هفته ای كه در راه و شهرسازی گذشت؛
از لجبازی ایرلاین ها تا دره مرگ در 30 کیلومتری استان ها
به گزارش پلات، در هفته گذشته اخبار گوناگونی در حوزه راه و شهرسازی از کمبود بلیت هواپیما و لجبازی ایرلاین ها در آستانه نوروز تا بیشترین میزان تصادفات بین جاده ای در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می دهد، منتشر گردید.
به گزارش پلات به نقل از مهر، سردار حسن مؤمنی رئیس پلیس راه های کشور امروز در نشست خبری مشترک رؤسای پلیس راه و مدیران کل سازمان راهداری و حمل و نقل، اظهار داشت: در روزهای نوروز انتظار می رود تا میزان تصادفات کاهش پیدا کند و اساسا تداخل ماه رمضان و عید نوروز روند کار را دشوارتر خواهد کرد؛ باید از ظرفیتهای موجود بهترین استفاده داشته باشیم. امروزه باید از روش نوین برای کنترل ترافیک استفاده نماییم و دوربین های جاده ای یکی از ابزارها برای کاهش میزان تصادفات است؛ در عید نوروز (۱۴۰۳) انتظار می رود دوربین خاموش و از کار افتاده، نداشته باشیم.
وی در مورد بعضی از رانندگان متخلف اظهار داشت: رانندگانی که امکان رانندگی ندارند باید از همان مبدا از رانندگی راننده در جاده جلوگیری نماییم. ۸ درصد میزان مرگ و میر در تصادفات در ارتباط با راه های روستایی است که در آینده نزدیک بین پلیس راهور و سازمان راهداری برای ایمن سازی راه های روستای منعقد شود.
رئیس پلیس راه های کشور در انتها اظهار داشت: با عنایت به نزدیک شدن عید نوروز امکان اصلاح نقاط حادثه خیز را نخواهیم داشت اما باید آنها را در این فرصت کم برای مسافرین آشکار نماییم. بیشترین میزان تصادفات بین جاده ای در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می دهد که در بعضی از استان ها به ۷۰ درصد می رسد که نشان از خطر بالا است.
عدم ثبت سفارش اتوبوس بعد از ۶ ماه
به گزارش پلات به نقل از مهر، داریوش امانی رئیس سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای امروز در نشست خبری مشترک رؤسای پلیس راه و مدیران کل سازمان راهداری و حمل و نقل، اظهار داشت: در سفرها و موقعیت های خاص بیشترین زحمات کار بردوش دوستان پلیس و راهداری است. گذشت زمانیکه در رسانه ها مقابل هم قرار می گرفتیم زیر این مسائل از بار مردم را کاهش نمی دهد.
امانی تصریح کرد: تقریبا بعد از دوره کرونا نزدیک به ۷ هزار دستگاه اتوبوس از چرخه فعالیت خارج شد و از سال قبل کمبود بلیت در بازار بسیار واضح است و پلیس متناسب با وظایف و درآمد خود ابراز امکانات دارد.
این مقام مسؤول اضافه کرد: سال جاری سعی کردیم تا ناوگان فرسوده راهداری را از ۹ هزار دستگاه، هزار دستگاه رو نوسازی کنیم؛ حدود ۶ ماه است که روند سفارش را شروع نماییم اما هنوز نتوانستیم ثبت سفارش را انجام دهیم.
وجود ۶ میلیون خانوار مستأجر
به گزارش پلات به نقل از مهر، هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: شهرک سازی و راه اندازی واحدهای نهضت ملی مسکن از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است.
معاون مسکن و ساختمان افزود: هم اینک ۶ میلیون خانواده مستأجر، بیشتر از ۶ میلیون واحد فرسوده و پیشبینی ۶ میلیون ازدواج در برنامه هفتم توسعه در کشور وجود دارد و ازاین رو احتیاج به راه اندازی واحدهای مسکونی در کشور وجود دارد. در همین رابطه هم سیاستگذاری ها برای شهرک سازی و راه اندازی مسکن درحال پیگیری است.
هر ۱۱ خانواده، ۱ نفر دارای مسکن در سطح کشور است
به گزارش پلات به نقل از مهر، روح الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: متأسفانه هم اکنون نسبت مسکن به خانوار در سطح کشور ۱ به ۱۱ است، این در شرایطیست که تنها ۵ درصد اختلاف در این نسبت طبیعی بوده و این مساله نباید سهمی بیشتر از ۲۵ درصد در سبد کالای خانواده را در بربگیرد.
دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن در ادامه با تاکید بر این که مسکن با امنیت روانی خانواده ارتباط داشته و کالای جایگزینی ندارد اظهار داشت: هم اکنون جابه جایی بالای جمعیت یکی از علل مشکلات ما در تأمین مسکن به حساب می آید چونکه درجایی که ظرفیت سازی شده تمایل و یا قدرت خرید کافی برای اسکان وجود ندارد و در مقابل جایی که ظرفیت سازی نشده تمایل زیادی از جانب مردم برای سکونت دیده می شود.
دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در این خصوص بر به کارگیری راه های مهار تورم در پروژه های اجرایی اظهار داشت: پیشنهاد می شود مدیران در صورت امکان از ساخت ساختمان با طبقات بالا پرهیز کرده و با تقویت نظام فنی و اجرایی و همینطور مدیریت تأمین و تدارک مصالح از تورم بوجود آمده در کشور جا کنند.
امضای سند جامع حمل و نقل میان ایران و ازبکستان
به گزارش پلات به نقل از مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز (۱۵ اسفندماه) در جلسه مشترک با جورابیگ میرزا محموداف وزیر انرژی ازبکستان و هیئت همراه که در مورد موضوعات در ارتباط با حوزه های حمل و نقل و ترانزیت برگزار شد، ضمن اشاره به نشست های مختلف میان مقامات ایران و ازبکستان در حوزه حمل و نقل، اظهار داشت: خویش را متعهد به اجرای تفاهمات دو کشور همچون در حوزه توسعه کریدور شرقی_ غربی می دانیم.
وی اضافه کرد: در مورد سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت لجستیکی در بندر شهید رجایی، آمادگی اجرای توافقات را داریم تا سرمایه گذاران با سهولت بیشتری برنامه های خویش را اجرا کنند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار نمود: در کریدورهای ترانزیتی شمالی _ جنوبی و شرقی_ غربی که محور آن ایران و ازبکستان است، با یکسان سازی تعرفه های حمل ونقلی و همینطور هماهنگی در قسمت نرم افزار میتوان به سهولت و تسریع ترانزیت کمک کرد.
بذرپاش ضمن اشاره به این که تسهیل فرآیندهای ترانزیتی ایران و ازبکستان از اصول روابط دو کشور است، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ ایران مجموعاً بیشتر از ۴۰ درصد رشد ترانزیت را تجربه کرده که بخش زیادی از آن حاصل توافقات با کشورهای منطقه و همسایه برای تسهیل ترددهای ترانزیتی بوده است.
بذرپاش در ادامه این جلسه ۳ پیشنهاد تشکیل کمیته حمل و نقل مشترک ایران و ازبکستان، ترسیم نقشه راه ترانزیتی و حمل ونقلی و تهیه پیش نویس سند جامع حمل و نقل میان دو کشور را با قید فوریت بیان کرد که با استقبال هیئت ازبکستانی همراه شد. با تهیه نقشه راه ترانزیتی و حمل ونقلی، مسیر حرکت برای توسعه ترانزیت که زیربنای ارتقای همکاریهای تجاری است، ترسیم می شود.
۲ هزار ناوگان جدید جاده ای در آستانه واردات
علیرضا احمدی فینی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد چرایی عدم واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس، اظهار داشت: در جهت واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس در تاریخ (۱۷ مهر ماه) آیین نامه اجرایی ابلاغ شد؛ بنا بود تا طبق مصوبه هیأت وزیران صادر کرده بودند، روند تأیید و تشخیص در سازمان راهدار طی شود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه تصریح کرد: همینطور قرار شد تا مراحل دیگر مانند شناسایی کالا، تخصیص ارز، تأمین ارز و تاییدیه نهایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت طی شود. در سازمان راهداری مرحله ای بعد از تأیید شناسایی کالا و تأیید اولیه ارزی که با عنوان محدودیت ثبت سفارش سابقه به حساب می آید که بعد از این سازمان راهداری بعنوان متولی وارد چرخه واردات اتوبوس ها می شود.
