معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پلات:
برای قطعات جدید آزادراه تهران-شمال برنامه داریم
به گزارش پلات معاون وزیر راه و شهر سازی اعلام نمود: برای ادامه ساخت و بهره برداری از قطعات دیگر آزادراه تهران-شمال برنامه داریم اما برای چگونگی تامین مالی اینگونه پروژه ها نگاه ها در حال تغییر است چون كه باید در كنار آزادراه به فكر دیگر پروژه های عمرانی و زیرساختی ملی باشیم.
به گزارش پلات به نقل از ایسنا، شهرام آدم نژاد در حاشیه برگزاری نمایشگاه حمل و نقل، لجستیك و صنایع وابسته در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اینكه آیا برای تكمیل و ساخت آزادراه تهران-شمال برنامه ای دارید یا اینكه با عنایت به هزینه های بالا ترجیح می دهید دیگر پروژه های خویش را انجام دهید؟ اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی برای ساخت قطعات ۲ و ۳ آزادراه تهران-شمال برنامه دارد اما چگونكی تامین مالی آن فعلا معلوم نیست چون كه بعنوان مثال اگر تمركز خویش را روی این آزادراه بگذاریم و بخواهیم مانند گذشته از محل بودجه عمومی وزارتخانه آنرا ادامه دهیم از دیگر پروژه ها امكان دارد بمانیم و ازاین رو درباره نحوه تامین منابع مورد نیاز آن در حال هم اندیشی و تصمیم گیری هستیم.
وی ادامه داد: در حوزه دیپلماسی حمل و نقل یك سری كارها شروع شده است كه نخستین آن این بوده با هر كشور ارتباط حمل و نقل كتابچه از راهبرد ارتباطات با كشور مذكور تهیه شده است. الان این كار برای ۲۷ كشور كه با آنها ارتباطات زیادی داشتیم، انجام شده است.
مصرف گازوئیل حمل و نقلی ۲۵ درصد بیشتر از نیاز
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه سوخت هم می توان اظهار داشت كه گازوئیل سوخت عمده مصرفی حمل و نقل جاده ای درون شهری، برون شهری ریلی، بار و مسافر است كه بعد از سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، تغییرات چندانی در حوزه قیمت داده نشد. میزان مصرف روزانه حمل و نقل درون شهری، برون شهری و راه آهن ۵۰ میلیون لیتر اعلام است كه البته در شرایط درست باید روزانه ۴۰ میلیون لیتر مصرف شود و در این راستا نظام توزیع كشور باید اصلاح گردد، ناوگان موجود با ظرفیت كامل باید تردد كند و سیستم موتوری وسایل نقلیه خوب باشد.
آدم نژاد با اشاره به اینكه اتفاقات و پارامترهای دیگری روی میزان مصرف سوخت بخصوص گازوئیل در حوزه حمل و نقل اثر گذار است، اعلام نمود: الان در حال تدوین راهبردی برای كاهش ۱۰ میلیون لیتری مصرف گازوئیل هستیم و در ستاد سوخت جلساتی در اینباره برگزار شده است.
وی با اشاره به تدوین لایحه بودجه سال آینده وزارت راه بر مبنای طرح جامع حمل و نقل اظهار داشت: تلاش می نماییم تمام مسافران حداقل های حقوق مسافر را بدانند البته برخی مواقع باید حقوق مسافر را اصلاح نماییم و بخشی از حقوق مسافر مبتنی بر حقوق واقعی آنها نیست.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان ترانزیت در ایران و پتانسیل های موجود در این حوزه اظهار داشت: با وجود همه ظرفیت های حمل و نقلی در همه بخش ها، میزان ترانزیت ۱۲ میلیون تن در سال است اما پتانسیل افزایش این عدد تا ۳۰ میلیون تن با همین زیر ساخت های مجود را داری. ازاین رو دلیلی ندارد كه به میزان ترانزیت كنونی راضی باشیم.
آدم نژاد افزود: نباید از ظرفیت های ترانزیتی كشور با همین زیرساخت هایی كه وجود دارد بگذریم چون كه پول راحتی از محل ترانزیت وارد كشور می شود و قرار نیست برای ورود این سرمایه به كشور عملیات زیرساختی خاصی انجام دهیم و با همین زیرساخت های موجود می توان درآمدهای ترانزیتی را افزایش داد.
وی با باین اینكه برای ترانزیت در كریدور شرق-غرب (افغانستان-ایران-تركیه) سازمان راهداری سرمایه گذاری مناسبی كرده است، اظهار داشت: به نظر می آید با وجود صحبت ها و تاكیدات بسیاری كه صورت می گیرد و آنطور كه باید به كریدور شمال-جنوب توجه نكرده ایم چون كه اگر اینگونه بود تا كنون باید حلقه مفقوده رشت-آستارا را آماده می كردیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب