مهر گزارش می دهد؛

جزئیات ارز تخصیصی به رانندگان كامیون

جزئیات ارز تخصیصی به رانندگان كامیون

پلات: رئیس سازمان راهداری اظهار داشت: اعطای ارز تك نرخی به رانندگان حمل و نقل بین المللی بر مبنای معیارهایی همچون عوارض ورود به هر كشور و هزینه های جاری تردد در كشورها صورت خواهد گرفت.



به گزارش پلات به نقل از مهر، بانك مركزی در یازدهمین اطلاعیه خود درباره اجرای مصوبه ۲۲ فروردین هیئت وزیران در خصوص ساماندهی بازار ارز كه بعد از بروز مشكلاتی در بازار ارز و تولید نوسانات ارزی دو هفته قبل رخ داد، یكی از اقشاری را كه مشمول اعطای ارز تك نرخی معرفی نمود، رانندگان حمل و نقل بین المللی كالا بود كه شبكه بانكی مكلف شد با همكاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ارز مورد نیاز رانندگان حمل و نقل بین المللی را با نرخ اعلام شده، تامین كند.
عطرچیان: تعیین ارز تخصیصی بر مبنای تن ـ كیلومتر
محمدجواد عطرچیان رئیس انجمن صنفی شركت های حمل بین المللی كالا در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه هنوز از جانب بانك مركزی رقمی برای اجرای این مصوبه در مورد رانندگان حمل و نقل بین المللی كالا تعیین نشده است، اظهار نمود: رانندگان حمل و نقل بین المللی بخش مهمی از نیاز كشور به صادرات و واردات را انجام می دهند اینها باید برای هزینه های بین راهی خود مانند مصرف سوختی كه در كشورهای اروپایی یا همسایه مصرف می كنند و یا سایر هزینه ها، پول (ارز) نقد به همراه داشته باشند.
وی ادامه داد: اجرای این مورد را از بانك مركزی پیگیری كرده ایم بانك مركزی هم قبول كرده است تا به رانندگان حمل و نقل بین المللی كالا هم در كنار سایر گروه هایی كه به خارج از كشور تردد دارند، ارز تخصیص داده شود تا بتوانند هزینه های بین راهی خویش را با استفاده از اسكناس ارز برطرف كنند. با عنایت به اینكه ارز مورد نیاز رانندگانی كه به مقاصد كشورهای مختلف، كالا حمل می كنند، متفاوت می باشد، درنتیجه سقف رقم ارز تخصیصی به آنها هم تفاوت خواهد نمود.
این فعال صنفی صنعت حمل و نقل جاده ای ادامه داد: بعنوان مثال رانندگانی كه به مقاصد كشورهای همسایه تردد می كنند با رانندگانی كه به كشورهای اروپایی می روند، میزان ارزی كه نیاز دارند فرق دارد. با عنایت به قیمت و كیفیت سوختی كه در كشورهای متفاوت به رانندگان كامیون های حمل و نقل بین المللی كالا داده می شود، مبلغ ارز تخصیصی فرق خواهد داشت.
وی تصریح كرد: ازاین رو هم اكنون انجمن صنفی شركت های حمل و نقل بین المللی كالای ایران در حال بررسی تقاضای ارز رانندگان كامیون های بین المللی است و جلسات كارشناسی را با حضور اعضای انجمن برگزار می نماییم تا كشورهای مختلفی كه مقاصد یا مبادی رانندگان ایرانی هستند را بررسی نماییم و بر مبنای هزینه های آنها، میزان ارز تخصیصی را تعیین نماییم. ضمن اینكه مذاكراتی هم با نمایندگان وزارت راه و شهرسازی داریم تا این مبالغ را نهایی نماییم.
عطرچیان خاطرنشان كرد: تا پیش از وقوع نوسانات ارزی بازار، رانندگانی كه به مقاصد بین المللی كالا حمل می كردند، ارز مورد نیاز خویش را به صورت یورو یا دلار از بازار آزاد تهیه می كردند اما الان كامیون هایی كه می خواهند بار صادراتی یا وارداتی ایران را به عراق، تركمنستان یا افغانستان حمل كنند، ارز كمتری نسبت به كامیون هایی كه مقرر است به ایتالیا، آلمان یا اسپانیا بروند، نیاز دارند. ازاین رو در داخل بخش حمل و نقل هم گروه های هدف متعددی داریم و به رانندگان حمل بین المللی كالا بر مبنای تن ـ كیلومتر مسافتی كه طی می كنند، ارز داده می گردد.
وی تاكید كرد: قرار نیست الزاما بانك مركزی و وزارت راه و شهرسازی رقم پیشنهادی انجمن صنفی شركت های حمل ونقل بین المللی كالا را تأیید كنند.
به گفته رئیس انجمن صنفی شركت های حمل و نقل بین المللی كالا، مقرر است ارز رانندگان كامیون در مرزهای خروجی كشور تحویل داده شود. از آنجایی كه بانك عامل در همه مرزهای زمینی خروجی شعباتی را تأسیس كرده است، مشكلی از نظر تخصیص ارز به رانندگان بین المللی نخواهیم داشت و با عرضه اسناد حمل و نقل و بارنامه، ارز مورد نظر اختصاص داده می گردد.
