علت تاخیر ناوگان جاده ای در پایانه های مسافری چیست؟

علت تاخیر ناوگان جاده ای در پایانه های مسافری چیست؟

به گزارش پلات، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در رابطه با علت تاخیر ناوگان جاده ای در پایانه های مسافری، اظهار داشت: بعضی تاخیرها موجه بوده که به علت مشکل ناوگان یا اینترنت است، یک سری تاخیرها هم به علل غیرموجه مثل مسافرگیری در راه بوده که با رانندگان و شرکتهای حمل ونقلی متخلف برخورد می نماییم.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، داریوش امانی با حضور در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با این که وضعیت کنونی راه های کشور با عنایت به بارش های اخیر به چه صورت است، اظهار نمود: در زمان بارش های اخیر، یکی دو ساعت برخی جاده های اصلی به علت کولاک و برف بسته شدند، اما حالا همه راه های اصلی به جز جاده قدیم پل دختر به خرم آباد باز است و مشکلی نداریم.
وی با اشاره به اینکه نخستین اولویت ما راه های شریانی و اصلی و اولویت بعدی راه های روستایی است، اضافه کرد: هم اکنون اکثریت راه های روستایی باز است مگر این که صعب العبور باشد که با بازسازی و نوسازی ناوگان راهداری، زمان بسته بودن راه های صعب العبور حداکثر به ۱۵ روز رسیده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه ۲۳۱ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در کشور داریم، اضافه کرد: از این میزان ۳۴ هزار کیلومتر راه اصلی و شریانی و مابقی فرعی و روستایی هستند.
ناوگان راهداری عمدتا فرسوده است
امانی با اشاره به اینکه ناوگان راهداری عمدتا فرسوده است و به صورت میانگین بالای ۲۵ سال عمر دارد، اظهار داشت: به علت کمبود اعتبارات خریدهای ما کمتر بوده و تلاش کردیم بیشتر بازسازی نماییم. ۹۶۰۰ دستگاه ناوگان راهداری و ۱۲ هزار نفر پرسنل در این سازمان مشغول هستند و هر ۲۵ کیلومتر یک دستگاه نمک پاش داریم. به تازگی اقدام بزرگی در هیات دولت مصوب شد تا ۲۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری از خارج خریداری نماییم و ۱۴۰۰ دستگاه هم از تولیدات داخل کشور تأمین می نماییم، در این صورت می توانیم ۴۰ درصد ماشین آلات راهداری را نوسازی نماییم.
وی با اشاره به اینکه در بیشتر کشورها، تصدی گری و نگهداری از طریق ها را بخش خصوصی انجام می دهد، اظهار نمود: البته در حوزه راه ها حاکمیت هم باید حضور داشته باشد. با عنایت به کمبود اعتبار بیشتر کارها به صورت امانی صورت می گیرد. اما با تقویت اعتبارات باید نگهداشت راه های شریانی را به بخش خصوصی بدهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بالاترین مشکل در این وزارت خانه را کمبود اعتبارات دانست و اظهار داشت: به صورت استاندارد برای نگهداشت هر کیلومتر راه، چهار تا شش درصد قیمت روز آن در سال هزینه می شود، در این صورت اعتباری که باید در سال داشته باشیم، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است اما این بودجه محقق نمی شود؛ بنابراین تلاش ما اینست که با وجود کمبودها، این جاده ها را که سرمایه ملی هستند به درستی نگهداری نماییم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه نقاط حادثه خیز بر مبنای شاخص ها تعیین می شود، اضافه کرد: تابحال ۲۵۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده است. ۱۵۰۰ نقطه اولویت یک پلیس و ما بوده است. تا سال قبل ۵۰۰ نقطه را رفع کردیم و ۶۰۰ نقطه هم سال جاری درحال کار داریم.
کار ۶۰۰ نقطه حادثه خیز تا آخر سال انجام می شود
امانی افزود: رفع هر نقطه حادثه خیز پنج میلیارد تومان اعتبار می خواست، طبق دستور رئیس جمهوری مقرر شد برای ۱۰۰۰ نقطه حادثه خیز اولویت دار، ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما قرار گیرد که با وجود مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه انجام دادیم، هنوز اعتباری داده نشده است. کار ۶۰۰ نقطه حادثه خیز را تا آخر سال انجام می دهیم. اقدامات اولیه و مقطعی همچون آشکارسازی، نصب علایم و اخطار به رانندگان در همه این نقاط انجام شده است اما اقدام اساسی حتما احتیاج به اعتبار ویژه دارد.
وی با تکیه بر این که ۳۸۱ هزار ناوگان باری داریم که میانگین سنی ۱۹ سال دارند و باید نوسازی شوند، تصریح کرد: سال قبل تفاهم نامه ای با وزارت خانه های صمت، نفت و راه و شهرسازی برای نوسازی ۱۶۷ هزار دستگاه ناوگان جاده ای امضا کردیم و پیگیر اجرای آن هستیم. اگر این امر محقق شود ناوگان جاده ای در قسمت بار و مسافر طی پنج سال نوسازی می شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: میانگین سنی استاندارد اتوبوس بین ۱۰ تا ۱۲ سال است که حالا در ایران ۱۳ سال است. میانگین سنی مینی بوس بالای ۲۵ سال و سواری هم هفت سال است که باید هر سال برنامه نوسازی برای این ناوگان داشته باشیم.
قیمت تحویل اتوبوس ۱۲ میلیارد تومان است
امانی در پاسخ به این که چرا کار نوسازی ناوگان کند پیش می رود، اظهار نمود: بحث تورم و مباحث اقتصادی مطرح است. قیمت تحویل اتوبوس ۱۲ میلیارد تومان است در این شرایط ما چقدر وام باید به بخش خصوصی دهیم تا صرفه اقتصادی برای آنها داشته باشد؟
وی بیان نمود: سال قبل آمار جابه جایی مسافر ۱۰۳ میلیون نفر بود که سال جاری تابحال به ۸۴ میلیون و ۵۰۰ نفر رسیده است و پیشبینی می نماییم این آمار سال جاری در مجموع ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۲۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه ناوگان باری ثبت سفارش شده که ۱۰ هزار دستگاه از گمرک ترخیص شده و ۴۰۰۰ دستگاه به چرخه حمل و نقل آمده است، اظهار داشت: به علت افزایش قیمت کامیون اسقاطی کار نوسازی سخت شد، بنابراین در مجلس مصوب شده به ازای کامیون وارداتی ۵ درصد قیمت واریز شود که اگر اجرا شود حداقل تا دو ماه آینده ۲۶ هزار ناوگان وارد چرخه حمل و نقل کشور خواهند شد.
وی با تکیه بر این که بیشتر از ۹۰ درصد حمل و نقل جاده ای کشور توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است. خاطرنشان کرد: طبق آئین نامه ای که باید در دولت مصوب شود، ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس از خارج وارد می شود همینطور مقرر است ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس هم از ظرفیت تولید داخل تامین گردد.
علت تاخیر ناوگان جاده ای در پایانه های مسافری چیست؟
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در رابطه با علت تاخیر ناوگان جاده ای در پایانه های مسافری، اظهار نمود: ابتدا بابت این تاخیرها عذرخواهی می کنم. بعضی تاخیرها موجه بوده که به علت مشکل ناوگان یا اینترنت است. یک سری تاخیرها هم به علل غیرموجه مثل مسافرگیری در راه بوده که با رانندگان و شرکتهای حمل ونقلی متخلف برخورد می نماییم. مسافران اگر شکایتی در این حوزه دارند با سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری تماس بگیرند.
امانی ضمن اشاره به آمار ترانزیت بین المللی، بیان نمود: از آغاز سال جاری تابحال شش میلیون و ۴۰۰ هزار تن بار ترانزیت عبوری در کشور داشته ایم. سال قبل این رقم ۹.۲ میلیون تن بود که پیشبینی می نماییم تا آخر سال این عدد به ۱۰ تا ۱.۵ میلیون تن برسد.
او همینطور تصریح کرد: با ۱۵ کشور همسایه هستیم و ۲۶ پایانه مرزی داریم و باید ظرفیت ترانزیت بار کشور افزایش یابد. ظرفیت ترانزیت بار در راهگذر شمال به جنوب ۲۰ میلیون تن است که باید بتوانیم با اقداماتی که انجام می دهیم در سال ۱۴۰۲ به این رقم برسیم.




منبع:

1401/10/07
09:25:29
5.0 / 5
783
تگهای خبر: استاندارد , اینترنت , بازسازی , تورم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پلات