مهر گزارش می دهد؛
مطالبات به حق كامیونداران، قراردادهای غیرشفاف شركت های حمل ونقلی
پلات: همزمان با افزایش ۲۰ درصدی كرایه حمل بار و تحقق برخی دیگر از خواسته های صنف كامیونداران و رانندگان جاده ای، در یكی دو روز اخیر از حجم اعتراضات كاسته شده است.
به گزارش پلات به نقل از مهر از ۶ روز گذشته تجمع كامیونداران و رانندگان خودروهای باری سنگین جاده ای در اعتراض به افزایش قیمت لوازم یدكی به خصوص لاستیك و روغن موتور، پایین بودن نرخ كرایه حمل بار، پرداخت نشدن سهم دولت از حق بیمه رانندگان، نداشتن سختی كار و سنوات بیمه و دیگر مطالبات صنفی شروع شده است.
رانندگان كامیون علاوه بر مطالبات صنفی، چند خواسته عمومی از قبیل كاهش مبلغ حق بیمه سهم كارگر (رانندگان) و عدالت در توزیع بار در بنادر و مجتمع های بزرگ تولیدی را هم در فهرست انتظارات به حق خود اعلام نموده اند.
كامیونداران می گویند كرایه حمل بار در سه سال اخیر علی رغم تورم و گرانی سرسام آور لوازم یدكی خودروهای سنگین تغییری نكرده است.
عدم شفافیت قراردادهای شركت های حمل و نقل و سهم راننده از هزینه جابجایی بار
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای روز گذشته اعلام نمود ۲۰ درصد به كرایه حمل بار افزوده شده است. اما كامیونداران می گویند مبنای این افزایش ۲۰ درصدی چیست؟ مگر قبلا هم تعرفه ای وجود داشت؟ این ۲۰ درصد به چه چیزی افزوده شده است؟ شركت های حمل و نقل خودشان تعیین كننده تعرفه حمل بار بودند و به قدری آن را پایین نگه داشته بودند كه در بعضی موارد كمیسیون شركت از دستمزد راننده كامیون بیشتر می شود!
دخالت شركت های حمل و نقلی در تعیین قیمت و تعرفه حمل بار به خصوص در دوره های زمانی كه عرضه بار كم ولی تقاضای حمل از جانب كامیونداران زیاد است، همواره از سال های گذشته وجود داشته است. برخی رانندگان خودروهای باری سنگین جاده ای، علت آن را انحصاری بودن شركت های حمل و نقلی عنوان می كنند.
كشاورزیان: انحصار از شركت های حمل و نقلی در ۴ سال قبل برداشته شد
این در حالی است كه داوود كشاورزیان در مراسم تودیع خود از ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در اواخر اسفند ماه سال گذشته، برداشته شدن انحصار از شركت های حمل و نقلی داخلی و بین المللی و اعطای مجوز به متقاضیان را یكی از دستاوردهای دوره ریاست خود عنوان نمود.
به گفته كشاورزیان «در گذشته صرف داشتن مجوز شركت حمل و نقل داخلی یا بین المللی كالا می توانست درآمدی میلیاردی برای دارنده آن به دنبال داشته باشد و سرمایه گذار، رانندگان و كامیونداران به دنبال فرد دارنده این مجوز می دویدند. اما هم اكنون وضعیت به گونه ای است كه دارندگان مجوز به دنبال سرمایه گذار می گردند».
برخی از رانندگان كامیون می گویند شركت های حمل و نقلی اعلام نموده اند كمیسیون خود از قرارداد با صاحب كالا حداكثر ۵۰ درصد و نیم دیگر، دستمزد راننده است. اولا بر چه مبنایی شركت های حمل و نقلی حق دارند نیمی از هزینه حمل باری كه از صاحب كالا دریافت می كنند را بعنوان كمیسیون بردارند؟ در تمام دنیا سهم شركت واسطه تنها ۱۵ درصد و سهم راننده كامیون ۸۵ درصد است. ثانیا مگر رانندگان و كامیونداران از مبلغ مورد توافق شركت حمل و نقلی و صاحب كالا برای جابه جایی بار خبر دارند كه بدانند آیا این شركت واقعا نیمی از آن را برداشته است.
تمهیدات جدید سازمان راهداری و مجلس
داریوش امانی، معان حمل و نقل سازمان راهداری در این زمینه گفت وگو با خبر ۲۱ سیما اظهار داشت: افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی افزایش تعرفه حمل بار از روز شنبه شروع شده و با متخلفان از دستورالعمل سازمان راهداری به شدت برخورد می گردد.
همچنین رحیم زارع عضو كمیسیون اقتصادی مجلس اعلام نمود: با پیگیری هایی كه مجلس شورای اسلامی انجام داده سختی كار رانندگان تصویب شده است و بر مبنای طرحی كه اجرای تبصره ماده ۸۲ قانون توسعه به حساب می آید، رانندگان وسایل نقلیه بین شهری با ۲۵ سال سابقه بیمه و حداقل ۵۵ سال سن رسماً بازنشسته خواهند شد.
