عضو كمیسیون صنایع مجلس :

اعطای یارانه سوخت به هواپیماها منطقی نیست

اعطای یارانه سوخت به هواپیماها منطقی نیست

پلات: عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره ی اعطای یارانه سوخت 1.2 دهم میلیارد دلاری به هواپیماها و لزوم حذف این یارانه پرداخت.



به گزارش پلات به نقل از مهر، بررسی عملکرد دولت سیزدهم نشان میدهد که هدفمندی و هوشمندسازی یارانه ها از مهم ترین سیاست هایی است که توسط دولتمردان پیگیری می شود. اصلاح قیمت حامل های انرژی علاوه بر واقعی سازی اقتصاد بنگاه ها و حرکت آنها به سمت ارتقا و بهینه سازی مصرف سوخت، بستری برای بازتوزیع عادلانه یارانه انرژی را نیز فراهم می آورد.
اما ملاحظات اجتماعی و درهم تنیدگی معیشت مردم با سوخت یارانه ای عمدتا دست دولت ها را برای اصلاح قیمت سوخت می بندد، ضمن این که تجربه تلخ آبان ماه سال ۹۸ نیز ملاحظات و حساسیت های اصلاح قیمت در این زمینه را دوچندان کرده است. به طور متوسط روزانه حدود ۴ الی ۴.۵ میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف می شود که معادل سالانه رقم ۱.۶۵ میلیارد لیتر است.
در حال حاضر قیمت سوخت جت لیتری ۶۰۰ تومان است درحالی که طبق آمار بورس انرژی، سوخت جت با میانگین قیمت لیتری ۱۳، ۴۰۰ تومان قیمت گذاری و صادر می شود.
در نتیجه طبق محاسبات سالانه رقمی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان، یارانه سوخت جت به ۴ درصد از پردرآمدهای جامعه داده می شود که از ناوگان هوایی برای سفرهای کاری و تفریحی خود استفاده می نمایند در صورتیکه اقشار متوسط و ضعیف چندان بهره ای از این یارانه ندارند.
بهزاد رحیمی نماینده کردستان و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره ی اعطای سوخت یارانه ای به هواپیماها اظهار داشت: اصلاً منطقی و منصفانه نیست که سالانه ۱.۲ دهم میلیارد دلار یارانه سوخت پنهان به هواپیماها بدهیم که عمدتا هم به مصرف اقشار مرفه جامعه می رسد و این یارانه به هدف یعنی به جیب اقشار ضعیف جامعه نمی رود.
وی در ادامه بیان کرد: اما صنعت هواپیمایی کشور به سبب تحریم ها با فرسودگی مواجهه است و دولت ناچار به پشتیبانی از این صنعت است و یکی از حمایت های دولت هم اعطای سوخت یارانه ای به هواپیماها است.
این نماینده مجلس یازدهم اشاره کرد: حدود ۵۰ درصد پروازها به کشورهای خارجی است و در حقیقت به این صورت درحال اختصاص سوخت به خارجی ها هستیم و ارز را از کشور خارج می نماییم.
رحیمی در ادامه با اعلان اینکه اما اکنون امکان این که جلوی این مساله را بگیرم وجود ندارد بیان کرد: در پروسه تصویب بودجه ۱۴۰۲ نیز تعدادی از نمایندگان پیشنهاد دادند که اعطای سوخت یارانه ای به هواپیماها متوقف شود ولی رأی نیاورد و به تصویب نرسید.
عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: این حمایت در غالب سوخت یارانه ای به صنایع حمایت کمی هم نیست ولی دولت در صورت حذف این یارانه سوخت باید تن به افزایش چند برابری بلیط هواپیما بدهد که باز هم شرایط را بدتر می کند. باید شرایطی را فراهم نماییم که هزینه های سازمان هواپیمایی پایین بیاید.
رحیمی اظهار داشت: به عنوان مثال هزینه نگهداری و هزینه تعمیر هواپیماها با چندین برابر قیمت در حال انجام می باشد که ناشی از تحریم ها است. اگر این شرایط ترمیم شود می توان زمینه حذف سوخت یارانه ای هواپیماها را به وجود آورد.


منبع:

1402/03/15
18:57:05
5.0 / 5
412
تگهای خبر: جامعه , جت , سفر , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
پلات