در گفتگو با مهر اعلام شد؛

دولت شرایط ارزی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را تسهیل كند

دولت شرایط ارزی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را تسهیل كند

پلات: رئیس اتحادیه شركت های تعاونی مسافری جاده ای اظهار داشت: علی رغم افزایش قیمت قطعه و لوازم یدكی اتوبوس، كرایه ها افزایش نیافته و برنامه ای برای بالابردن قیمت بلیت اتوبوس نداریم.



به گزارش پلات به نقل از مهر، به دنبال افزایش قیمت دلار و حذف یارانه ارزی بخش حمل و نقل عمومی، تولیدكنندگان اتوبوس در كشور با مشكل ترخیص قطعات از گمرك رو به رو شده اند. اتفاقی كه روند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری را تا حدودی مختل كرده است. ضمن اینكه اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر هم كه از جانب معاونت اقتصادی ریاست جمهوری پیگیری می شود، به علت مشكلات به وجود آمده برای تولیدكنندگان و عدم ترخیص قطعات آنها از گمرك، به تعویق افتاده است.
عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگار مهر با تاكید بر ضرورت تسریع در ترخیص قطعات مورد نیاز كارخانه های تولیدكننده اتوبوس از گمركات، از آغاز این روند طی روزهای اخیر اطلاع داده بود.
به گفته معاون وزیر راه، پیگیری نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بین شهری برای جلوگیری از فرسودگی این ناوگان و افزایش عمر آن در سال های آینده و همینطور خروج اتوبوس های فرسوده از ناوگان موجود، یكی از مهم ترین برنامه های دولت چه در زمینه اشتغال و چه در زمینه ارتقای خدمات و هم ترویج سفر با استفاده از حمل و نقل عمومی خواهد بود.
رئیس اتحادیه تعاونی های مسافری: شرایط ارزی حمل و نقل عمومی مسافری تسهیل شود
در همین ارتباط، احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه سراسری شركت های تعاونی مسافری جاده ای در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره كمبود قطعات یدكی اتوبوس و افزایش سن ناوگان مسافری اظهار نمود: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باید تسهیل شود و شرایط ارزی به گونه ای تغییر یابد كه كارخانه های تولیدكننده اتوبوس بتوانند به فعالیت خود ادامه داده و مردم و مسافران هم بتوانند از اتوبوس هایی با استانداردهای روز دنیا استفاده كنند.
وی اضافه كرد: دولت همانگونه كه در حوزه غذا و دارو شرایط ارزی خاصی تولید كرده، باید در حوزه حمل و نقل عمومی هم این فضا را به وجود بیاورد تا امكان ترخیص قطعه و لوازم یدكی با ارز دولتی فراهم گردد. البته مشروط بر اینكه تولیدكنندگان هم در هنگام عرضه اتوبوس های خود، آن را با محاسبه ارز دولتی به فروش برسانند.
عامری درباره احتمال جایگزین شدن سایر مودهای حمل و نقلی با حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: ایران كشور پهناوری است و تنها بخشی كه می تواند دسترسی به بخش های گسترده در این وسعت زیاد را تسهیل كند، حمل و نقل جاده ای است مودهای حمل و نقلی ریلی و هوایی نمی توانند این تعداد شهر را به یكدیگر متصل كنند. اما متأسفانه هیچ كس به فكر حمل و نقل جاده ای نیست و وزارت راه هم به دنبال توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی است.
رئیس اتحادیه سراسری شركت های تعاونی مسافری جاده ای خاطرنشان كرد: بخش حمل و نقل جاده ای تنها بخشی است كه علی رغم تورم و گرانی خیلی از كالاها، نرخ كرایه اتوبوس های بین شهری را افزایش نداده است و هم اكنون هیچ برنامه ای برای افزایش كرایه ها نداریم. این بخش در هیچ زمانی به فرصت طلبی روی نیاورده است.
وی با اشاره به اینكه با عنایت به تعطیلات تابستانی، میزان تقاضای سفر با اتوبوس افزایش یافته است، اظهار داشت: باآنكه افزایش قیمت قطعات، به بخش حمل و نقل جاده ای مسافر فشار آورده است و از جانب دیگر هیچ گونه یارانه ای به این بخش از اقتصاد تخصیص نیافته، اما به دنبال گران كردن بلیت اتوبوس نیستیم.

1397/06/20
13:44:44
5.0 / 5
4954
تگهای خبر: استاندارد , تورم , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پلات