وزیر راه خبر داد:
احیای جاده ابریشم با آزادراه غدیر
وزیر راه و شهرسازی، آزادراه غدیر را بخش مهمی از جاده ابریشم آزادراهی کشور دانست و اظهار داشت: رکورد ساخت پروژه های عمرانی در کشور شکسته شد.
به گزارش پلات به نقل از مهر، محمد اسلامی در مراسم بهره برداری از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و البرز (آزادراه غدیر) عنوان کرد: برای نخستین بار یک سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت آزادراهی از ایده تا طراحی و ساخت همگی در یک دولت انجام می شود؛ چونکه معمولاً طرح های عمرانی طولانی شده و دولت های بعدی وارث آن می شوند.
وی اضافه کرد: ارزش روز این آزادراه هفت هزار میلیارد تومان است که اسفند ۹۴ ساخت آن شروع شد و اسفند ۹۹ به پایان رسید؛ یعنی این پروژه سالی ۲۰ درصد پیشرفت داشته و این یک رکورد تاریخی در پروژه های عمرانی راه و شهرسازی به حساب می آید.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه روزانه سه هزار نفر در این ۵ سال به صورت دو شیفت در آزادراه جنوبی تهران- البرز کار می کردند، اظهار داشت: آزادراه غدیر بخش مهمی از جاده ابریشم آزادراهی ایران در کریدور شرقی و غربی است و ۵ نقطه اتصالی با آزادراه های عبوری دارد؛ ضمن اینکه تیرپارک ها و پارک های لجستیکی در این مناطق شکل می گیرد.
اسلامی، آزادراه غدیر را نقطه انتقال حجم انبوهی از آمد و شد خودرو ها از جنوب و جنوب غرب تهران به شمال شرق و شمال غرب کشور دانست و خاطرنشان کرد: با این انتقال ترافیک، تهران می تواند نفس بکشد و ما امروز یک طرح اساسی را افتتاح کردیم.
وی از دیگر مزیت های این آزادراه را هدایت شرکت ها و ظرفیت های پیمانکاری به سمت شراکت در توسعه زیرساخت ها دانست و تصریح کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در چارچوب سرمایه گذاری ۷۰ درصدی و مشارکت ۳۰ درصدی با وزارت راه، در ساخت آزادراه غدیر نقش اساسی داشته است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: همینطور امروز ساخت آزادراه دیگری از انتهای آزادراه غدیر در چرمشهر گرمسار تا پردیس با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی شروع می شود که بدین سان بار ترافیک سنگین مناطق شریف آباد، پاکدشت و افسریه به سمت شمال و جنوب منتقل می شود.
اسلامی درباره این آزادراه عنوان کرد: این آزادراه جدید حد فاصل رودخانه جاجرود تا پاسگاه شریف آباد ساخته می شود؛ این در شرایطی است که در طرح قبلی قرار بود آزادراه از وسط پارچین عبور کند که به علت ترانشه های بلند، اجرای آن میسر نبود؛ اما این آزادراه توزیع ترافیک را از افسریه و جاده امام رضا و اتوبان آزادگان برمی دارد و ۱۰ کیلومتر آن هم بعنوان کمربندی پاکدشت در نظر گرفته خواهد شد.
وی درباره دیگر پروژه های عمرانی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: سال ۹۲ که دولت یازدهم شروع شد دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزادراه داشتیم اما در انتها دولت دوازدهم طول آزادراه ها به سه هزار و ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر می رسد و رشد ۵۰ درصدی در طول آزادراه ها رخ می دهد.
وی اضافه کرد: در ابتدای دولت یازدهم ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه داشتیم که در انتها دولت دوازدهم به ۲۰ هزار کیلومتر می رسد و رشد ۵۰ درصدی خواهیم داشت. به عبارت دیگر روزی ۴ کیلومتر بزرگراه در دولت های ۱۱ و ۱۲ راه اندازی شده که افزایش راندمان، بهره وری و رفاه برای مردم داشته و نقاط حادثه خیز گوناگونی را رفع کرده است.
وزیر راه و شهرسازی درباره الگوی تأمین مالی از محل بازار سرمایه در طرح های زیرساختی حمل و نقل عنوان کرد: طی یک و نیم سال قبل این الگو در وزارت راه و شهرسازی طراحی شد و ۱۹ پروژه آزادراهی و راه آهن با استفاده از تأمین مالی از محل بازار سرمایه، ساخته خواهد شد. وی با اشاره به اینکه مجوزهای لازم را از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دریافت کرده ایم، خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این ۱۹ پروژه زیرساختی حمل و نقل در همین دولت شروع می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب