مروری بر مهمترین خبرهای اقتصادی امروز

سفته بازان دلار بخوانند!

سفته بازان دلار بخوانند!

پلات: یك كارشناس اقتصادی به سفته بازان بازار دلار اخطار داد از تجریه های پیشین سقوط نرخ ارز كه موارد سكته و فوت محتكران دلار را به دنبال داشت پند بگیرند.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، از اواخر سال قبل نرخ دلار كه برای چند سالی آرام گرفته بود باردیگر صعودی شد. نوسانات نرخ دلار از ابتدای امسال تشدید شده و چند هفته پیش به حدود ۱۹ هزار تومان هم رسید.
با این وجود از اوایل هفته گذشته با مداخله بانك مركزی در بازار، نرخ ارز در حد قابل توجهی كاهش یافته و نوسانات آن هم كمتر شد.
در این شرایط یك كارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اثرگذاری مسائل سیاسی بر مسائل اقتصادی به كاهش قیمت دلار پس از تصویب قطعنامه ۵۹۸ پرداخت.
مهدی پازوكی با اشاره به اثر مسائل سیاسی و شاخص های اقتصادی اظهار نمود: زمانی كه قطعنامه ۵۹۸ تصویب گردید، نرخ دلار به صورت ناگهانی از ۱۴۸ تومان به زیر ۵۰ تومان رسید و حتی سبب شد عده ای در آن دوره سكته كنند.
این كارشناس اقتصادی اخطار داده كه هر لحظه امكان دارد تجربه پیشین تكرار شده و نرخ دلار در حد زیادی سقوط كند ازاین رو بازار ارز انتخاب مناسبی برای سفته بازی و كسب سود نیست.
علت گران شدن نخودچی و كشمش
رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشكبار تهران اظهار داشت: بازار آجیل و خشكبار كه تحت تاثیر نوسانات ارزی افزایش صادرات داشتند، با افزایش قیمت در بازار داخلی رو به رو شده اند در این میان محصولات سنتی همچون نخودچی و كشمش هم افزایش قیمت داشتند كه دلیل آن كاهش ورود بار به میادین اصلی عرضه است.
احمدی در ارتباط با افزایش قیمت نخودچی و كشمش تصریح كرد: آجیل و خشكبار جزو محصولات كشاورزی هستند كه میزان تولید و عرضه آن ارتباط مستقیم با شرایط آب و هوایی كشور دارد. در سال قبل در اغلب نقاط كشور شاهد سرمازدگی یا خشكسالی بودیم.
به قول وی، در كنار دلایل اصلی افزایش قیمت محصولات داخلی كه بی تاثیر از افت عرضه نبوده، موضوعاتی همچون افزایش نرخ دلار و افزایش تقاضا در بازارهای خارجی برای محصولات داخلی بر افزایش قیمت این محصولات اثرگذار بوده است.
او همینطور یادآور شده كه "كاهش میزان حمل و نقل بار بر قیمت نهایی محصول اثرگذار بوده و در ایام گذشته یكی از دلایل افزایش قیمت، كاهش ورودی آجیل و خشكبار به میادین اصلی عرضه این محصولات بوده كه امید است با ورود بار جدید به میادین اصلی قیمت ها كاهش یابد".
چرا سیب زمینی و گوجه فرنگی ارزان نشد؟
رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اظهار داشت: اعتراضات رانندگان كامیون های بین شهری و بارش باران شدید در مناطق شمالی بر قیمت میوه اثرگذار شده و برخلاف انتظار قیمت سیب زمینی و گوجه فرنگی به روال سابق بازنگشته است.
در هفته های گذشته به واسطه افزایش تقاضا در بازارهای صادراتی قیمت محصولاتی همچون سیب زمینی و گوجه فرنگی روند صعودی به خود گرفت كه این مورد با كاهش عرضه در این محصولات همراه بود و در كنار این دو محصول به علت افت تولید به علت كم آبی و خشكسالی در سال قبل بعضی از محصولات با كمبود در بازار داخلی ارائه شد.