مدیركل حمل بار راهداری: برخی صنوف بی جهت قیمت لاستیك را افزایش داده اند
غلامحسین دغاغله، مدیركل حمل و نقل كالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره مشكلات رانندگان و كامیونداران تصریح كرد: تریلی داران و كامیونداران مطالبات به حق دارند و بعضی از خواسته های آنها مانند كرایه حمل بار به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برمی گردد.
همكاری كامیونداران با راهداری برای كاهش فشار اقتصادی بر مردم
وی ادامه داد: سازمان راهداری و صنوف و تشكل های رانندگان جاده ای همواره تعامل دو سویه داشته اند؛ این سازمان در سال های اخیر همواره از تشكل های این صنف درخواست داشته است تا با عنایت به تورم اقتصادی از یك سو و ركود موجود در بازار از جانب دیگر كرایه حمل و نقل را چندان افزایش ندهند تا به مصرف كننده نهایی فشار زیادی وارد نشود و رانندگان هم تا به امروز با این خواسته سازمان راهداری همكاری كرده اند.
دغاغله با اشاره به اینكه در یكی دو ماه اخیر مبحث افزایش قیمت كالاهای مصرفی خودروهای سنگین و گرانی لوازم یدكی كامیون و تریلی بسیار جدی شده اظهار داشت: درنتیجه رانندگان كامیون برای تأمین تنها دو قلم جنس پر مصرف خودروی سنگین شامل لاستیك و روغن در بعضی شهرها دچار مشكل حاد شده اند چون كه قیمت این اقلام، افزایش سرسام آور داشته است.
وی علت افزایش قیمت لوازم یدكی را جو روانی بوجود آمده در بازار لوازم یدكی دانست و اضافه كرد: متأسفانه برخی صنوف عرضه كننده لوازم مصرفی خودروهای سنگین از عرضه لاستیك و روغن موتور خودداری می كنند و این اقدام، سبب گرانی اقلام شده است.
این مقام مسئول در سازمان راهداری با اشاره به اینكه یكی دیگر از خواسته های رانندگان، عدم پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی رانندگان از جانب دولت می باشد خاطرنشان كرد: اجابت این خواسته رانندگان كامیون خارج از اراده سازمان راهداری است با این حال سازمان راهداری در این زمینه با دستگاه متولی آن وارد مذاكره شده و پیگیر رفع مطالبات به حق رانندگان است؛ ضمن اینكه ما برای حل مشكل تأمین اقلام مصرفی خودروهای سنگین هم با وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد رایزنی و گفت وگو شده ایم.
مشكل بیمه رانندگان به خاطر ایراد فنی در سیستم تأمین اجتماعی بود
دغاغله ادامه داد: تأمین اجتماعی یارانه سهم دولت در مورد حق بیمه رانندگان را به علت مشكلی كه در سیستم آنها به وجود آمده بود، در اواخر اردیبهشت ماه یك روز قطع كرده بود كه این مشكل هم با رفع اشكالات سیستم داخلی تأمین اجتماعی برطرف شده است. در زمینه اقلام مصرفی و لوازم یدكی هم مجوزی از وزارت صنعت معدن و تجارت گرفته ایم تا با همكاری تشكل های صنفی توزیع كنندگان لوازم یدكی و تشكل های كامیونداران و با عنایت به تجربه ای كه سازمان راهداری در این زمینه در سال های گذشته داشته، مشكل عدم توزیع مناسب و گرانی لاستیك و روغن موتور را هم برطرف نماییم.
نمی گذاریم تا افزایش كرایه حمل و نقل سبب گرانی كالا شود
وی درباره كرایه حمل و نقل خاطرنشان كرد: اصل این است كه كرایه حمل بار توافقی باشد؛ با این حال از اردیبهشت ماه كرایه حمل و نقل را ۲۰ درصد افزایش دادیم تا حساسیت ها از بین برود. ضمن اینكه نظارت كردیم تا افزایش كرایه ها سبب گران شدن هزینه تمام شده كالا و درنتیجه وارد آمدن فشار به مصرف كننده نهایی نشود. رانندگان هم با سازمان راهداری همكاری لازم را برای كمك به مردم داشته است.
بیشتر رانندگان به اعتراضات آخر داده اند
مدیركل حمل و نقل كالای راهداری تاكید كرد: بخش عمده ای از رانندگان معترض هم از روز پنج شنبه اقدام به جابه جایی بار كرده و به اعتراضات صنفی خود آخر دادند. ما حتی برخی مطالبات خارج از اراده سازمان راهداری و وزارت راه مانند سامانه سپهتن، نوسازی ناوگان كه خودرو با عوارض پایین وارد شود تا به متقاضی نوسازی كامیون با قیمت كمتری واگذار شود و... را هم پیگیری كرده ایم.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد مشكلات رانندگان تانكرهای سوخت اظهار داشت: مسئولیت كامیون های نفتكش و تانكرهای حمل سوخت با شركت پالایش و پخش فرآوده های نفتی است كه هم اكنون بخش عمده ای از مشكلات صنف مربوطه و توزیع سوخت در شهرها هم حل شده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب