کمبود اتوبوس بین شهری چگونه درمان می شود؟

کمبود اتوبوس بین شهری چگونه درمان می شود؟

پلات: باتوجه به فرصت 100 روزه سفرهای عتبات اما هنوز مشکل کمبود ناوگان جاده ای برطرف نشده و معین نیست که این مشکل چگونه در مدت زمان کوتاه باقی مانده برطرف خواهد شد.



به گزارش پلات به نقل از مهر، ناوگان حمل و نقل عمومی «اتوبوس» به واسطه هزینه پایین در قیاس با سایر روش های حمل و نقل عمومی، یکی از وسایل نقلیه محبوب برای سفر بین عموم مردم محسوب می شوند؛ البته با وجود این که در سالهای اخیر یکی از دغدغه های مردم، خرید بلیت اتوبوس در بازه زمانی سفرهای پیک تقاضا است؛ مسافران اگر حداقل یک هفته قبل مبادرت به خرید بلیت نکنند، امکان سفر و تهیه بلیت تقریبا محال است.
هم حالا در کشور با کمبود جدی ناوگان عمومی اتوبوس مواجهیم و در همین راستا احمدرضا عامری رییس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری اعلام نمود «کل ناوگان اتوبوسرانی فعال بین شهری در ایران، هم اکنون ۶۵۰۰ اتوبوس است»
استفاده از حمل و نقل جاده ای در سالهای گذشته یکی از مهم ترین گزینه ها برای سفرهای اربعین بوده؛ البته بخشی از این سفرها با ماشین های شخصی صورت می گیرد اما به صورت میانگین ۳۵ درصد از زوار با حمل و نقل عمومی «اتوبوس» به عتبات مشرف می شوند؛ برهمین اساس توسعه حمل و نقل جاده ای حائز اهمیت است؛ البته از سالهای گذشته مشکلات گوناگونی زیادی در زمینه کمبود اتوبوس برای سفرهای اربعین و سفرهای داخلی بخصوص در بازه زمانی پیک تقاضا، وجود داشت.
براساس این گزارش، با عنایت به کمبود جدی اتوبوس در بازه زمانی اربعین، طبق تمهیدات وزارت راه و شهرسازی بنا بود تا برای تسهیل تردد زوار، سال قبل قبل از فرا رسیدن بازه زمانی سفرهای اربعین ۲ هزار دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال وارد شود.
ابلاغ مصوبه واردات اتوبوس کارکرده در خردادماه!
با توجه به سیاستگذاری های دولت برای جبران کمبود اتوبوس کشور، در خردادماه سال قبل محمد مخبر معاون اول رییس جمهور، مصوبه دولت برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری کارکرده با عمر کم تر از پنج سال را به دستگاههای اجرایی ابلاغ نمود.
طبق مصوبه ابلاغ گردیده و به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و عرضه خدمات بهینه به زائرین و مسافران اربعین حسینی، به وزارت صمت مجوز داده می شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به ثبت سفارش واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال و تأیید تأمین قطعات، وجود شبکه خدمات بعد از فروش و معاینه فنی توسط وزارت صمت بر مبنای استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو اقدام نماید.
همچنین وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای) مجاز است به منظور ایجاد انگیزه و تسریع در فرایند واردات از محل منابع داخلی خود در چارچوب وجوه اداره شده موضوع بند (ت) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب (۱۳۹۵) یارانه سود و تسهیلات بانکی را پرداخت کند.
سود بازرگانی هرگونه واردات اتوبوس که با تأیید وزارت کشور برای جابجایی مسافران اربعین حسینی استفاده می شود، مشمول ۵۰ درصد تخفیف است. دستورالعمل روش اجرای این بند توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت صمت تهیه و ابلاغ می شود.
زمین گیری هفت هزار دستگاه اتوبوس طی چهار سال گذشته
داریوش امانی رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در اسفندماه سال گذشته، در رابطه با وضعیت ناوگان اتوبوسرانی، اظهار داشت: از آغاز کرونا تا به امروز، هفت دستگاه اتوبوس زمین گیر و از ناوگان اتوبوسی کشور کم شده است. تنها وسیله نقلیه عمومی که مردم دسترسی راحتی به آن داشتند و در لحظه امکان خرید بلیت داشتند، اما الان بخشی از اتوبوس ها فرسوده شده و در مسیرهای دور نمی توانند سرویس دهی داشته باشند.
امانی با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری سبب شده بخشی از اتوبوس ها از سرویس بیرون بروند و جای دیگری بروند، اظهار داشت: ما از شش ماه گذشته نوسازی ناوگان را شروع کردیم و برنامه واردات ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و همینطور خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را از داخل داریم، اما بعد از گذشت شش ماه هنوز یک ثبت سفارش را هم انجام ندادیم و هر روز با یک گرفتاری در وزارت صمت مواجه هستیم.
وی در رابطه با میزان واردات اتوبوس ها نیز اظهار داشت: تا کنون ۵۰ اتوبوس به گمرک وارد شده اما هنوز ترخیص نشده؛ اگر این اتوبوس ها ترخیص شود، به ناوگان اتوبوسرانی کشور اضافه خواهد شد.
واردات اتوبوس در محاق
همچنین براین اساس، تیرماه سال قبل معاون سابق وزیر راه و شهرسازی از انجام اقدامات لازم برای واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس ویژه ایام اربعین ۱۴۰۲ اطلاع داده و اظهار داشته بود: با همکاری وزارت صمت و سایر دستگاه ها اقدامات لازم در مورد اجرای مصوبه هیئت دولت مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۷ با موضوع واردات اتوبوس بین شهری با کارکرد تا ۵ سال در حال انجام می باشد.
شهریار افندی زاده اضافه کرد: در جهت اجرایی شدن مصوبه موصوف، فرایند جذب متقاضیان واردات ناوگان با دارا بودن کارت بازرگانی، از راه فراخوان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در دستورکار قرار گرفت و متقاضیان حائز شرایط برای امکان ثبت سفارش ناوگان مشخص شده اند، در همین زمینه از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و با همکاری صندوق کارآفرینی امید، ۱۵ میلیاردریال تسهیلات بانکی با سود ۹ درصد برای هر دستگاه ناوگان وارداتی در نظر گرفته شده است.
تعیین و ابلاغ منابع ارزی مورد نیاز آیین نامه واردات اتوبوس از جانب بانک مرکزی
منابع ارزی مورد نیاز آیین نامه واردات اتوبوس، باید از جانب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانی تعیین و ابلاغ شود.
البته در بهمن ماه سال قبل هادیان فر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست هم اندیشی با رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اظهار داشت: با عنایت به نیاز کشور به افزایش ناوگان اتوبوسرانی، برنامه ریزی برای تأمین ۲ هزار دستگاه اتوبوس و افزودن به ناوگان فعال در این بخش انجام شده است.
به گزارش پلات به نقل از مهر، کمبود ناوگان اتوبوس در اربعین سال قبل به قدری چشم نواز بود که ایران برای جبران این مساله دست به دامان ناوگان جاده ای کشور همسایه ترکیه شد و حدود ۷۰۰ دستگاه ناوگان خارجی استیجاری برای جابه جایی زائرین در دستور کار قرار دادند.
به نظر می رسد ارگان و متولیان واردات اتوبوس در جهت تأمین نیاز کشور تصمیمات جدی ندارند، پاسخگوی شرایط فعلی کدام نهاد است؟

1403/02/17
13:31:25
5.0 / 5
331
تگهای خبر: استاندارد , بازرگانی , حمل و نقل , خانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
پلات