عطرچیان با تاكید بر اینكه مبلغ ارز تخصیصی به رانندگان كامیون با همان نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلامی دولت از جانب بانك عامل در مرزهای زمینی به فروش می رسد، اظهار داشت: هر عددی غیر از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان، بر مبنای اعلام دولت، قاچاق تلقی می گردد. ازاین رو رانندگان دارنده ارز چه در زمان خروج از كشور و چه در زمان ورود، به قاچاق ارز متهم نخواهند شد. به خصوص كه در زمان خروج باید به اندازه ای ارز دریافت كنند كه در طول مسیر آن را خرج كرده باشند. مثلا نرخ سوخت در تركمنستان از تركیه كمتر است یا هزینه های عوارض بزرگراهی در آسیای میانه از اروپا كمتر است. ازاین رو در هر مرز خروجی، ارز تحویلی به رانندگان با مرز دیگر فرق دارد. قرار نیست رانندگان با ارزی كه در اختیار دارند، بازار سیاه درست كنند.
حسن نیا: ۴۰۰ هزار مرتبه تردد كامیون های ایرانی به خارج از كشور در سال ۹۶
همچنین عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره ارز تخصیصی به رانندگان كامیون های حمل و نقل بین المللی كالا تصریح كرد: دفتر ترانزیت سازمان راهداری، كمیته ای تعیین كرده است تا سقف ارز مورد نیاز رانندگان را برای هر كشور به صورت جداگانه مشخص نماید.
وی هزینه های رانندگان را شامل دو دسته دانست و اظهار داشت: این دو دسته هزینه، یكی عوارض ورود به آن كشور است كه از رانندگان كامیون دریافت می گردد و در هر كشور رقم آن متفاوت می باشد بعنوان مثال عوارض ورود به ازبكستان با تركمنستان فرق دارد و دیگری هزینه های جاری رانندگان در طول مسیر است كه شامل سوخت، تغذیه و استراحت، تردد از آزادراه ها و عوارض آزادراهی، تخلیه و بارگیری كالا و هم تعمیر كامیون ها و قطعات یدكی خودروهای سنگین می گردد.
پیشنهادمان را چند روز آینده به بانك مركزی می دهیم
حسن نیا تاكید كرد: درحال آنالیز هزینه های مسافرت رانندگان بین المللی حمل و نقل كالا هستیم كه ظرف چند روز آینده رقم پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی تعیین و به بانك مركزی عرضه خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش كه آیا بانك مركزی با هر رقمی كه وزارت راه و شهرسازی برای ارز مورد نیاز رانندگان كامیون پیشنهاد بدهد، موافقت خواهد نمود یا خیر؟ اضافه كرد: آنچه برای كشور مهم است، ادامه حیات ترانزیت است و این صنعت برای كشور ارزآوری به دنبال دارد. اگر حمل و نقل كالا درصدی ارزبری دارد، چند برابر آن ارزآوری خواهد داشت. ازاین رو امیدواریم بانك مركزی با رقم پیشنهادی ما موافقت كند به خصوص كه هزینه زندگی رانندگان كامیون در سفرهای خارجی كمتر از هزینه های زندگی دیگر مسافران سفرهای خارجی است و معمولا هزینه هتل یا جای استراحت از هزینه های آنها كسر می گردد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده تاكید كرد: سال قبل كامیون ها و وسایل نقلیه ایرانی ۴۰۰ هزار مرتبه به خارج از كشور بار حمل كردند كه هم درآمد بزرگی برای كشور بوده و هم اشتغالزایی عظیمی در این صنعت داشته است ضمن اینكه جایگاه ایران در ترانزیت منطقه را توانست حفظ كند.
حسن نیا در پاسخ به این پرسشی كه آیا ارزی كه رانندگان بعد از تحویل كالا در خارج از كشور به صورت نقدی دریافت می كنند، هنگام ورود به كشور، قاچاق به حساب می آید یا خیر؟ اظهار داشت: معمولا شركت های حمل و نقل عموما مبالغ را به صورت نقدی دریافت نمی كنند و از این نظر مشكلی وجود ندارد؛ تنها ممكن است مبالغی جزئی از صاحب كالا بعنوان هزینه جاری خود دریافت كنند كه این رقم هم تابع دستورالعملی است كه سازمان راهداری با همكاری بانك مركزی تهیه می كند تا پولی كه رانندگان با خود وارد كشور می كنند، قاچاق محسوب نشود.

1397/01/30
15:31:49
5.0 / 5
5167
تگهای خبر: حمل و نقل , راهداری , شهر , شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پلات