در گزارش پلات مطرح شد

حتی یك مورد حمله سایبری موفق به بنادر كشور رخ نداده است

حتی یك مورد حمله سایبری موفق به بنادر كشور رخ نداده است

به گزارش پلات معاون امور بندری و ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: تا كنون حتی یك مورد حمله موفق سایبری به نرم افزارهای عملیات تخلیه و بارگیری بنادر ایران اتفاق نیفتاده است.



به گزارش پلات به نقل از مهر، بتازگی بانك لوید انگلیس از احتمال حملات سایبری به بنادر مطرح آسیایی و وارد آمدن خسارات گسترده به این بنادر آگاهی داده است. پیش بینی این بانك، خسارت ۱۱۰ میلیارد دلاری به این بنادر است كه معادل نیمی از كل خساراتی است كه بلایای طبیعی در سال ۲۰۱۸ به اقتصاد جهانی وارد كرد. ژاپن، چین، سنگاپور و كره جنوبی از مهمترین بنادر یاد شده در گزارش بانك لوید است.
گفته می شود ۹ بندر مهم از ۱۰ بندر پرترافیك دنیا در آسیا قرار دارد. ضمن اینكه بانك لوید از سهامداران اصلی شركت بیمه لوید شمرده می شود كه یكی از مهمترین شركت های بیمه گر در بخش حمل و نقل دریایی است.
حتی یك مورد حمله موفق سایبری انجام نشده است
در همین ارتباط محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره احتمال حملات سایبری به بنادر ایران گفت: اینكه آیا سامانه های بندری از جنبه حمله های سایبری یا هك شدن لطمه پذیر هستند یا خیر؟ باید اظهار داشت كه بالاخره هر سیستم الكترونیكی شامل سامانه های بندری یا بانكی یا امنیتی می تواند همزمان با پیشرفت تكنولوژی و توسعه انواع بدافزارها، مورد حمله قرار بگیرند. در حوزه حمل و نقل دریایی نیز امنیت سایبری مورد توجه همه كشورهاست.
وی درباره اینكه آیا بنادر ایران به شبكه های الكترونیكی بنادر دنیا متصل است یا خیر؟ اضافه كرد: اینطور نیست كه همه بنادر دنیا به صورت شبكه به یكدیگر متصل باشند، چنین شبكه ای وجود ندارد؛ آنچه در دنیا اهمیت دارد این است كه رویه های عملیاتی بنادر حدودا رویه های مشابه همدیگر است. ما كنوانسیون هایی داریم كه عملكرد بنادر را با یك وحدت رویه، تشابه سازی می كند. بدین سبب تنها در جاهایی كه مقرر است با بنادر دیگر كشورها تبادل اطلاعات داشته باشیم، از آن لحظه است كه می تواند نگرانی هایی درباره امنیت شبكه آغاز شود.
چه زمانی خطر حمله سایبری بیشتر است؟
معاون امور بندری و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوری، زمان اتصال بنادر كشور به شبكه های جهانی حمل و نقل دریایی را هنگام ورود كشتی به بندر دانست و افزود: وقتی مقرر است كشتی وارد بندر شود و مانیفست اطلاعات شناور را به بندر عرضه نماید، زمینه تبادل الكترونیكی اطلاعات برقرار است كه در این موقع می توان نگران حمله سایبری یا كوشش برای ورود به نرم افزارهای عملیاتی بنادر شد.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی تصریح كرد: تا آنجا كه اطلاع دارم سازمان بنادر در این زمینه فعالیت زیادی داشته است و تمامی درگاه های احتمالی ورود بدافزارها و هكرها مسدود شده است.
به گفته حسن زاده، نه تنها احتمال حمله مقابل نرم افزارهای عملیاتی بنادر كشور از خارج وجود دارد، بلكه همواره در شبكه های سایبری باج افزارهایی وجود دارند كه مبادرت به دزدی اطلاعات كرده و برای آنكه مبادرت به افشای آنها نكنند، از سازمانی كه مورد حمله واقع شده، مبادرت به باج گیری می كنند كه اینگونه موارد نیز در سازمان بنادر و دریانوردی نداشته ایم كه علت آن امنیت بالای شبكه ها و سامانه های سازمان است.
وی با تاكید بر اینكه تا كنون حتی یك مورد حمله سایبری، نرم افزاری یا هك اینترنتی موفق مقابل سامانه های سازمان بنادر و دریانوردی رخ نداده اشاره كرد: اگر موردی از توقف یكی دو ساعته عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر بوده است، به خاطر باگ های نرم افزارهای تخلیه و بارگیری در بندر است نه حمله بدافزارها یا شخصی خارج از ایران؛ بدین سبب تا كنون هیچ مورد توقف یا اختلال در عملیات تخلیه و بارگیری كشتی ها در بنادر ایران به دلیلهای حملات سایبری نداشته ایم.جایگاه نخست بندر امام خمینی در منطقه
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره جایگاه بنادر ایران در آسیا و منطقه اظهار داشت: وقتی از بنادر حرف می زنیم، متأسفانه در رسانه ها صرفا به عملیات تخلیه و بارگیری كانتینری پرداخته می شود در صورتیكه بندر امام خمینی (ره) در منطقه از نظر حجم تخلیه و بارگیری كالای اساسی و فله عموما خوراكی منحصر به فرد و دارای رتبه یك است؛ در ۷ ماه گذشته ۱۰ میلیون تن كالای اساسی تخلیه و بارگیری شد كه در هیچ كدام از بنادر منطقه چنین حجمی نداشته ایم.
امكان منحصر بفرد تخلیه بارگیری مایعات فله
وی درباره جایگاه كانتینری بندر شهید رجایی نسبت به سایر بنادر منطقه خلیج فارس و دریای عمان بیان داشت: در همین بندر شهید رجایی، ترمینال تخلیه و بارگیری مایع فله هم بطور اختصاصی داریم كه فرآورده های نفتی نیز از این ترمینال تخلیه و بارگیری می شود. سال قبل ۳۰ میلیون تن در بندر ترافیك ساحلی كه بندر كوچكی در داخل بندر شهید رجایی است، مایعات فله تخلیه و بارگیری شد كه كمتر بندری در منطقه می تواند چنین حجمی از تخلیه و بارگیری را داشته باشد.
حسن زاده افزود: در بندر شهید رجایی ترمینال تخصصی تخلیه و بارگیری سنگ و مواد معدنی را داریم كه در سال قبل ۲۴ میلیون تن حجم تخلیه و بارگیری را شاهد بودیم كه این مورد نیز در منطقه خلیج فارس و دریای عمان تقریب بی نظیر است.
تدارك برای ایجاد شهر لجستیكی بندر شهید رجایی
وی درباب عملیات كانتینری در بندر شهید رجایی نیز گفت: از این نظر نسبت به بندر جبل علی امارات سهم كمتری در منطقه داریم چون بندر جبل علی توانسته نقش ترانشیپی قابل توجهی در منطقه داشته باشد؛ ضمن اینكه در منطقه آزاد بندر جبل علی بیشتر از ۷ هزار كارخانه یا شركت های بزرگ دنیا نمایندگی دارند كه بارهای مهم دنیا از این بندر برای فرآوری یا ترانشیپ جابجا می شود.
به گفته معاون مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اگر سوژه بحث شهر لجستیكی بندر شهید رجایی كه در شورای عالی ترابری تصویب و ابلاغ گردیده را بتوانیم هر چه سریع تر اجرایی نماییم می توانیم نقش و جایگاه بندر شهید رجایی را نه تنها در منطقه كه در دنیا ارتقا دهیم.


منبع:

1398/08/12
15:03:42
5.0 / 5
4324
تگهای خبر: بنادر , تخصص , حمل و نقل , خانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پلات