این مورد را می توان در افزایش قیمت قابل توجه نوبرانه های فصل تابستان جست وجو كرد. حال در شرایط فعلی جای سوال دارد كه با وجود افزایش هزینه های حمل و نقل به واسطه اعتراض رانندگان ناوگان بین شهری و شرایط افزایش نرخ دلار و خشكسالی سال قبل آیا نوبرانه های پاییز با افزایش قیمت عرضه می گردد یا خیر؟ و در كنار آن با تمهیداتی كه دولت در زمینه ی صادرات سیب زمینی و گوجه فرنگی اتخاذ نموده آیا قیمت میوه كاسته می شود یا خیر؟
در این زمینه اسدالله كارگر - رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران - اظهار داشت: با وجود آنكه انتظار می رفت قیمت سیب زمینی و گوجه به روال قبل باز گردد این مورد رخ نداده است.
وی اظهار نمود: پیش بینی می گردد به علت ورود سیب زمینی اردبیل قیمت این محصول در آینده نزدیك با افت همراه شود، اما این مورد برای گوجه فرنگی محقق نخواهد شد، چونكه از میزان تولید محصول گوجه فرنگی شهرهای اطراف تهران در آینده نزدیك كاسته خواهد شد. او همینطور بارندگی اخیر مناطق شمالی كشور را بی تاثیر ندانست و اظهار داشت: با آغاز فصل سرد سال و بارش باران و حمل و نقل و بارگیری میوه به صورت مقطعی با اختلال مواجه می گردد كه این مورد عاملی می گردد تا میوه و سبزی با تاخیر در بازار اصلی كشور تامین گردد.
یك سفارش به ایران خودرو و سایپا
عضو هیات علمی دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: تحریم صنعت خودرو از جانب آمریكا فرصت مناسبی برای ایران خودرو و سایپا است تا با طراحی پلتفرم مشترك، با كمترین هزینه به سمت خودكفایی در این صنعت حركت كنند. ابوالفضل خلخالی اظهار نمود: هم اكنون هم ایران خودرو و هم سایپا هر كدام به صورت جداگانه پروژه طراحی و تولید پلتفرم ملی را در دست اجرا دارند.
وی با اشاره به اینكه هزینه های طراحی و تولید پلتفرم بسیار بالا است، تصریح كرد: در شرایط فعلی كه صنعت خودرو با مشكلات داخلی و خارجی مختلفی روبرو است بهتر است این دو شركت مشتركا یك پلتفرم را تولید كنند تا هزینه های آنها در این حوزه كاهش پیدا كند.
عضو هیات علمی دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: تولید مشترك پلتفرم سال ها است كه به رویه ای فراگیر در بین خودروسازان بین المللی تبدیل گشته است و خودروسازان صاحب نام با مشاركت یكدیگر پلتفرم طراحی و تولید می كنند.
وی ادامه داد: بعنوان مثال دو شركت خودروسازی نیسان و رنو با مشاركت یكدیگر یك پلتفرم مشترك طراحی و تولید كرده اند و هر كدام خودروهای مدنظر خودشان را با برند اختصاصی خودشان بر روی این پلتفرم تولید و عرضه نموده اند.
خلخالی با اشاره به اینكه پیشنهاد تولید مشترك پلتفرم از جانب ایران خودرو و سایپا به هیچ وجه به معنای پیشنهاد ادغام این دو خودروساز نیست، خاطرنشان كرد: اتفاقا این دو خودروساز بزرگ باید به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهند تا جریان رقابت در صنعت خودروی كشور حفظ شود اما بهتر است در حوزه طراحی و تولید پلتفرم از تجربه های بین المللی بهره برده و با یكدیگر همكاری كنند تا با هم افزایی، هزینه ها كاهش و خروجی كار ارتقاء یابد.
كدام بانكها مشمول قانون منع بكارگیری بازنشستگان می شوند؟
در جهت اجرای قانون منع بكارگیری بازنشستگان، تمامی بازنشستگان بانك های دولتی و همینطور بانك هایی كه در جهت اجرای اصل ۴۴ سهام آنها واگذار شده و ۱۰۰ درصد خصوصی نیستند باید پست خویش را ترك كنند.
از اواخر شهریورماه امسال و با اصلاح بندی از قانون منع بكارگیری بازنشستگان و ابلاغ به دستگاه های اجرایی آنها موظف شدند كه تا آخر آبان ماه وضعیت بازنشسته های فعال خویش را مشخص و با افراد غیرمشمول تسویه كنند. طبق قانون، روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهوری، نائب رئیسان مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس و معاونان رئیس جمهوری و همینطور به كارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم كل قوا به اضافه دارندگان اجازات خواسته مقام معظم رهبری، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از این قانون مستثنی هستند. بر این اساس باید تمامی وزارتخانه ها، موسسات دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شركت های دولتی نیروهای بازنشسته غیرمشمول را كنار بگذارند.
بانك ها هم بعنوان بخش بزرگی از نظام اداری و خدماتی همچون بخش هایی هستند كه طی سال های گذشته تعداد زیادی از بازنشسته ها در آنها مشغول بكار شدند؛ بخصوص در بانك های خصوصی بسیار دیده شد كه بازنشستگان بخصوص از بانك ها دولتی بكار گرفته شدند و حتی هم اكنون برخی مدیران عامل بانك ها از مدیران بازنشسته هستند.
اینكه خروج بازنشسته ها از بانك ها به چه نحوی خواهد بود، موضوعی است كه پیگیری آن از سازمان امور اداری و استخدامی با این توضیح همراه شد كه بانك ها جزو دستگاه های مشمول قانون می شوند و تمامی بانك هایی كه حتی درصدی از سهام آنها متعلق به دولت می باشد و تماما خصوصی نیستند هم شامل قانون خواهند شد؛ همچون بانك هایی كه در جهت اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار شدند. این در شرایطی است كه بانك هایی كه هیچ سهمی از آنها به دولت اختصاص ندارد و ۱۰۰ درصد خصوصی هستند شامل قانون منع بكارگیری بازنشسته ها نمی شوند. البته در كنار بانك های دولتی و خصوصی، بانك مركزی هم مشمول قانون منع بكارگیری بازنشسته ها می گردد.
بر این اساس باید منتظر بود تا در مهلت دوماهه تعیین شده برای خروج بازنشسته های فعال غیرمشمول كه آخر آبان ماه است، تمامی بانك های دولتی و آنهایی كه دولت در آنها سهمی دارد، با بازنشسته های خود خداحافظی كنند. اما بانك هایی كه ۱۰۰ درصد خصوصی هستند مشمول این قانون نبوده و به هر تعداد كه بخواهند می توانند بازنشسته داشته باشند.
فروش بلیت قطارهای اربعین از ۲۱ مهرماه
معاون شركت راه آهن اعلام كرد: فروش بلیت قطارهایی كه از ۲۸ مهرماه مسافران اربعین را جابجا می كنند، از ۱۰ بامداد روز ۲۱ مهر ماه آغاز می گردد. میرحسن موسوی در نشستی خبری اظهار داشت: شركت راه آهن مانند سال های گذشته كوشیده است تمام ظرفیت های موجود خویش را برای خدمت رسانی به مسافران اربعین بسیج كند. از این رو امسال هم بین روزهای ۲۸ مهر ماه تا یازدهم آبان ماه قطارهایی در این مسیرها فعالیت خواهند كرد.
به قول وی، در این مدت ۱۶۰ رام قطار مسافری فوق العاده و ۱۳۴ رام قطار تركیبی میان تهران ــ مهران فعالیت خواهند كرد. این قطار ابتدا از تهران به سمت كرمانشاه حركت می كند و سپس مسافران از كرمانشاه تا مرز مهران با اتوبوس هایی كه از قبل برای این جابجایی برنامه ریزی شده اند به منطقه مرزی منتقل می شوند.
معاون مسافری شركت راه آهن درباره چگونگی امكان خرید بلیت برای مسافران اربعین، توضیح داد: ما برای این روزها یك بسته پیشنهادی خاص در نظر گرفته ایم كه در چارچوب آن مسافران می توانند برای مسیر رفت بلیت تهران ــ نجف را خریداری كنند و برای برگشت هم مسیر كربلا ــ مهران و همینطور قطار تركیبی مهران ــ تهران پیش بینی شده است.
ایشان در ادامه افزود: در صورتیكه مسافران قصد داشته باشند بلیت خویش را در این كشور خارجی (عراق) تهیه كنند، باید این بلیت با پرداخت ارز خارجی تهیه شود.
بر مبنای اعلام موسوی مسافران و متقاضیان بلیت قطارهای در رابطه با سفرهای اربعین می تواند برای تهیه بلیت یا آگاه شدن از وضعیت قیمت ها با رجوع به سایت راه آهن یا مراكز و سایت های رسمی فروش شرایط را ارزیابی كرده و از روز شنبه ۲۱ مهر ماه نسبت به خرید بلیت اقدام نمایند.
علاقه مندی ایتالیا به ادامه روابط با ایران
رییس اتاق مشترك بازرگانی ایران و ایتالیا ضمن اعلام مثبت شدن تراز تجاری دو كشور و رسیدن آن به ۱.۷ میلیون یورو، اظهار داشت: تابحال ایتالیا هیچ محدودیتی برای تجارت با ایران اعلام و اعمال نكرده و علاقه مند به ادامه روابط است و بازار ایران را دوست دارد.
احمد پورفلاح اظهار نمود: اتفاقاتی كه مقرر است پس از چهارم نوامبر بیفتد، در حقیت اكنون هم افتاده و عملا شركت هایی كه به دلایلی نمی خواستند ادامه همكاری با ایران داشته باشند و نگران روابط شان با آمریكا بودند، به شكلی روابط شان محدود كرده اند. اما این مورد به شركت های بزرگ و اغلب شركت های ملیتی كه دادوستدهای بسیار زیاد با آمریكا دارند، مربوط می شود؛ بنابراین شركت های كوچك و متوسط هنوز برایشان كاهش یا قطعی روابط اتفاق نیفتاده است و تبادل مویرگی را كماكان ادامه می دهند.
رییس اتاق مشترك بازرگانی ایران و ایتالیا تصریح كرد: تا امروز اخطاری دریافت نكرده ایم كه با شركت های ایرانی كه در ایتالیا حساب دارند، موظف شوند حساب های خویش را ببندند.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعلام نمود: به هر حال تمهیداتی اندیشیده شده كه حداقل با شركت های كوچك و متوسط كه تبادل با دلار را ندارند یا از حجم خیلی كمی برخوردار می باشند، ارتباط ها تداوم پیدا كند و به جای رفتن به سمت شركت های بزرگ برای تامین نیاز، با استفاده از شركت های كوچك و متوسط بتوان این نیازها را برطرف كرد.
به اعتقاد وی، اتفاقاتی كه مقرر است پس از آغاز تحریم ها بیفتد، افتاده و نباید گمان كرد كه پس از چهارم نوامبر برای شركت های در رده SMA ها مشكلات بیشتر شود. اما با مكانیزم هایی كه شركت های مربوطه برای هر كشور دارند، تلاش می كنند به شكلی تبادل تجاری شان را داشته باشند. باید برای بنگاه های مولد كشور تلاش نماییم در شرایط بحرانی تا حد امكان روی پا بمانیم و به این وضعیت عادت نماییم و نگذاریم كه ارگان های تولیدی، تولیدشان به حداقل برسد چون در نهایت در بخش های زندگی، رفاه و در درآمدهای مردم اثرگذار خواهد بود.
تلاش اروپا و روسیه برای دور زدن آمریكا
فدریكا موگرینی- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هفته های گذشته اعلام نموده است كه اتحادیه اروپا با همكاری چین و روسیه، مكانیسمی برای تداوم همكاری تجاری و اقتصادی با ایران تولید كرد. وی در سخنرانی خود در سازمان ملل هم اظهار داشته بود: در شرایط عملیاتی این بدان معناست كه كشورهای اروپایی، یك نهاد قانونی برای تسهیل مراودات مالی با ایران تولید خواهند كرد كه به شركت ها اجازه می دهد روابط خود با ایران را حفظ كنند.
از دید برخی مقامات آمریكایی، این تلاش ها تمسخرآمیز و بی نتیجه هستند، آن ها هم چنین بر این باورند كه شركت های اروپایی منافع خود در بازار آمریكا را فدای همكاری با ایران نخواهند كرد. با این وجود نشنال اینترست به مقامات امریكایی پیشنهاد كرده است تلاش های اروپایی ها را جدی بگیرند.
در سال ۲۰۱۸ هم دلار آمریكا بهترین گزینه در نظام تجاری و مالی جهان بوده است با این وجود برخلاف دوره قبلی تحریم ها، اتحادیه اروپا اعتقاد دارد ایران به تعهداتش پایبند بوده و تا زمانی كه این كشور به تعهداتش پایبند است دلیلی برای بازگرداندن تحریم ها وجود ندارد. به نظر می آید كه شركت های كوچك اروپایی كه دسترسی به بازار آمریكا ندارند مایل به كار با ایران در صورت فراهم شدن ساز وكارهای مورد نیاز باشند.
از جانب دیگر روسیه هم به دقت تجربه ایران را زیر نظر دارد و ابزار پرداختی جدید را راهی برای كاستن فشارهای تحریمی آمریكا بر اقتصاد خود می داند.
پیش بینی كاهشی بودن قیمت نفت در ۵ سال آینده
صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش دورنمای اقتصادی جهان پیش بینی نمود با افزایش تدریجی عرضه، قیمت هر بشكه نفت تا پنج سال آینده كاهش پیدا خواهد نمود.
در گزارش دورنمای اقتصادی جهان صندوق بین المللی پول پیش بینی شده است عرضه جهانی نفت به تدریج افزایش پیدا كرده و قیمت هر بشكه نفت در سال ۲۰۱۹ به ۶۸.۷۸ دلار و در سال ۲۰۲۳ به ۶۰ دلار می رسد.
طبق پیش بینی این وام دهنده جهانی، میانگین قیمت هر بشكه نفت در سال میلادی جاری به ۶۹.۳۸ دلار می رسد كه بالاتر از قیمت ۶۲.۳۰ دلار پیش بینی شده در گزارش آوریل صندوق بین المللی پول و همینطور قیمت ۵۲.۸۰ دلار در سال ۲۰۱۷ است.
ایران باید همچنان به سوئیفت دسترسی داشته باشد
یك پایگاه خبری آمریكایی گزارش داده است مقامات سوئیفت و وزارت خزانه داری آمریكا به دنبال مجاب كردن ترامپ برای حفظ دسترسی ایران به سوئیفت هستند.
طبق اعلام واشنگتن فری بیكن، تعدادی از مقامات آمریكایی به این پایگاه خبری اطلاع داده اند یك نبرد داخلی در دولت دونالد ترامپ برای حفظ دسترسی ایران به بازارهای مالی جهانی شكل گرفته است.
به قول این پایگاه خبری، مقامات سوئیفت هفته گذشته سفری به واشنگتن برای دیدار با مقامات آمریكایی داشته اند تا از حفظ دسترسی ایران به سوئیفت مطمئن شوند و روابط تجاری و مالی اتحادیه اروپا با ایران حفظ شود.
در شرایطی كه ترامپ و جان بولتون- مشاور امنیت ملی آمریكا- صراحتا گفته اند كه متحدان اروپایی آمریكا باید به روابط تجاری خود با ایران خاتمه دهند، بعضی از مقامات خزانه داری آمریكا گفته اند سرسختانه با این كار مخالف اند.
یكی از مقامات آمریكایی كه در مورد ایران فعالیت دارد اظهار داشت: ترامپ از دولت خواسته است تا كلیه تحریم های مرتفع شده در دوران ریاست جمهوری باراك اوباما بر ضد ایران را باردیگر اعمال كنند.
وی ادامه داد: در دوره اوباما به علت تحریم ها، دسترسی ایران به سامانه سوئیفت قطع شد با این وجود برخی در تلاش اند ترامپ را متقاعد به اتخاذ نگاهی ضعیف تر در برابر ایران كنند كه یك استراتژی جسورانه است.
علاوه بر مقامات وزارت خزانه داری، دو بانك مشهور "جی پی مورگان" و "سیتی گروپ" كه نمایندگان آمریكا در هیات مدیره سوئیفت هستند هم خواستار حفظ دسترسی و همكاری ایران با سوئیفت شده اند.



1397/07/18
12:32:10
5.0 / 5
4647
تگهای خبر: بازرگانی , پروژه , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پلات