کمیسیون سوانح ریلی ابعاد جدید از سانحه قطار مشهد-یزد را منتشر نمود

کمیسیون سوانح ریلی ابعاد جدید از سانحه قطار مشهد-یزد را منتشر نمود

پلات: کمیسیون عالی سوانح راه آهن در گزارش دوم از بررسی سانحه ریلی قطار مسافری مشهد-یزد که 22 خرداد امسال رخ داد، ابعاد جدیدی از این سانحه را بازگو کرد.



به گزارش پلات به نقل از مهر، کمیسیون عالی سوانح راه آهن درباب سانحه قطار مشهد – یزد اطلاعیه شماره دو را منتشر نمود.
در این اطلاعیه آمده:
پیرو اطلاعیه شماره یک مورخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده های داغدیده و ابراز همدردی با لطمه دیدگان سانحه قطار مسافری مشهد – یزد به شماره ۸۶۱۱، گزارش تکمیلی به شرح زیر اعلام می گردد:
به منظور بررسی میدانی، جمع آوری اطلاعات و مشاهده آثار سانحه، اعضا کمیسیون عالی سوانح بمحض اطلاع به محل سانحه عزیمت و مراحل و عملکرد عوامل دخیل در سانحه را در پروسه به هم پیوسته ای مورد بررسی قراردادند. در این خصوص مستندات ایستگاهی، شواهد میدانی، اظهارات و مذاکرات با عوامل اجرائی، موارد ثبت شده بوسیله سیستم های نظارتی همچون گراف سرعت لکوموتیو (ایونت) و ثبت اطلاعات لاگ ATC، مورد بررسی قرار گرفته و گزارش کامل آن به مسئولین ذیربط ارسال گردیده است.
تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات مذکور حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه، انسداد بدون مجوز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدم رعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراورس به عنوان عامل اصلی وقوع سانحه می باشد. همین طور در این خصوص عوامل دیگری که می توانست از وقوع سانحه جلوگیری نماید احصاء گردید که به شرح زیر اعلام می گردد:
۱. عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری
۲. انسداد بدون مجوز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی
۳. واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران بر خلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران
۴. اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت پیش از جمع آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسئول ایستگاه موقت
۵. عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده (تابلوهای تقلیل سرعت)
۶. عدم یادآوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از طرف مسئول ایستگاه عباس آباد
کمیسیون عالی سوانح پیشنهاد می نماید بمنظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی، تکمیل کادر نظارت مناطق، ارتقا سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرائی با توجه به برون سپاری فعالیت ها اقدام گردد.


منبع:

1401/04/07
08:18:50
5.0 / 5
350
تگهای خبر: آموزش , راه آهن , سیستم , قطار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پلات