سازمان شانگهای و اقتصاد ایران-۱

سازمان شانگهای وبریکس موازنه تک بعدی جهان را تغییرمی دهد

سازمان شانگهای وبریکس موازنه تک بعدی جهان را تغییرمی دهد

به گزارش پلات معاون اسبق وزارت نفت اظهار داشت: اجلاس شانگهای بدلیل حضور روسیه، چین، و هند که بخش مهمی از CIS هستند، ظرفیت بزرگی برای توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی برای ایران دارد.



به گزارش پلات به نقل از مهر، سازمان همکاری شانگهای Shanghai Cooperation Organization – (SCO)، ابتدا با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه شانگهای ۵ پا به عرصه ظهور گذاشت. سپس با پذیرش عضویت ازبکستان در سال ۲۰۰۱ تعداد اعضای آن به ۶ کشور رسید و نام آن هم به سازمان همکاری شانگهای تغییر نمود.
ایران در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۳ (۲۰۰۴) تقاضای عضویت خویش را عرضه کرد و سند پیوستن به آن همراه پاکستان و هند بعنوان ناظر در اجلاس سران سازمان در شهر آستانه قزاقستان در تاریخ ۱۴ و ۱۵ تیر ماه ۱۳۸۴ به امضا رسید.
در سال ۲۰۰۵ سه کشور ایران، هند و پاکستان بعنوان اعضای ناظر به این سازمان پیوستند. هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم آن درآمدند. هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم آن درآمدند اما ایران هنوز به عضویت قطعی این اجلاس نرسیده است.
سازمان شانگهای پیش از هرچیز در کنار سازمان هایی چون «آسه آن»، «اکو»، «سارک» و «اوپک» بخشی از فرآیند همگرایی در آسیا است. تصمیمات این اجلاس پهنه وسیعی معادل ۳۵ میلیون و ۹۷۲ هزار کیلومتر مربع از کره زمین، یعنی حدود ۲۳ درصد از کل وسعت خاکی و جمعیتی افزون بر سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر یعنی نزدیک به ۴۵ درصد مجموع جمعیت جهان را در بر می گیرد؛ ضمن آنکه ۲۵ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی جهان در چارچوب این پیمان منطقه ای بعنوان بزرگترین سازمان همکاری متمرکز است. ازاین رو ایران هم بعنوان کشوری مهم در قاره آسیا بدون شک از این همگرایی منتفع خواهد شد، درصورتیکه اعضای سازمان شانگهای هم از تعامل با ایران نفع خواهند برد.
احتمال عضویت دائمی ایران در شانگهای زیاد است
در همین رابطه اصغر ابراهیمی اصل، کارشناس انرژی و اقتصاد سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: کشورهای عضو اجلاس شانگهای ظرفیت بزرگ سیاسی، اقتصادی، تجاری، حجم بازار، حجم تولید ناخالص داخلی و مباحث استراتژیک محسوب می شوند.
سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی اضافه کرد: ما بعنوان عضو ناظر در این اجلاس حضور داریم و یک مرتبه هم قرار شد به عضویت قطعی اجلاس شانگهای در بیاییم که با عنایت به این که لازمه عضویت به اجماع رسیدن همه اعضاست دفعه قبل به دلیل مخالفت تاجیکستان این اتفاق نیفتاد. اما این دفعه امیدواریم با آمدن دولت جدید و با نگرش و دیدگاه این دولت که نگاه به ظرفیت های آسیا، شانگهای، اوراسیا، همسایگان، کشورهای همسو و شرق آسیا دارد، موافقت کلی با عضویت ما در این اجلاس حاصل شود.
معاون اسبق وزارت نفت افزود: فرآیند تبدیل شدن به یک عضو دائمی به علت روش ها و مراحلی که در مقررات و بروکراسی و دستورالعمل کارها وجود دارد امکان دارد یک تا دو سال طول بکشد ولی اگر در داخل کشور یک تیم قوی و حرفه ای گذاشته شود که فرآیند کار را سریع تر در داخل کشور و بین کشورها دنبال کند این فرایند در عرض یک سال و کمتر تحقق خواهد یافت.
پیوستن به شانگهای زمینه پیوستن به بریکس را فراهم می کند
ابراهیمی اصل اظهار داشت: اصولاً پیوستن ما به سازمان همکاریهای شانگهای می تواند زمینه پیوستن ما به اتحادیه بریکس (BRICS) را هم هموار کند. در بریکس کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی عضو هستند که اتحادیه قوی است که ۵۰ درصد جمعیت جهان و ۴۲ درصد گردش مالی دنیا را در اختیار دارد.
وی اضافه کرد: پیوستن ما به این اتحادیه ها و همکاری ما با روسیه با حفظ مبانی ایدئولوژیک، می تواند امنیت انرژی گروه بریکس و کشورهای عضو سازمان شانگهای را تضمین کند و از راه ملحق شدن به این اتحادیه ها جهان را از حالت تک قطبی خارج نماییم. همینطور می توانیم از سرمایه گذاری، واردات تکنولوژی، دسترسی به بازارهای بزرگ مثل هند، چین و برزیل بهره مند شویم.
این کارشناس انرژی و اقتصاد سیاسی اظهار داشت: ۸ سال تجربه تلخ و زیانباری که دولت های یازدهم و دوازدهم در نگاه یک طرفه به سمت غرب خصوصاً آمریکا، انگلیس و فرانسه داشت، سبب شد کشور از نظر توسعه، تجارت و رفاه صدمه ببیند. تغییر نگاه دولت و مجلس و نظام تصمیم گیر از نگاه به غرب که امتحانش را بسیار بد در آسیای غربی همچون عراق، یمن، سوریه و … تحریم های ایران نشان داد، با رعایت مصالح ملی به سمت کشورهای همسایه و همسو بسیار مفید خواهد بود. ایران به صورت سرجمع در حوزه نفت و گاز رتبه اول دنیاست و با عضویت در این اتحادیه ها می تواند یک تضمین امنیت انرژی برای بلوک هایی که از حجم تجارت بالایی برخوردار می باشند، باشد و دنیا را از تک بعدی خارج کند؛ ضمن این که می تواند منجر به برچیده شدن زمینه های جنگ، ظلم، تبعیض و اعمال تحریم ها شود.
وی خاطرنشان کرد: پیوستن رسمی ما به اجلاس شانگهای و در قدم بعدی اتحادیه بریکس می تواند موازنه تک بعدی جهان در قرن ۲۱ را تغییر دهد.
ابراهیمی اصل اظهار داشت: با عنایت به موقعیت ژئوپلتیک ایران و ظرفیت های تمدنی، تاریخی، اقتصادی، نیروی انسانی تحصیل کرده و امنیت پایدار در منطقه علیرغم ناامنی های بوجود آمده از جانب آمریکا، این کشورها هم تمایل همکاری با ما دارند و عضویت رسمی ایران در این اجلاس و البته در قدم بعدی اتحادیه بریکس، می تواند یک بازی برد-برد تلقی شود.
معاون اسبق وزارت نفت خاطرنشان کرد: بعنوان مثال کشور چین طرح راه ابریشم نوین را با اجرای ۹ هزار پروژه با سرمایه گذاری یک هزار تا ۸ هزار میلیارد دلار در دستور کار قرار داده که هم اکنون ۳ هزار پروژه عملیاتی شده است. چین برای این طرح ۶۲ پروژه را برای آسیای غربی در نظر گرفته است که با عنایت به موقعیت اجتناب ناپذیر و ژئوپلتیک ایران، نقش عمده ای برای ما در نظر گرفته است که در همین رابطه هم قرارداد همکاریهای ۲۵ ساله بسته شده و امیدواریم این برنامه در دولت سیزدهم به ثمر بنشیند.
وی اضافه کرد: ازاین رو عضویت رسمی ایران در اجلاس شانگهای می تواند پله ای برای پرتاب ما باشد تا برای عضویت در اتحادیه های آسیایی و غیره، ظرفیت های خویش را نمایش دهیم و با کشورهایی غیر از چین هم همکاریهای بلندمدت و مناسب داشته باشیم.
بهره مندی از همسایه ها برای بی اثر کردن تحریم ها
ابراهیمی اصل در مورد همکاری کشورهای کوچک تر همچون قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با ایران هم اظهار داشت: برخی از این کشورها به لحاظ دسترسی به آب های گرم، دسترسی به انرژی و کمک های فنی و تخصصی به ما نیاز دارند و ما هم متقابلاً به آنها نیاز داریم؛ منتهی وزارت امور خارجه در دولت قبلی برخورد جدی و فعالی با این کشورها نداشت و گاهی یک غفلت کوچک زمینه ناراحتی را به وجود می آورد و این کشورها برای عرض اندام گاهی اقداماتی می کنند تا هم خویش را اثبات کنند و هم امتیاز بگیرند. ازاین رو شاهد بودیم که در دوره قبلی اجلاس شانگهای، کشور تاجیکستان با عضویت رسمی ما مخالفت کرد.
معاون اسبق وزارت نفت عنوان کرد: دیپلماسی فعالی که دولت سیزدهم در ارتباط با کشورهای همسایه و همسو دارد می تواند منجر به سوق یافتن کشورهایی همچون تاجیکستان، قرقیزستان و … به سمت افزایش همکاری با ما شود.
وی اضافه کرد: ما باید این استراتژی جدید دولت در مورد همسایه ها را در جهت توسعه و تعمیق همکاری با همسایه ها در دستور کار جدی قرار دهیم چونکه طبیعتاً در صورتیکه این همکاری ها گسترش یابد می توانیم از همکاری و لابی آنها در مجامع بین المللی، برای خنثی کردن تحریم ها و توسعه همکاریهای دو یا چند جانبه به نفع خودمان استفاده نماییم.


منبع:

1400/06/24
20:47:28
5.0 / 5
1017
تگهای خبر: بلوك , پروژه , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پلات