یك مقام مسئول در گزارش پلات اعلام كرد؛
1403 ایستگاه آخر ابر پروژه چابهار زهدان
به گزارش پلات، پروژه ریلی چابهار- زاهدان بخشی از بزرگترین کریدور شمال به جنوب است که برپایه وعده ها سال ۱۴۰۳ به اتمام می رسد.
به گزارش پلات به نقل از مهر، پروژه ریلی چابهار به زاهدان با هدف ایجاد یک کریدور شمال به جنوب و اتصال بندر بهشتی به شبکه ریلی طراحی شده، که با بهره برداری و افتتاح به ترتیب آسیای میانه و افغانستان را به آب های آزاد اقیانوسی متصل می کند.
در عین حال، این مسیر ترانزیتی چابهار را به قطب تجارت و ترانزیتی در منطقه تبدیل می کند، راه اندازی این خط ریلی در دو بخش شمال و جنوب تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و به زاهدان منتهی می شود.
با توجه به نقش بندر چابهار در توسعه ترانزیتی کشور، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان می تواند سهم این بندر در قسمت ترانزیتی کشور را افزایش دهد. برآورد درآمدی این طرح حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان در سال در نظر گرفته شده است. از مزایای این طرح اشتغال ۶ هزار و ۳۰۰ نفر در دوره ساخت و اشتغال ۶۰۰ نفر در دوره بهره برداری است. از طرفی باید به این نکته توجه کرد که حمل و نقل ریلی دوستدار محیط زیست و همینطور بار ترافیکی و سوانح جاده ای را هم می کاهد.
نکته دیگر در مورد اهمتی این خط ریلی، این که ۱۵۶ کیلومتر از این پروژه به راه آهن خاش – زاهدان اختصاص داده شده است. با عنایت به این که کارفرمای این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل است و پیمانکار این هم قرارگاه خاتم الانبیا، برای ساخت ۱۵۵ کیلومتر از این پروژه حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. نکته دیگر این که خط ریلی سبب تسریع حمل بار برای معادن منطقه هم باشد.
گفتنی است، خط ریلی چابهار زاهدان از آسیای میانه از راه شرق روسیه به دریای عمان متصل و اهمیت نقش این پروژه بیشتر از پیشبینی ها خواهد بود.
وزیر اقتصاد در نشست خبری اخیر خود ضمن اشاره به پروژه چابهار- زاهدان اظهار داشت که وجود اعتبار کافی برای یک پروژه ای مانند چابهار- زاهدان در مدت پنج سال قابل اجرا می باشد و به صورت میانگین سالانه برای اجرای چنین طرحی ۲۰ درصد حجم عملیات اعتبار لازم است تا در مدت پنج سال پایان یابد.
وزیر اقتصاد در قسمتی دیگر از نشست خود در مورد محل تأمین اجرای پروژه هم گفت، برای طرح راه آهن چابهار-زاهدان با موافقت مقام معظم رهبری از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده شده و بخش زاهدان-خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر را اخیراً به بهره برداری رسانده ایم.
نیمی از ابر پروژه ریلی به پایان رسیده است
خیر اله خادمی؛ معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درمورد پیشرفت ریلی چابهار- زاهدان به خبرنگار مهر در ن باره اظهار داشت: تابحال ۶۲ درصد پروژه تکمیل شده است، این پروژه با طول ۶۳۰ کیلومتر بزرگترین پروژه ریلی کشور است.
وی در ادامه اظهارداشت: قسمت اول پروژه که زهدان به خاش بوده، با حضور رئیس جمهور در آبان ماه راه اندازی شد که البته هدف اصلی این پروژه رسیدن زاهدان به چابهار است که بندر چابهار به یک گلوگاه باری در منطقه تبدیل گردد، چون که سبب افزایش ظرفیت های باری این بندر هم می شود.
لازمه اعتبار ۱۲ هزار میلیاردی تا پایان کار
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در مورد اعتبار برای پایان دادن به این پروژه بیان نمود: برای به اتمام رسیدن این پروژه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که نزدیک به ۲ هزار میلیارد آن توسط صندوق توسعه ملی در سال ۹۷ پرداخت گردید که این پروژه سال ۹۸ به بهره برداری رسید این ۲ هزار میلیارد به صورت ۳۰۰ میلیون یورو بوده که البته در آن زمان ۲۵۰ میلیون یورو پرداخت گردید و اگر ۵۰ میلیون یورو پرداخت گردد باز همم حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۵۰ میلیون یورو برای به اتمام رسیدن ابر پروژه لازم است.
وی در رابطه با این که این اعتبار این پروژه از کجا تأمین خواهد شد هم اظهارداشت: اعتبارات این پروژه مقرر است ازدرامدهای نفتی از محل صندوق توسعه ملی باشد و هم اکنون برای اعتبارات این پروژه پیگیری های لازم صورت گرفته که این پروژه زودتر به پایان برسد با عنایت به این که تأمین اعتبار به سازمان برنامه بودجه اعلام شده است.
خیراله خادمی وضعیت اشتغالزایی این پروژه را این گونه بیان نمود: هم اکنون حدود ۶۰۰ هزار نیروی انسانی و ۱۷۰۰ ماشین آلات در این پروژه مورد استفاده قرار گرفته اند با عنایت به این که این پروژه می تواند اشتغالزایی داشته باشد البته اگر منابع مالی شکل گیرد منابع انسانی برای ادامه پروژه وجود دارد.
اتمام پروژه در شش ماه سال ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درمورد ظرفیت این پروژه اظهارداشت: این پروژه بعد از اتمام در سال حدود ۱ میلیون مسافر و ۳ میلیون تن بار در نظر گرفته شده است با عنایت به این که ظرفیت باری این پروژه حدود ۸ میلیون تن است اما تعبیر بر اینست که حدود ۳ میلیون تن بار استفاده گردد با عنایت به این که بندر چابهار در ظرفیت ریلی را افزایش خواهد داد.
وی در انتها زمان اتمام پروژه را هم اعلام نمود: بعد از اعتبار بخشی این پروژه با عنایت به این که نیمی از این پروژه به پایان رسیده است در شش ماه اول سال ۱۴۰۳ به اتمام خواهد رسید.
منبع: پلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب