با وجود ناامنی های گذشته

قطار ایران به افغانستان می رسد

قطار ایران به افغانستان می رسد

به گزارش پلات هرات با وجود مشكلاتی كه طرف افغانستانی برای سرمایه گذاری و ناامنی در این كشور دارد، تا آخر امسال یا ابتدای سال آینده افتتاح می شود اما هنوز تعهد این طرف خارجی به پایان نرسیده و گویا عملیات اجرایی آن از جانب سرمایه گذار ایتالیایی آغاز نشده و تنها 139 كیلومتری كه ایران متعهد شده بود آماده بهره برداری است.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، راه آهن خواف-هرات یكی از پروژه های ریلی بین المللی است كه ریل گذاری آن از شهریور ماه ۱۳۹۵ شروع شد و در چهار بلوك یا فاز تعریف شده برای آن، ایران متعهد به راه اندازی و راه اندازی سه فاز و افغانستان یك فاز آن كه درون مرزهای خودش بود را بر عهده گرفت. خط ریلی برون مرزی خواف - هرات یكی از بزرگترین پروژه هایی است كه در این حوزه در كشور اجرایی شده و به دو بخش درون مرزی به طول حدود ۷۷ كیلومتر و بخش برون مرزی حدود ۶۲ كیلومتر تقسیم می شود.
پیش از این عباس خطیبی -معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل- درباره این پروژه ریلی به ایسنا گفته بود كه به صورت مرسوم عملیات راه اندازی تا بهره برداری باید به صورت همزمان از جانب دو كشور اجرا می شد اما افغانستان مشكلاتی در تامین سرمایه اش داشت كه به همین سبب كار اجرایی اش را هنوز آغاز نكرده است. البته امسال حركت های خوبی كرده اند و با چند سرمایه گذار خارجی مذاكره كرده اند و تا جایی كه اطلاع داریم و به ما وعده داده اند، می خواهند در صورت عملیاتی شدن كار تا حدود یك سال و نیم دیگر این پروژه را به اتمام برسانند.
وی ادامه داد: اساسی ترین مساله ای كه برای انجام عملیات اجرایی خط ریلی خواف-هرات داریم ناامنی است. این مساله را به وزارت امور خارجه هم منعكس كردیم و الان شرایط خاصی بر این پروژه حاكم است. افغانستان علاقمند به ادامه این پروژه است و مسؤلان این كشور دستورات ویژه ای برای تامین امنیت پیمانكار داده اند. علیرغم مشكلات بسیار در زمینه امنیت عقب ننشستیم و همكاران ما سفری داشتند و به هرات و با مسؤلان این استان جلساتی داشتند.
این مقام مسئول در همین زمینه صحبت های جدیدی مطرح كرده است. خطیبی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: با عنایت به تامین امنیت نسبی كه در این منطقه اتفاق افتاده است، برنامه ریزی های صورت گرفته و میزان پیشرفت فیزیكی آن، پیشبینی می شود كه خط ریلی خواف-هرات تا آخر امسال یا نهایتا ابتدای سال آینده تا انتهای قطعه سوم كه در تعهد جمهوری اسلامی ایران است، به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اینكه مسافران می توانند از خواف تا ایستگاه جونو در افغانستان را با قطار سفر كرده و از آن جا به هرات یا مقاصد دیگر در افغانستان با استفاده از وسائل حمل و نقل دیگر بروند، افزود: با سازمان برنامه و بودجه مذاكراتی در زمینه تامین منابع مالی باقی مانده این پروژه انجام داده ایم كه حدود 80 میلیارد تومان است و بخش عمده ای از آن باید به صورت نقدی تامین گردد.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینكه اگر این اعتبار پیشنهادی تامین گردد، همه تلاش خویش را انجام داده و تا این خط ریلی 139 كیلومتری را تا موعد مقرر به بهره برداری برسانیم، اظهار داشت: قطارهایی كه در این راه مورد استفاده قرار می گیرند و باید سیر كنند در حیطه وظایف شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بوده اما در این ریل ها قطارهای معمولی می توانند استفاده شوند كه سرعت شان برای مسافری 160 كیلومتر و برای حمل بار 120 كیلومتر است.



1398/10/09
13:49:37
5.0 / 5
4716
تگهای خبر: بلوك , بنادر , پروژه , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پلات