راه و شهرسازی در هفته ای گذشت؛
تغییر اسم آزاد راه شیراز - اصفهان به آزاد راه شاهچراغ
به گزارش پلات، سال قبل همزمان با آغاز به کار آزاد راه شیراز - اصفهان، طبق دستور شهید آیت الله رئیسی بنا شد تا اسم این آزاد راه به آزاد راه شاهچراغ تغییر کند.
به گزارش پلات به نقل از مهر، بر مبنای آمار راه آهن جمهوری اسلامی ایران میزان ترانزیت ریلی کشور در سال ۱۴۰۰ بالغ بر یک میلیون و ۹۳۸ هزار و ۵۸۲ تن بوده که این رقم در سال ۱۴۰۱ با رشد منفی حدود ۲۶ درصدی به یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۵۸۲ تن کاهش پیدا کرد.
در ادامه سال قبل ترانزیت ریلی با رشد حدود ۹.۶ درصدی به یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۴۳۴ تن رسید. این میزان در مقایسه با ترانزیت سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ درصد کمتر است.
بیمه مهندسان بعد از سه دهه تصویب شد
حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که بیمه مهندسان نظام مهندسی بعد از سه دهه، سال قبل در صحن مجلس به تصویب رسید، اظهار داشت: بیمه مهندسان در سالهای اخیر یکی از مطالبات قدیمی جامعه مهندسی کشور بود و این مورد به علت اهمیت آن برای جامعه مهندسی به موازات مبحث اصلاح قانون نظام مهندسی با همت رئیس مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران مجلس پارسال (چهارشنبه، یکم آذرماه) تصویب و در چارچوب برنامه توسعه هفتم ابلاغ و اجرایی می شود و با عنایت به تصویب بودجه برای اجرای بیمه مهندسان، برای اجرای این قانون هیچ مانع اجرایی وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در رابطه با تأخیر در ابلاغ این قانون، اضافه کرد: بند در رابطه با بیمه مهندسان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است اما به علت این که با چند مبحث دیگر از مفاد برنامه هفتم مورد ابهام، شورای محترم نگهبان بوده که به مجلس مجدد بازگشت و بعد از رفع اشکالات آن موضوعات، باردیگر به شورای نگهبان ارسال شد؛ بعد از تأیید شورای نگهبان قانون بیمه مهندسان در چارچوب برنامه هفتم ابلاغ خواهد گردید.
تخصیص یک میلیارد دلاری هندی ها برای توسعه بندر چابهار
علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: اجرای قرارداد بندر چابهار با هند در اولویت برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد. و روند بهره برداری بندر چابهار را کشور هندی انجام می دهند، البته سرمایه گذاری طرف هندی به صورت مستقیم است. از سه ماه قبل کارها را در زمینه این سرمایه گذاری شروع شده و در مرحله نهایی برای امضای قرارداد تأمین تجهیزات قرار دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اشاره به ایجاد شرکت کشتیرانی مشترک ایران و هند، اظهار داشت: در رابطه با بخش دوم قرارداد هندی تأمین مالی حداقل ۲۵۰ میلیون دلار و حداکثر یک میلیارد دلار است. اولین نشست اجرایی سازی این برنامه با بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و سفیر هند در ایران برگزار شده و پروژه های وزارت راه و شهرسازی که به طور عمده طرح های حمل ونقلی (افزایش سرعت تکمیل پروژه ریلی، جاده، فرودگاه و …) در پس کرانه بندر شهید رجایی است.
وی تصریح کرد: بخش دوم قرارداد با هندی، تسهیلات که در قسمت خصوصی بعنوان مجری قرار می گیرد. در این خصوص با همکاری معاونت ساخت وزارت راه و شهرسازی درحال تهیه مطالعات فنی و اقتصادی پروژه ها هستیم که برای طرف هندی ارسال می شود.
افزایش ۲۹ درصدی تخلیه کالای اساسی در ۲ ماه امسال
میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور در دو ماهه فروردین و اردیبهشت ماه سال قبل (۱۴۰۲)، معادل ۴ میلیون و ۵۷ هزار و ۴۷۳ تن بود که در این میان جو رشد ۱۴۰ درصدی، ذرت رشد ۲۸ درصدی، سویا رشد ۱۶۱ درصدی، شکر رشد ۱۰۰ درصدی و روغن رشد ۱۳۲ درصدی داشت.
میزان تخلیه گندم طی دو ماهه نخست سالجاری، معادل ۲۶ هزار و ۳۲۵ تن و میزان تخلیه جو هم معادل ۱۴۷ هزار و ۷۵۸ تن بود که حاکی از رشد ۱۴۰ درصدی جو نسبت به مدت مشابه سال قبل است و میزان تخلیه ذرت طی مدت مذکور معادل ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۷۶۶ تن بود که حاکی از رشد ۲۸ درصدی است.
افزون بر این گزارش، میزان تخلیه سویا طی ۶۰ روزه نخست سالجاری، معادل یک میلیون و ۶۴ هزار و ۷۱۰ تن بود که رشد ۱۶۱ درصدی را نشان داده است و میزان تخلیه برنج هم طی مدت مذکور، معادل ۱۰ هزار و ۴۳ تن بود.
اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای ترمیم آزاد راه بعد از هفت سال
حسین مینایی رئیس هیأت مدیره شرکت راه اندازی، نگهداری و بهره برداری آزاد راه شیراز - اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: شرکت ساخت، نگهداری و راه اندازی آزاد راه شیراز - اصفهان بعنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت دفاع، از بودجه این وزارت خانه در اجرای آزاد راه استفاده نشده است.
وی افزود: کریدور شمال - جنوب یکی از پروژه های اصلی و مهم کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است و زمانیکه آزاد راه شیراز-اصفهان به بوشهر و در نهایت عسلویه وصل شود، گامی بلند در زمینه اجرایی شدن کریدور شمال-جنوب برای کشورمان و تحقق دستاوردهای آن رخ می دهد.
رئیس هیأت مدیره شرکت راه اندازی و نگهداری آزاد راه شیراز - اصفهان تصریح کرد: هر هفت سال آزاد راه ساخته شده نیازمند ترمیم مجدد است، زمانیکه تابحال عوارضی در آزاد راه شیراز - اصفهان تعیین و دریافت نشده اساسا بعد از هفت سال با کمبود اعتباری مواجه خواهیم شد چونکه برای ترمیم نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان منبع مالی است این در حالیست که حمل و نقل پایه اصلی توسعه کشور و یکی از عناصر پیشرفت و توسعه هر کشوری زیرساخت های حمل و نقل و ترانزیت آن است.
مینایی در انتها خاتمه تصریح کرد: البته ناگفته نماند، الان برای ساخت هر یک کیلومتر از قطعات باقی مانده آزاد راه شیراز - اصفهان باید ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه کرد اما زمانیکه نرخ عوارضی تصویب و ابلاغ نشود این پروژه کند پیش خواهد رفت به علت لازم است وزارت راه و شهرسازی تمهیدات جدی داشته باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب