پروازهای داخلی، عملاً به افزایش ۴ درصدی پروازهای داخلی منجر گردید.
بلیت پروازهای خارجی ۹ درصد گران شد
همچنین بلیت پروازهای خارجی هم مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش اضافه گردید که با عنایت به قابل توجه بودن قیمت بلیت پروازهای خارجی، عملاً بین ۲ تا ۵ میلیون تومان به قیمت بلیت پروازهای خارجی افزوده شد.
توافق شرکتهای هواپیمایی برای نفروختن بلیت پرواز کمتر از ۶۰۰ هزار تومان
در کنار این اتفاقات، انجمن شرکتهای هواپیمایی اخیراً به ایرلاین ها ابلاغ کرده که کف قیمت بلیت پروازهای داخلی ۶۰۰ هزار تومان باشد.
رئیس سازمان هواپیمایی: با ارزان فروشی ایرلاین ها برخورد می کنیم!
محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم در اظهار نظری عجیب به ایرلاین هایی که مبادرت به فروش بلیت در نرخ های پایین می کنند، اخطار داده و اعلام نموده که با ایرلاین هایی که مبادرت به «رقابت مضره» کنند، برخورد می شود!
مدیرکل نظارت بر ایرلاین های سازمان هواپیمایی: کف قیمتی ۶۰۰ هزار تومان برای بلیت، غیر قانونی است
حسن خوشخو مدیرکل نظارت بر فرودگاه ها و شرکتهای هواپیمایی در مورد تعیین کف قیمتی ۶۰۰ هزار تومانی اظهار نمود: اعلام کف قیمتی ۶۰۰ هزار تومان برای ایرلاین ها را فاقد وجاهت قانونی می باشد.
وی اظهار داشت: کف و سقف نرخ بلیت هواپیما در جلسه شورایعالی هواپیمایی در آبان ماه ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار گرفت در این جلسه تعیین کف قیمتی برای بلیت هواپیما حذف شد؛ شرکتهای هواپیمایی هم داوطلبانه پذیرفتند کف نرخ بلیت دیگر وجود نداشته باشد.
این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه شورایعالی هواپیمایی امسال که با مبحث حذف محدودیت مسافرگیری در پروازهای داخلی برگزار شد با توافق انجمن شرکتهای هواپیمایی تصمیم گرفته شد حدود ۱۵ درصد از قیمت بلیت ها کاهش پیدا کند.
وی تاکید کرد: در این نشست تعیین کف قیمتی ۶۰۰ هزار تومانی برای پروازهای داخلی در این نشست مورد بررسی قرار نگرفت ازاین رو سازمان هواپیمایی کشوری این اتفاق را فاقد وجاهت قانونی می داند.
رئیس انجمن آژانس های هواپیمایی: وقتی می خواهند سقف قیمتی بدهند، می گویند قانون آزادسازی داریم اما برای کف قیمتی، ۶۰۰ هزار تومان تعیین می کنند!
حرمت الله رفیعی رئیس انجمن آژانس های هواپیمایی هم درباره این مورد اظهار داشت: تعیین کف قیمتی ۶۰۰ هزار تومان برای پروازهای داخلی، با قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مغایرت دارد و حقوق مردم در این حوزه پایمال می شود ولی ایرلاین ها به کسی هم پاسخگو نیستند.
وی افزود: ایرلاین ها جلسه ای داشته اند و با هم توافق کرده اند که هیچ ایرلاینی کمتر از ۶۰۰ هزار تومان بلیت نفروشد؛ وقتی چند سال است که قانون آزادسازی اجرا می شود، همواره درخواست داشته ایم تا این قانون به صورت دقیق اجرا شود؛ چرا وقتی ایرلاین ها می خواهند سقف قیمتی را بال ببرند، به قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما استناد می کنند؛ اما وقتی می خواهند کف قیمتی را تعیین کنند، اعتنایی به این قانون نمی کنند؟
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی اظهار داشت: هم اکنون که به علت کاهش تقاضای پرواز، قیمت ها کاهش یافته، شرکتهای هواپیمایی بین خود توافق می کنند که هیچ ایرلاینی حق ندارد کمتر از ۶۰۰ هزار تومان بلیت بفروشد.


منبع:

1400/10/21
15:54:51
5.0 / 5
976
تگهای خبر: آژانس , خدمات , داوطلب , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پلات