در پاسخ به مهر اعلام شد؛

ساخت راه آهن ۶۳۰ كیلومتری زاهدان-بیرجند از محل فاینانس

ساخت راه آهن ۶۳۰ كیلومتری زاهدان-بیرجند از محل فاینانس

پلات: شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از تقسیم بندی پروژه ریلی احداث خط آهن چابهار سرخس در سه قطعه چابهار-زاهدان، زاهدان-بیرجند و بیرجند-كالشور اطلاع داد.



به گزارش پلات به نقل از مهر، شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در توضیح یكی از گزارش های مهر، از پرداخت هزار میلیارد تومان بابت احداث خط آهن چابهار زاهدان از ابتدای آغاز عملیات اجرایی این پروژه تا كنون اطلاع داد.
متن توضیحات شركت ساخت به این شرح است:
احتراما پیرو درج گزارش با تیتر «توسعه كاریكاتوری زیر ساخت ها/ ظرفیت خالی بندر چابهار به دنبال نبود خط آهن» در سرویس اقتصادی آن خبرگزاری، مورخ ۱۳۹۷.۵.۱۲ با كد ۴۳۵۱۷۶۸ جوابیه زیر تقدیم حضور می گردد.
مقتضی است این جوابیه برابر قانون مطبوعات در اسرع وقت در همان جایگاه و همان رده خبری درج شود. پیشاپیش از بذل توجه جنابعالی سپاسگزاریم.
۱)احداث راه آهن چابهار – زاهدان با عنایت به موقعیت ژئوپلتیك منطقه و با هدف تولید كریدور ریلی شرق كشور، اتصال بندر شهید بهشتی به شبكه ریلی، ارتباط با دریای آزاد و امكان ترانزیت بار از شرق آسیا به كشورهای CIS و اروپای شرقی با ۶۱۰ كیلومتر طول بعنوان یك ابر پروژه ریلی در دستور كار قرار گرفت.
۲) قرارداد مطالعه و اجرای طرح چابهار – زاهدان در تاریخ ۹۲.۸.۱۹ به صورت ترك تشریفات و در قالب EPC به قرارگاه خاتم الانبیا (ص) واگذار و عملیات اجرایی عملا از ابتدای سال ۹۳ به صورت جدی شروع شد كه برخلاف ادعای گزارش در مورد گذشت ۸ سال از آغاز پروژه، از آغاز عملیات اجرایی این خط ریلی ۴ سال زمان گذشته است.
۳) نكته واضح اینكه اجرای این پروژه عظیم نیازمند منابع مالی گسترده است و تابحال تنها قریب به ۱۰ هزار میلیارد ریال در قالب نقدی، اسناد خزانه و اوراق مشاركت به این طرح پرداخت شده است.
۴) شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور به جهت محدودیت منابع مالی جهت اجرای بخش شمالی كریدور (زاهدان – مشهد) به طول حدود ۹۴۰ كیلومتر، مبادرت به تقسیم بندی طرح برای اجرای آن گرفته است. بدین صورت كه بخش زاهدان – زابل- بیرجند به طول تقریبی ۶۳۰ كیلومتر با استفاده از فاینانس صورت می گیرد. در همین راستا هم تفاهم نامه ای با یك شركت چینی امضا و دریافت مجوزهای لازم و مذاكرات در دست پیگیری است. در بخش بیرجند تا محور بافق- مشهد هم كنسرسیومی از چند شركت پیمانكار داخلی تشكیل و مقرر است به میزان ۷۰ درصد از منابع ریالی صندوق توسعه ملی و مابقی توسط كنسرسیوم و دولت تامین گردد كه با عنایت به نظر مثبت صندوق توسعه ملی، امید است این امر محقق شود.
۵) لازم به ذكر است به موازات این تلاش ها و به منظور تسریع در اجرای طرح، مناقصه قطعه اول این پروژه از سمت محور بافق – مشهد تا گناباد به طول ۴۸ كیلومتر در اواخر سال ۹۶ برگزار و عملیات زیرسازی آن با پیشرفت فیزیكی ۱۵ درصد در حال انجام می باشد.

1397/05/20
15:01:24
5.0 / 5
4517
تگهای خبر: پروژه , حمل و نقل , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پلات