وی تصریح کرد: البته ناگفته نماند که تأیید فنی در ثبت سفارشات برعهده سازمان راهداری است؛ که تاییدیه فنی ۱۹۰ ناوگان انجام شده اما مراحل ارزی هنوز طی نشده است.
احمدی فینی افزود: در مصوبه ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیاز کشور را در بازه زمانی اربعین مد نظر قرار داده بود که مطابق برنامه ریزی های سازمان راهداری هزار و ۲۰۰ اتوبوس برای گروه (الف)، هزار و ۳۰۰ اتوبوس برای گروه (ب) و هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس هم برای گروه (ج) یعنی در مجموع ۴ هزار ناوگان عمومی جاده ای برای واردات سالجاری پیشبینی کرده بودیم و آمار واردات سازمان راهداری فراتر از مصوبه دولت بود که به علت وجود برخی موانع این مورد محقق نشد اما در دست بررسی می باشد.
واحدهای کوچک متراژ مناسب بازار مسکن کشور نیست
به گزارش پلات به نقل از مهر، پژمان جوزی رئیس هیأت مدیره انجمن صنعت ساختمان، اظهار داشت: صنعت ساختمان و هیأت مؤسس اساسا در مورد ورود تکنولوژی و سرمایه خارجی به کشور موافق هستیم اما در مورد حضور پیمانکاران خارجی در کشور نیازمند نظرات کارشناسی شده است.
جوزی در ادامه تصریح کرد: در اخبارها ماه های گذشته خبری در خصوص ساخت واحدهای ۲۰ الی ۳۵ متری پخش شده، اما اساسا چنین متراژ با عنایت به شعار جوانی جمعیت تطابق نخواهد داشت.
وی اظهار داشت: ساخت و عرضه این واحدهای مسکونی در بازار مسکن باعث می شود تا خانوار تمایلی به توسعه افراد خانواده نداشته باشد و سیاست ما اساسا چنین متراژی نخواهد بود.
رئیس انجمن صنعت ساختمان اضافه کرد: معتقدم باید کار به سازندگان بزرگ سپرده شود. به صورت مجانی می توانیم بهترین مشاور دولت و وزارت راه و شهرسازی در ساخت مسکن، واردات تکنولوژی های جدید، ایمن سازی و ارزان سازی باشیم.
تعیین قیمت پروازهای خارجی به سازمان هواپیمایی مربوط نیست
محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نحوه قیمت گذاری و فروش بلیت های خارجی، اظهار داشت: قیمت گذاری بلیت پروازهای خارجی متناسب به هزینه فرودگاه مقصد و خود شرکت هواپیمایی خواهد بود؛ البته میزان عرضه و تقاضا هم در قیمت گذاری بلیت تأثیرگذار خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد قیمت فعلی بلیت تهران- نجف، تصریح کرد: قیمت گذاری پروازهای تهران- نجف و بالعکس صرفا در بازه زمانی اربعین با دستور دولت یک نرخ معین تعیین می شود، آن هم به علت تنظیم بازار و حجم زیادی از تقاضا که زائرین به عتبات عالیات دارند.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت فرودگاه نجف جز گران ترین فرودگاه های دنیا محسوب می شود؛ چونکه خصوصی است. الان قیمت گذاری بلیت های نجف برعهده شرکتهای هواپیمایی خواهد بود و سازمان هواپیمایی دخالتی در نحوه قیمت گذاری بلیت های خارجی نخواهد داشت. البته هزینه فرودگاه های مقصد برپایه پایه پولی «دلار» است.
محمدی بخش اظهار داشت: برپایه ابلاغیه معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ظرف یک بازه زمانی فروش چارتری بلیت ممنوع خواهد بود و اگر شرکتی در این بازه زمانی بلیت فروخته باشد؛ آن پرواز انجام نخواهد شد و آن شرکت متخلف به حساب می آید.
تهاتر نفت در حوزه ساخت مسکن، جلوه خوبی برای دولت نخواهد داشت
وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه حوزه مسکن درگیر مشکلات کلان است، اظهار داشت: در حوزه مسکن مسائل اقتصاد کلان پررنگ تر به چشم می خورد؛ شهرنشینی، اشتغال، آمایش سرزمین و توسعه متوازن همچون مسائل حائز اهمیت جهت بررسی موضوعات کلان کشور است.
وی اظهار داشت: به نظر می آید دولت می توانست با تهاتر نفت داروی مورد نیاز کشور را تأمین کند در حالیکه مبحث دارو از ساخت مسکن اهمیت بالاتری دارد؛ و به نظر بنده تهاتر نفت در حوزه ساخت مسکن، جلوه خوبی برای دولت نخواهد داشت؛ چونکه بسیاری افراد به دلیل کمبود دارو جان خویش را از دست دادند.
شقاقی افزود: دولت سیزدهم در مورد تحقق به وعده ۴ میلیون مسکن بسیار درحال تلاش است و بانکها را هم در این خصوص مورد فشار و بررسی قرار داده؛ طبیعتاً در آینده نه چندان دور عرضه مسکن در کشور رونق خواهد گرفت.
دلالی ایرلاین ها از افزایش قیمت بلیت عتبات در آستانه ماه رمضان
به گزارش پلات به نقل از مهر، با عنایت به آستانه عید و ماه مبارک رمضان قیمت بلیت های نوروزی با افزایش ۱۰۰ درصدی روبرو شده است. همینطور با عنایت به نزدیکی «شب قدر» تعدادی زیادی از افراد تمایل به سفرهای عتبات خواهند داشت.
البته وزارت راه به سازمان هواپیمایی کشوری طی روزهای اخیر از ممنوعیت فروش بلیت چارتری در بازه زمانی نوروزی (۱۴۰۳) اطلاع داد و اعلام نمود «فروش بلیت چارتری هواپیما از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین برای پروازهای داخلی و پروازهای بین المللی بخصوص نجف ممنوع می باشد.» در ماه های گذشته قیمت بلیت پروازها بدون مجوز گران گردید که البته مسؤولان چندین بار بعضی از خطوط پروازی و دفاتر را جریمه کرده اند اما آنها بی توجه به اخطار سازمان هواپیمایی همچنان مبادرت به گران فروشی می کنند.
افراد با یک رصد ساده در سایت های مجاز به عرضه بلیت هواپیما به سادگی متوجه افزایش قیمت خواهند شد؛ قیمت بلیت یک طرفه به نجف به یک باره از ۴ میلیون به ۸ میلیون افزوده شد که چنین روندی نیازمند مداخلت جدی از جانب سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی است. با عنایت به سودجویی و یکه تازی ایرلاین ها در عرضه بلیت به نظر می آید که سازمان و ارگان های مربوطه به یک تماشاچی تبدیل شدند و در جهت عید نوروز راهکارهای جدی در دستور کار نخواهند داشت.
البته ناگفته نماند اقدامات این سازمان در مورد انسداد سایت های متخلف گران فروش حائز اهمیت خواهد بود اما این بازار به قدری نابسامان است که علاوه بر شکایت مسافرین، شرکتهای هوایی هم از این موقعیت درحال سوء استفاده هستند و بر مبنای دلخواه بلیت ها را قیمت گذاری و در بازار عرضه می کنند.
قصه تکراری / ادامه دار شدن لجبازی ایرلاین ها برسر قیمت گذاری بلیت
به گزارش پلات به نقل از مهر، از دیماه سالجاری شاهد شیوه جدید افزایش قیمت بلیت هواپیما توسط ایرلاین ها هستیم به صورتی که ایرلاین ها به صورت کاملا خودسرانه قیمت بلیت را بالا بردند اما به علت این که با مخالفت مسؤولان سازمان هواپیمایی و تعزیرات مواجه گشتند بلیت های عرضه شده را به یک باره کنسل کرده و هواپیمای جایگزین هم برای مسیرهای پروازی که برایش بلیت فروخته اند قرار نمی دهند.
محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مهر روزهای اخیر از توقف سه سایت متخلف در گران فروشی اطلاع داد و اظهار داشت: برپایه ابلاغ معاون دادستان و جانشین سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۰ ویژه فرودگاه های تهران به شرکتهای هواپیمایی، «شرکت های موج زمزم، چارتر ۷۲۴ و زیرمجموعه های آن و گروه نرم افزاری آپ» به دلیل گران فروشی بلیت هواپیما، از هرگونه واگذاری و فروش بلیت تا اطلاع ثانوی ممنوع شدند.
به گزارش پلات به نقل از مهر، به نظر می آید سازمان هواپیمایی کشور صرفا در نقش یک تماشاچی عمل می کند و تنها درحال پیگیری متخلفان گران فروشی است؛ اساسا پیگیری متخلفان گران فروشی حائز اهمیت خواهد بود اما به شرط آنکه در این خصوص بازار بلیت هواپیما به ثبات و آرامش خود برسد.
توقف باردیگر قطار تهران-سنندج در میان مسیر و عدم پاسخگویی مسؤولان
به گزارش پلات به نقل از مهر بر اساس گزارش ها قطار تهران-سنندج ظهر روز گذشته (۱۱ اسفندماه) گرفتار نقص فنی و مدتی را در راه متوقف گردید. این دومین بار است که قطار در راه ریلی تازه تأسیس سنندج گرفتار نقص فنی می شود و مسافران برگشتی سنندج به تهران معطل می مانند.
خبرنگار مهر از کیومرث حبیبی معاون عمرانی استاندار کردستان این مسئله را پیگیری کرد که حبیبی اظهار نمود «چنین موضوعی حوزه کاری وی نیست و مبحث باید از شرکت راه آهن پیگیری شود.»
در همین راستا خبرنگار مهر مبحث را از طریق آهن جمهوری اسلامی ایران پی گیری کرد با این وجود مسؤولی که پاسخگوی شرایط باشد در این مجموعه پیدا نشد.
البته ناگفته نماند که راه آهن خود باید بعد از بروز چنین اتفاقی اطلاعیه ای صادر می کرد.
عبور صدور پروانه ساخت در بافت های فرسوده شهری از ۲۳۵ هزار واحد
به گزارش پلات به نقل از مهر، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اظهار داشت: آمارهای صدور پروانه و فرایند نوسازی در بافت های فرسوده شهری از آغاز دولت سیزدهم تابحال به بیشتر از ۲۳۵ هزار واحد رسیده است.
آئینی توضیح داد: صدور پروانه ساختمان در تهران بعنوان یکی از کلانشهرهای که نوسازی مسکن در بافت های فرسوده آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد برای بیشتر از ۴۵ هزار واحد صادر گردیده است و انتظار می رود تا با عرضه مشوق های مناسب که در بسته تشویقی نوسازی در نظر گرفته شده است و همینطور همکاری شهرداری ها میزان مشارکت مردم برای نوسازی واحدهای فرسوده در بافت های ناکارآمد شهری در تمامی شهرها، رشد بیش تری پیدا کند.
سازمان هواپیمایی برای نرخ گذاری بلیت تابع مراجع ذی صلاح است
جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مهر، اظهار داشت: بعد از گذشت قریب به دوسال از تصویب افزایش ۳۰ درصدی نرخ ها در سال ۱۴۰۰، بر مبنای مصوبه ستاد تنظیم بازار، نرخ تمامی مسیرهای داخلی بر مبنای جدول بهای کامل بلیت هواپیما در هر یک از مسیرهای داخلی به میزان ۲۹ درصد در خرداد ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی در ادامه تصریح کرد: بعد از طرح دعوی از جانب شرکتهای هواپیمایی در دیوان عدالت اداری، دیوان، رای به ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار داد. متعاقب رای صادره هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، وزارت راه و شهرسازی، اعمال ماده ۹۱ دیوان عدالت اداری برای رسیدگی مجدد را درخواست نمود که به استناد آن، رئیس دیوان عدالت اداری در نامه ای به وزارت راه و شهرسازی موقوف الاجرا شدن رای را صادر کرد.
وی اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری ضمن اولویت قرار دادن بحث ایمنی و امنیت هوانوردی، در بحث قیمت بعنوان یکی از مؤلفه های تاثیر گذار در حوزه کسب و کار، تابع سیاست گذاری های نهادهای ذی صلاح در تعیین قیمت است لیکن نظر این سازمان تعیین نرخ بلیت در قالب شورایعالی هواپیمایی را و بر مبنای آنالیز بهای تمام شده است.
منبع: plats.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب