یك مقام مسئول:
ترانزیت جاده ای کالا از کشور از مرز ۹ میلیون تن عبور کرد
مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری اظهار داشت: میزان ترانزیت جاده ای کالا از قلمرو ایران پارسال با جهشی فوق العاده از مرز ۹.۳ میلیون تن و ۴۳۶ هزار تردد عبور کرد.
به گزارش پلات به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، جواد هدایتی مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان اظهار داشت: میزان ترانزیت جاده ای کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در سال قبل با جهشی فوق العاده از مرز ۹/۳ میلیون تن و ۴۳۶ هزار تردد ترانزیتی عبور کرد. مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی با بیان این مطلب اضافه کرد: این نصاب در شرایط پساکرونا و با وجود ادامه اعمال محدودیت های نسبی جهانی و منطقه ای ناشی از همه گیری ویروس کرونا حاصل شده است، به نحوی که کماکان شاهد ادامه انسداد مرزهای ترکمنستان برای حمل یکسره کامیون ها به کشورهای آسیای میانه هستیم و همینطور در وضعیت اقتصادی افغانستان پس از حاکمیت طالبان، ترانزیت کالا به این کشور کاهش قابل ملاحظه ای داشته است. وی اظهار داشت: با وجود شرایط موصوف، کسب رکورد رشد ۹۸ درصدی در تردد کامیون های ترانزیتی، بسیار پرارزش و مبین استعدادهای کم نظیر ذاتی و عملیاتی سرزمین ایران است و در صورت عدم وجود شرایط محدودکننده فوق رکورد دهه های اخیر ترانزیت کالا از ایران اساسا در سال ۱۴۰۰ شکسته می شد. همینطور در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تردد کامیون های حامل کالاهای ترانزیتی با رسیدن به رقم ۴۳ هزار دستگاه، نصاب جدیدی برای تردد کامیون های حامل کالای ترانزیتی در سالهای قبل به ثبت رسید، این در حالیست که میانگین تردد ترانزیت در سال قبل ۳۳۶۵۰ دستگاه در ماه بوده است. وی اشاره کرد: بر مبنای رویکرد اصولی دولت سیزدهم در همگرایی سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه، پیگیری دیپلماسی فعال منطقه ای توسط شخص ریاست جمهور در چارچوب پیمان های اقتصادی منطقه ای نظیر شانگهای، اکو و اوراسیا و همینطور به نتیجه رسیدن مذاکرات وین برای رفع تحریم های بانکی و بیمه ای، در صورت حاکمیت ثبات سیاسی منطقه ای و همراهی شایسته تمامی دستگاههای همکار میتوان به ثبت رکوردی تاریخی بالای ۲۰ میلیون تن برای ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ امیدوار بود. مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه عنوان کرد: البته در کنار این عوامل باید به ایجاد سایر الزامات و بسترهای مورد نیاز نظیر ایجاد ساختار اداری مدیریت واحد توسعه ترانزیت از قلمرو کشور، ارتقای زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری لجستیکی، فعال سازی انواع تسهیلات گمرکی پیشبینی شده در قانون امور گمرکی نظیر تعویض بارگیر و ترانسشیپ کالاهای ترانزیتی در بنادر و تسهیل عبور و مرور در پایانه های مرزی با رویکرد استفاده از فناوری های بومی دانش بنیان اهتمام لازم معمول شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب