کارایی کریدورهای منطقه، متاثر از نقش آفرینی ایران

کارایی کریدورهای منطقه، متاثر از نقش آفرینی ایران

پلات: هرگونه موفقیت یا کارایی کریدورهای اقتصادی در سطح منطقه، بطور چشمگیری متاثر از حضور و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران شکل خواهند گرفت.



به گزارش پلات به نقل از وزارت اقتصاد، سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در پاسخ به مطلب مورخ ۱۴۰۲.۶.۲۰ روزنامه خراسان با عنوان «جامانده از رقابت کریدورها» توضیحاتی عرضه داد که به شرح زیر است: در فضای توسعه کریدورهای اقتصادی، بیشتر کشورها همچون جمهوری اسلامی ایران با آگاهی از فضای اقتصاد سیاسی بین المللی، رقابت برای ارتقای موقعیت ژئوپلتیک در زمینه جهانی، ایفای نقش در زنجیره ارزش جهانی، ایجاد درهم تنیدگی اقتصادی و سایر منافع در دسترس نسبت به ایجاد ابتکارات یا برای اتصال به شبکه کریدورهای پرمنفعت اقدام می نمایند.
پر واضح است که باید بین تعریف مفهوم «کریدور اقتصادی» و کریدور به مثابه مسیرهای ترانزیتی یک یا چندوجهی، به لحاظ مفهومی و عملکردی تفاوت قائل شد.
الزاماً حضور یا عدم حضور کشورها در مسیرهای ترانزیتی به معنای ارتقای جایگاه یا تنزل جایگاه ژئواستراتژیک یک کشور نیست. زمانی مسیرهای ترانزیتی پرارزش خواهند شد که مقوم زنجیره ارزش و تولید در سطح منطقه و بین المللی باشند. ایران از دیر باز بعنوان سرزمین فرصت های ترانزیتی و لجستیکی، هم بعنوان راه و هم چاره، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه اقتصادی، سرزمینی برای رقابت سازنده و مشارکت بازیگران ذی نفع در زمینه ترانزیت و لجستیک بوده است. از شروع به کار دولت سیزدهم با توجه به اهمیت مبحث و لزوم ارتقای جایگاه ژئوپلتیک کشورمان، مسئله توسعه ترانزیت چندوجهی مد نظر وزارت خانه ذیربط و دولت قرار داشته، لیکن این اقدامات در جهت تقویت یا ایجاد کریدور اقتصادی هدف کشورمان به منظور ایفای نقش منطقه ای و بین المللی در کنار بسترسازی داخلی در دستور کار قرار گرفته است.
موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران، داشتن زیرساخت های حمل و نقل و لجستیکی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب به دانش فنی و مهندسی، تجربیات پرارزش در طراحی و راه اندازی پروژه های زیرساختی، فرصت های برجسته و بی بدیل برای جذب سرمایه گذاری در طرح های تکمیل و توسعه زیرساخت ها، تعریف پروژه های مشترک یا چند جانبه سبب شده تا تعریف کریدور اقتصادی سودمند با هدف ایجاد زنجیره ارزش و تأمین کالا و خدمات، ایجاد بازار منطقه ای و گسترش آن در دستور کار قرار گیرد. لازم به ذکر است که تمام این موضوعات در تدوین فرصت های همکاری و سرمایه گذاری با دیگر کشورها مؤثر هستند.
در عین حال این فعال سازی مزیت های جغرافیای سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل و نقل باید با روان سازی مقررات ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم همراه باشد که این مهم هم در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.
همچنین سیاست همسایگی هم بعنوان اولویت اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی کشور با محوریت وزارت امور خارجه و مشارکت دستگاههای اجرایی در دستور کار قرار دارد. سیاست همسایگی، الزاماً به معنای داشتن مرز مشترک با کشورها نیست. این اقدام همگام با توسعه زیر ساخت های حمل و نقل، تسهیل قوانین و مقررات تجاری اجرا شده و برنامه های گوناگونی با کشورهای همسو تعریف شده است.
لازم به ذکر است بعضی از این پروژه ها با وقفه روبرو شده بود که طی دو سال قبل با دیپلماسی فعالانه و رایزنی همه جانبه مجدداً در دستور کار دولت قرار گرفته است و بخشی از ایجاد، تسریع فرآیند با تعریف کریدورهای رقیب توسط سایر کشورها هم ناشی از این تغییرات سیاسی و عملیاتی در کشورمان شد.
علی ای حال باید در نظر داشت که با عنایت به بلوک بندی های بین المللی و تحولات در روابط قدرت های بزرگ، هیچ یک از کشورها خویش را محدود به یک مسیر ترانزیتی نمی کنند. لیکن در تعریف کریدور اقتصادی مد نظر و مبتنی بر ظرفیتهای موجود و در رابطه با خود نهایت ظرافت را به کار خواهند گرفت تا هر کشور متناسب با نیازمندی ها و ظرفیتهای موجود نسبت به تعریف همکاریهای چند جانبه و منطقه ای اقدام نموده و باوجود اقدامات مذکور، هر گونه موفقیت یا کارایی این کریدورها در سطح منطقه، به صورت قابل توجهی متأثر از حضور و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران شکل خواهند گرفت.


منبع:

1402/08/03
15:56:04
5.0 / 5
344
تگهای خبر: بلوك , پروژه , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پلات